احمد بیگدلی، فعال دانشجویی زنجان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در انتقاد به عدم مجوز تغییر رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، اظهار کرد: مساله اول این است که ساختار بنیادین نظام آموزشی ما به درستی اصلاح و تدوین نشده است و به ویژه در ایام دبیرستان، سازوکاری به صورتی است که دانش آموزان به سمتی غیراز استعدادهایشان هدایت میشوند.
بیگدلی بیان کرد: نگاه معلمان، جو غالب در مدارس و القای مشاوران آموزشی به این صورت است که اگر دانش آموزی درس خوان است، ابتدا به رشته ریاضی هدایت میشود، سپس به رشته تجربی و بعد از آن رشته علوم انسانی. رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش هم به عنوان رشتههای تحصیلی تقبیح شده و مذموم در جامعه جلوه کرده است.
این فعال دانشجویی زنجان توضیح داد: در این شرایط دانش آموزانی درس خوانی هستند که با این دیدگاه وارد فضای کنکور میشوند و در این فضا هم مشاورانی هستند که به دانش آموزان اینطور القا میکنند که اگر رتبههای خوب کنکور ابتدا باید رشتههای مهندسی را انتخاب کنند. پس از رشتههای مهندسی هم گام به گام رشتههای دانشگاهی را براساس رتبه کنکور میسنجند و دانش آموزان را وارد دانشگاه میکنند.
وی ادامه داد: در واقع ما با جامعهای از دانشجویان مواجه هستیم که پس از گذراندن چند ترم تحصیلی یا چند سال متوجه میشوند که در مسیر درستی قرار نگرفته اند. اگر بخواهند این فضا را تغییر دهند، در واقع باید در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به تغییر رشته کنند.
بیگدلی بیان کرد: دانشجو یک روند چهارساله را طی کرده، دانشگاه و شرایط آن را شناخته و با علم کاملی رشته تحصیلی در کارشناسی ارشد را پیدا میکند. حالا اگر بخواهیم این مسیر را برای دانشجویان مسدود کنیم و دانشجو مجبور باشد که دوره لیسانس را دوباره طی کند، استعداد آنان را سوزانده ایم.
وی به موضوع هدررفت بیت المال که برخی مدافعان طرح شورای گسترش و پذیرش وزارت علوم مطرح میکنند، اشاره کرد و گفت: این حرف درستی نیست و اگر بخواهیم با این استدلال تحلیل کنیم، افرادی که چهار سال در یک رشته کارشناسی تحصیل کرده اند و پس از آن در شغلی غیرمرتبط با رشته خود مشغول به کار شده اند، باعث هدررفت بیت المال شده اند.