نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان به مجلس قول داد که اگر اصلاحات براساس اصول کلی نظام و ابلاغیههای مقام معظم رهبری باشد در شورای نگهبان ایرادی بر آن وارد نمیشود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بحث بودجه همچنان داغترین بحث اقتصادی کشور است چرا که قطعا سرنوشت یک سال اقتصادی کشور و به تبع آن معیشت و تولید و بسیاری دیگر از حوزههای اقتصادی و اجتماعی بدان گره خورده است. اینکه ارز بالاخره روی چه قیمتی بسته میشود، تکلیف نرخ گذاری ارز کالاهای اساسی و حمایت معیشتی از مردم و حمایت از تولید و مالیات چه میشود و حقوقهای نجومی و بودجه شرکتهای دولتی و ریخت وپاشهای غیر ضروری که در بودجه وجود دارد همچنان خبر ساز است. مردم امیدوارند مجلس بودجه را به گونهای ببندد که صدمات و تبعات آن سال آینده کمتر یقه معیشت و سفره اشان را بگیرداز این رو برای آنکه آخرین و تازهترین عملکرد و گزارش کار بودجهای مجلس را بشنویم با علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دراین باره گفت و شنودی داشتیم که در ادامه آمده است.
یکی از موضوعات مهمی که مردم از مجلس انتظار داشتند که اتفاقا به اظهار نظر خود مجلسیها درباره بودجه و توهمی وخطرات آن برمی گردد رد بودجه بود چرا کلیات بودجه از سوی مجلس رد نشد؟ همه مردم ایران از نزدیک شاهد اعطای لایحه بودجه توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی بودند که با چه وضعی به مجلس تقدیم شد، از این موضوع که بگذریم در دیداری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری داشتند معظم له بر این موضوع تاکید کردند که خط قرمز همهی ما باید معیشت مردم، رونق تولید و افزایش اشتغال باشد از این رو بعد از اعطای لایحه بودجه به مجلس چند بحث مطرح شد هر چند امسال رئیس جمهور به بهانه بیماری کرونا بسیار متکبرانه برخورد کرد و خود برای ارائه بودجه به مجلس نیامد، اما مجلس با مشاهده بودجه اقتصاد ویران کن بر آن بود تا کاملا بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کند. در خلال این مساله بحثهایی مطرح شد دال بر اینکه اگر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شود دولت روی آن چه کاری میکند؟ مجددا به دولت بازگردانده میشود بعد از یک فرصت سوزی و از دست رفتن زمان بدون اینکه تغییرات و اصلاحات جدی روی آن صورت گرفته باشد به مجلس میرسد یعنی با دست خود زمان را از دست میدادیم از این نظر مجلس به دنبال عدم اتلاف زمان بود، هر چند میتوانستیم ژست انقلابی به خودمان بگیریم و بودجه را کاملا رد کنیم مبنی بر اینکه با بودجه دولت برای سال آینده مخالف هستیم، اما چون بنا بر سخن مقام معظم رهبری مصالح ملی و مردم مهم بود بنابراین مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا آن جایی که میتواند به جای اینکه دولت را موظف یا وادار به اصلاحات و تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کند، چون میدانستیم دولت در بودجه اصلاحاتی صورت نمیدهد بر آن شدیم تا جای ممکن خودمان در بودجه اصلاحات ایجاد کنیم و اشکالات آن را برطرف نماییم.
تغییرات و اصلاحات بودجه توسط مجلس آیا از سوی شورای نگهبان مورد پذیرش واقع میشود؟ آیا شورای نگهبان برای این موضوع شروطی تعیین کرده است؟ به هرحال نمایندگان با شورای نگهبان وارد مشورت و چاره اندیشی شدند، به عبارت دیگر برای شورای نگهبان توضیح دادیم که بودجه ۱۴۰۰ باید به صورت جدی مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد به این دلیل که متاسفانه لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی اقتصاد تدوین شده نه برای تنظیم معقول و متناسب دخل و خرج کشور و برون رفت کشوراز مشکلات، بنابراین باید در بودجه تغییراتی ایجاد شود هر چند که دولت از این تغییرات رضایت نداشته باشد، بعد از ارائه توضیحات شورای نگهبان به مجلس قول داد که اگر اصلاحات براساس اصول کلی نظام و ابلاغیههای مقام معظم رهبری باشد در شورای نگهبان ایرادی بر آن وارد نمیشود.
تا کنون برآورد شما از کسری بودجه سال آینده چیست؟ برای رفع کسری بودجه چه باید کرد؟ در خوش بینانهترین حالت بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه کسری داشت یعنی با جمع درآمدها و هزینهها معلوم شد که ۳۳۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. مجلس دو راه پیش روی خود دارد یا اینکه باید در برابر خواستههای آمریکا برای اینکه به ما اجازه فروش نفت بدهد تسلیم شویم که متعاقب آن پذیرش خواستههای غیر منطقی و غیر معقول موشکی تا منطقهای آمریکاست یا اینکه دولت با قرض گرفتن و چاپ پول از بانک مرکزی و ایجاد بدهی بیشتر برای خود موجب تورم فزایندهای در سال بعد شود که بنا بر پیش بینی مرکز پژوهشهای مجلس تورم ۶۰ درصدی برای سال آینده اتفاق میافتاد، بنابراین میتوانم بگویم مجلس برای اصلاح بودجه واقعا باید تمام حیثیت خود را بگذارد چرا که با مطالعه دقیق بودجه میتوان دریافت که در بودجه نزدیک به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمدی ایجاد شده بود از محل فروش نفت، اوراق و مالیات که دولت برای آن خرجی پیش بینی نکرده بود به عبارت صریحتر یعنی دولت ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پول بی زبان را میخواست هر کاری که دلش میخواهد با آن بکند، اما مجلس تمام پولهای همینجوری یواشکی زیر فرشی را از بودجه بیرون آورد و شفاف کرد.
