به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دریادار شهرام ایرانی گفت: با افتخار اعلام میکنم که ناوگروه عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو شکن تمام ایرانی سهند و ناوبندر مکران با عبور از سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی و آبراههای مهم این سه اقیانوس که راههای راهبردی بوده و در حوزه ژئوپلتیک دریایی مطرح هستند، عبور کردند و با پیمودن ۴۵ هزار کیلومتر مسیر سخت دریایی و مواجهه و عبور از توفانهای سخت هر سه اقیانوس به ویژه اقیانوس اطلس و ۱۲۰ روز دوری از وطن به آبهای سرزمینی وارد شده و طی چند روز آینده در اسکله پهلو خواهند گرفت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در توضیح اعزام ناوهای ایرانی به آبهای بینالمللی، افزود: ماموریت مهم «تامین امنیت شاهراه اقتصای جمهوری اسلامی ایران در عمق دریاها» از زمان دفاع مقدس تا امروز بر عهده ماست و در آینده هم ادامه خواهیم داد.
دریادار ایرانی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد تجارت ما از طریق دریا انجام میشود، یادآور شد: تقریبا بیشترین ساحل یعنی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در جنوب کشور در اختیار داریم که در حوزه ماموریتی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، اما این بخش به توانمندی در چند حوزه نیاز دارد.
وی اضافه کرد: یکی از نیازها در حوزه نیروی انسانی است که بحث آموزش آنها بیشتر مطرح است، دیگری حوزه تجهیزات است و بحث فناوری حرف نخست را در این زمینه میزند و حوزه بعدی تکنولوژی است که صنعت گران، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را شامل میشود. همه آنها را در اختیار میگیریم و در قالب یک برنامه در عرصه دریا حضور پیدا میکنیم و حضورمان هم دائمی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما در منطقه تنها کشوری هستیم که به صورت مستقل این ماموریت سنگین را در شرایط تحریم و تهدید انجام میدهیم و تا امروز و در آینده این حوزهها را تقویت خواهیم کرد، هیچ تهدیدی ما را از مسیر و ماموریتی باز نداشته و نه تنها عقب نرفتیم بلکه جلوتر رفتیم، چون امروز اقیانوس هند هم برای ما تقریبا کوچک است.
دریاردار ایرانی در توضیح آخرین وضعیت پیشرانهای تولید داخلی، گفت: در حوزه پیشران، موتور تمام ساخت ایرانی با کمک مراکز علمی و شرکتهای دانش بنیان و با تلاش جوانان برومند طراحی شده است و امیدواریم مراحل تست آنها تمام شود تا نسبت به رونمایی پیشرانها اقدام کنیم.
وی یادآور شد: پیشرانهای موصوف در واقع موتورهای دیزلی دریایی هستند که از مشخصات ویژهای برخوردارند.