به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مدیر پروژه وانت آریسان، با بیان اینکه در مراحل پایانی ساخت تجهیزات خط تولید این محصول قرار داریم، گفت: تا انتهای شهریور ماه قالبها و تجهیزات خط تولید ساخته و در سایت خراسان نصب خواهد شد. غلامحسین اخلاقی، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه وانت آریسان از بهکارگیری موتور XU ۷ در آریسان بهبود یافته خبر داد و گفت: بهرهمندی از موتور XU ۷ پلاس نیز پروژه بهبود دیگری است که در دستور کار قرار دارد و بر مبنای آن محصول آریسان، استاندارد آلایندگی یورو پنج را نیز کسب میکند. هم چنین گیربکس این محصول، گیربکس BE صددرصد داخلی سازی شده است که برای انطباق با این محصول، بهینه سازی شده است.
به گفته وی، در وانت آریسان بهبودیافته، با بهرهگیری از موتور عرضی و انتقال قدرت به چرخهای جلو، ضمن حذف گاردان و دیفرانسیل و استفاده از اکسل جدید، ارتقای کیفی صورت گرفته و میزان ورود صدا به داخل کابین نیز به صورت محسوسی کاهش یافته است. هم چنین، از منظر میزان آلایندگی و قدرت نیز، علاوه بر بهبود قابل ملاحظه عملکردی موتور و اخذ همه استانداردهای اجباری، کاهش مصرف سوخت نیز حاصل شده است.
اخلاقی اظهار کرد: با بهره مندی از طراحی و ساخت شاسی یکپارچه جدید در آریسان بهبود یافته، محصول از استحکام بهتر و بالاتری برخوردار است.
وی تصریح کرد: از نظر تنوع رنگ نیز با توجه به اینکه خط تولید این محصول از ایران خودرو دیزل به سایت خراسان منتقل شده، از قابلیتهای سالن رنگ خراسان برای تنوع بخشیدن به رنگهای این محصول متناسب با تقاضای مشتریان استفاده مطلوب خواهد شد.
مدیر پروژه وانت آریسان، از نصب سنسور دنده عقب در این محصول خبر داد و گفت: برخورداری از چراغ مه شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلیها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده، از جمله بهبودها و ارتقاهای صورت گرفته در این محصول است.
وی گفت: برنامه ریزی تولید آریسان برای امسال پنج هزار دستگاه بوده و در سال آینده نیز ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. پس از عرضه و بر اساس تقاضای بازار، ارتقای ظرفیت تولید تا سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه نیز وجود خواهد داشت.