مساله نرخ گذاری ارز هم بسیار مهم است دولت یک نرخ و مجلس یک نرخ تعیین کرده آیا مجلس برای تک نرخی یا شناور شدن نرخ ارز برنامهای دارد؟ بعد از جنگ تا کنون بارها و بارها بر مساله تک نرخی شدن ارز تاکید شده، اما مجلس یازدهم میکوشد تا تک نرخی شدن ارز را اجرا کند چرا که بنا بر اعتقاد کارشناسان اقتصادی چند نرخی شدن ارز یعنی سقوط ارزش ریال، پول ملی و غارت غیر مستقیم ۸۰ میلیون ایرانی، وقتی ریال با کاهش ارزش مواجه شود و دلار چند نرخی باشد یعنی بین عده معدودی از نزدیکان دولت رانت توزیع شده است مثل همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که رانت بسیار بزرگی توزیع کرد. شما نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومانی را با ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر بگیرید که نصیب هر کسی بشود چه ثروت عظیمی را برایش ایجاد میکند. همانگونه که آقای امیر آبادی اعلام کردند از پسرخاله وزیر که وارد کننده گوشت شده و از ارز دولتی استفاده میکند تا اینکه پسر فلان تئوریسین که در رسانهها عنوان شد تبدیل به وارد کننده گندم به عنوان قوت غالب مردم شده چه ارز پاشیهایی که دراین دو دولت آقای روحانی صورت نگرفت. وارد کننده نهادههای دامی که اصلیترین اسپانسراین بخش به شمار میرود رئیس فلان قوه بوده و... که همگی به صورت آشکارا بیان شده نشان میدهد که اگر ارز تک نرخی نشود همچنان سفره مردم خالی و جیب عدهای پر از دلارهای باد آورده میشود و رانت خواران بار خود را هر روز بیشتر از دیروز میبندند. به هر حال امیدواریم که وقتی قانون بودجه برود در شورای نگهبان تصویب شود و برگردد و سپس به دولت ابلاغ شود، دولت برمبنای قانون مجلس موظف است که تا زمانی که در سال آینده روی کار است بر مبنای قانون بودجه تازه کار کند که قطعا باید ارز تک نرخی شده را مبنای کار خود قرار دهد.
مالیات هم یکی از موضوعات مهمی است که برای اقتصاد و برای بخشی از مردم مثلا تولید کنندگان بسیار اولی است مثلا کاهش ۵ درصدی مالیات و عوارض برای تولید کنندگان چندان مورد استقبال جامعه تولیدی کشور قرار نگرفت دراین باره چه توضیحی دارید؟ در بودجه سال ۱۴۰۰ تلاش شده تا ۵ درصد سهم مالیات تولید کنندگان کاهش بیابد یعنی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد برسد. هر چند کارشناسان در تایید سخن شما به این میزان کاهش نقد داشتند که مشوق خوبی برای تولید نیست و کاهش باید بیشتر باشد، اما به این نکته باید توجه کرد که کاهش ۵ درصد مالیات در وضعیت کنونی که کسری بودجه بزرگ است حرکت قابل توجهی است چرا که دولت برای اداره کشور به شدت به مالیات و منابع آن نیازمند است. دراین شرایط وقتی تولیدیها ۵ درصد از پرداخت مالیات معاف میشوند یعنی مجلس راهی را برای رونق تولید حتی در قدم کوچکی کلید زده است. برایتان میتوانم مثالهای دیگری از دستاوردها و فعالیتهای مجلس بزنم مثل اینکه قرار بود امسال دولت ۲ هزار میلیارد تومان از واردات ماشینهای لوکس با نرخ ۴۲۰۰ درآمد داشته باشد، برخی افراد از خارج ماشینهای لوکس وارد میکردند آن هم با ارز دولتی و در بازار با ارز آزاد میفروختند فکر کنید چه تعداد خودرو وارد میشده که به ۲ هزار میلیارد تومان میرسد یعنی دوت برای وارد کنندگان ماشینهای لوکس ۵۲ هزار میلیارد تومان رانت درست میکرد که مجلس اینها را شفاف کرد به گونهای که وقتی قیمت ارز بالا و نزدیک به بازار آزاد باشد وارد کردن خودرو برای کسی که به دنبال برخورداری از رانت ارز دولتی است به صرفه نیست لذا جلوی خرجهای اضافی که بر مملکت و مردم تحمیل میشد گرفته میشود و امیدواریم باز هم مجلس به آنچه نیاز اقتصاد ماست بیاندیشد و یک به یک آنها را اجرایی کند.