گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- اقدام اخیر سازمان تامین اجتماعی در حذف دفترچه¬های کاغذی بیمه واکنشهای زیادی در بین مردم و فعالان حوزه سلامت داشت که اهمیت آن را دوچندان کرد. اقدامی که در جهت افزایش کیفیت خدمات عمومی انجام گرفت و رضایت نسبی مردم را در پی داشت. پرونده الکترونیک سلامت در بلندمدت باعث بهینهسازی هزینهها و کاهش تخلفات پزشکی خواهد شد.
در همین راستا با صادق سفیدگر، پژوهشگر حوزه شفافیت و کسب و کار مصاحبه ای در این خصوص داشتیم که در ادامه، مشروح این مصاحبه آمده است.
ایشان در ابتدا ضمن تشکر از سازمان تامین اجتماعی در خصوص این اقدام رو به جلو گفت: "بدون شک می¬توان گفت این اقدام، اولین مهره دومینوی خدمت به مردم در خصوص بیمه تامین اجتماعی است. این دومینو نباید متوقف شود. تجربه ثابت کرده است که اقداماتی از این جنس، رضایت عمومی را در پی داشته است، همانگونه که در این مورد نیز شاهد آن بودیم. به عبارت دقیق¬تر؛ هر اقدامی در جهت غیرحضوری و الکترونیکی شدن خدمات عمومی، افزایش رفاه عمومی را در پی دارد. "
سفیدگر در ادامه در خصوص بررسی جزئیات این اقدام گفت: "بر خلاف باور عامه، هرگونه اصلاحی در نظامات اداری و خدماتی نیازمند تامین تمامی زیرساخت¬ها نیست. چرا که بسیاری از زیرساخت¬ها در مسیر اصلاح ایجاد می¬شود. یعنی همان¬طور که در ابتدای عرایضم اشاره کردم، اصطلاحا تا مهره¬ای انداخته نشود، دومینویی شکل نمی¬گیرد. راهی جز اصلاح ساختارهای معیوب نداریم. در خصوص ساختارهایی که مستقیما با رفاه و معیشت مردم در میان هستند، باید بگویم که شروع حرکت اصلاح از اهمیت دوچندان برخوردار است. اقدام اخیر نیز از جنس خط¬شکنی اصلاح ساختارهای معیوب، فشل و فسادزا است. "
همچنین این کارشناس حوزه کسب و کار با تاکید بر لزوم حفظ این اقدام مثبت و ادامه این حرکت افزود: "در گوشه و کنار خبرها و گزارشات دیدم که این اقدام اعتراضاتی نیز در پی داشت. اما جنس این اعتراضات تفاوت جالبی داشت. یک نوع اعتراض از جنس مردمی بود که رنگ و بوی مشکلات اجرایی داشت و به اصل این اقدام وارد نبود. البته دور از انتظار نبود و بدیهی است که هر طرح و اقدام اصلاحی در ابتدای مسیر به مشکلات اجرایی برخواهد خورد. اما روی دیگر اعتراضات از جنس تعارض منافع بود. یعنی در این بین منافع عده¬ای که از کاغذی بودن دفترچه بیمه منتفع بودند، به خطر افتاده است. مسلما در این شرایط، ذی¬نفعان بر طبل مخالفت با اصل اقدام می¬کوبند. همین مساله، معیار خوبی برای تشخیص ذینفعان اصلی دفترچه کاغذی تا پیش از حذف آن است. "
صادق سفیدگر سپس افزود: "ذینفعان با بهانه¬تراشی¬های گوناگون از قبیل نبود زیرساخت مناسب جهت اجرای این طرح، از همکاری با مردم و نهادهای دیگر سر بازمی¬زنند که توجیه¬پذیر نیست. نظامات اداری و ساختارهای معیوب بسیاری در کشور وجود دارد که نیازمند جراحی¬های عمیق و سطحی می-باشد. پرواضح است که هر جراحی، نیازمند صرف زمان و هزینه متناسب با آن جراحی را دارد. می¬توان گفت اقدام اخیر، نه از جنس جراحی، که درمان سرپایی است و خطرات و هزینه¬های چندانی در پی ندارد. کمااینکه سازمان تامین اجتماعی پیش از این، برای اجرای طرح نسخه¬های الکترونیک، تسهیلات مناسب برای تامین تجهیزات مورد نیاز مطب¬ها، درمانگاه¬ها و داروخانه¬ها برای اجرای طرح نسخه الکترونیک، در نظر گرفته است. همچنین پزشکان نیز در صورت استفاده از نسخه الکترونیک، پاداش نقدی دریافت می¬کنند. پس در این بین هر بهانه¬ای، نشان از ذی¬نفع بودن دارد. "
در ادامه نیز سفیدگر با تاکید بر الکترونیکی شدن و غیرحضوری شدن خدمات عمومی گفت: "عقل سلیم می¬گوید در شرایطی که ویروس منحوس کرونا مستقیما جان و مال مردم و کادر درمان را هدف قرار داده است، هر گونه اقدامی در جهت غیرحضوری شدن خدمات، بزرگترین خدمت به مردم است. نمی¬شود شما روزانه تصاویر مردم در صف¬های تمدید و صدور دفترچه بیمه را منتشر کنی و این اقدام که همین صف¬ها را برچیده است را ضد منفعت عمومی جا بزنی. بالاخره این تناقض¬ها در گفتار ذی¬نفعان دفترچه کاغذی وجود دارد که جای تامل است. "
در پایان نیز این کارشناس حوزه کسب و کار ضمن تاکید بر لزوم تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات عمومی عنوان داشت: "از اهداف انقلاب اسلامی، افزایش سطح رفاه عمومی و کرامت انسان¬ها بوده است. تفسیر این شعار این است که هر عمل و اقدامی که در جهت حفظ منافع عمومی و کرامت انسانی باشد، بر اقدامات دیگر ارجحیت دارد. آن بازنشسته محترمی که پس از سال¬ها خدمت اکنون نیازمند آرامش فکری و رفاه نسبی است، نباید در به در کارگزاری بیمه و مطب و داروخانه بشود و زمان و انرژی خود را صرف کاغذبازی¬ بکند. امید هست روزی برسد که تمامی دولتمردان، اصناف، فعالان اقتصادی و مردم با همکاری بیشتر و بر محور منافع ملی، به این شعار اصیل جامه عمل بپوشانند. "