به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با مقوله دپو یا ماندگاری کالا در بنادر کشور، اظهار داشت: اگر بتوانیم مدت ماندگاری کالا در بنادر را طی یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه در بنادر ایران مدیریت و شرایط را برای چرخش کالا فراهم کنیم، این مسئله میتواند خیلی تاثیر مثبتی بر روند فعالیتها داشته باشد.
وی ادامه داد: هرچه ماندگاری کالا کاهش یابد و به میزان منطقی و استاندارد برسد منافع مردم، سازمان بنادر، بخش خصوصی اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان و نیز سرمایه گذاران حفظ میشود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه باید به مقوله ماندگاری کالا توجه جدی داشته باشیم، بیان کرد: یا کالا مورد نیاز کشور است یا نیست؛ اگر این نیاز وجود دارد چرا باید در بنادر کشور یا کشتیها دچار ماندگاری شود؟ بنابراین باید سریعا تخلیه و مسائل مالی آن حل و ترخیص شود و در اسرع وقت به کف بازار برسد و مصرف کننده بتواند از آن استفاده کند.
کوهساری ادامه داد: اگر کالا در بنادر کشور ماندگار شود و کیفیت آن کاهش یابد، از نظر تنظیم بازار از کنترل خارج میشود و چه واردکننده و چه مصرف کننده از این مسئله متضرر خواهند شد.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی صرفا در نقش انباردار است و مدیریت تخلیه و نگهداری کالا در بنادر کشور را بر عهده دارد، تاکید کرد: این سازمان هیچ نقشی در خروج کالا ندارد و اگر صاحب کالایی ترخیص سریع را در دستور کار قرار دهد سازمان بنادر مدیریت کرده و بلافاصله بارگیری را مدنظر قرار میدهد و مدیریت میکند که کالا از بنادر خارج شود.
وی با اشاره به اینکه گام اول مربوط به صاحب کالا است و منابع مالی که باید به فروشنده کالا پرداخت کند و پس از ان فرایند ترخیص را انجام دهد، اظهار داشت: پس از آن نیز سازمان بنادر کالا را بسته به نوع آن سریعا بارگیری کرده تا از بنادر خارج شود.
کوهساری در رابطه با اینکه بهترین سیاست برای خروج هرچه سریعتر کالا از بنادر چیست، عنوان کرد: بهترین سیاست این است که تعرفههای خدمات امور بندری منطقی باشند و پلکانی مدنظر قرار گیرند تا نگهداری کالا در بنادر کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد و سریعا خروج کالا انجام شود.
وی ادامه داد: اگر نرخ تعرفهها پایین باشد، برای صاحب کالا توجیه دارد که کالا را در بنادر نگه دارد، بنابراین زمان ۳۰ تا ۴۵ روزه بهترین مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر است و پس از ان کالا با توجه به نوع محموله خارج شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد باید سیاستهای تنبیهی در قالب تعرفههای پلکانی اعمال شود و نگهداری کالا غیر اقتصادی شده و سریعتر از بنادر خارج شود.