به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی، در اولین جلسه شورای سیاستگذاری پژوهش سراهای دانشآموزی که با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش سرا» یک موقعیت یادگیری است و حق همه دانش آموزان است که از امکانات پژوهش سراها استفاده کنند و باید جریان فعالیت پژوهشی برای دانش آموزان، تسهیل شود.
وی بابیان این که توسعه پژوهش سراها به امکانات نیاز دارد، اظهار کرد: در بحث توسعه پژوهش سراها باید الگوریتمی در نظر گرفته شود تا توسعه کمی و کیفی پژوهش سراها را بهطور همزمان به همراه داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: دستاوردهای پژوهش سراها شگفتآور است و باید بهعنوان یک تصمیم جدی، پژوهش سراها باهم شبکه شوند، زیرا با روشهای قدیمی نمیتوانیم نتایج جدید و مطلوبی را به دست آوریم.
وی تصریح کرد: پژوهش سراهای غیردولتی باید توسعه یابد و نیازمند اندیشه خلاقانه برای باز کردن مسیرها هستیم و توسعه کیفی بر توسعه کمی اهمیت دارد.
حاجی میرزایی ضمن تاکید بر این نکته که باید فرصتی را فراهم کنیم تا همه دانش آموزان از این ظرفیت استفاده کنند، افزود: باید از ظرفیت نوبت عصر مدارس برای توسعه پژوهش سراها استفاده کرد تا از انباشت و عدم استفاده از امکانات جلوگیری کنیم.
در ابتدای این نشست علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با تشریح فعالیتهای پژوهش سراهای دانشآموزی گفت: پژوهش سراهای دانشآموزی در راستای راهکار ۶-۶ سند تحول و برای تنوع بخشی به محیطهای یادگیری، طراحیشده که اصل غنیسازی محیط مدرسه را بهعنوان هدف اصلی در بر میگیرد.
وی ادامه داد: مأموریت پژوهش سراها؛ کیفیتبخشی، تأمین و بسط عدالت آموزشی بوده است که به دو شیوه دولتی و غیردولتی اداره خواهد شد. تاکنون این پژوهش سراها بهصورت دولتی اداره میشد و بخش غیردولتی در آن حضور نداشت.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش معاون آموزش متوسطه با تشریح فعالیت پژوهش سراها در هفتحوزه، اظهار کرد: جهتگیری اصلی پژوهش سراها، ایجاد فعالیتهای علمی و پژوهشی است که دانش آموزان تمامی دورههای تحصیلی در آن مشارکت دارند.