به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ظهر امروز نشست خبری محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از اواسط سال ۱۳۹۵ که برنامه راهبردی اول دانشگاه آغاز شد اهدافی را مشخص کردیم که خدا را شکر تا سال ۹۹ تمامی اهداف پیش بینی شده محقق شد.
امید ادامه داد: در برنامه اول قرار بر این بود مراکز علمی کاربردی ساماندهی شوند براین اساس از حدود ۱۰۷۷ مرکز در سال ۹۵ هم اکنون به حدود ۶۰۰ مرکز رسیده ایم این کاهش تعداد مراکز بدین خاطر است که برخی به دلیل مصوبه شورای عالی اداری تعطیل شده اند و بخشی دیگر نیز صلاحیت و کیفیت لازم را برای همکاری با دانشگاه نداشتند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه تعدادی از روسای مراکز از زمان تاسیس تاکنون به صورت دائمی در کرسی ریاست نشسته بودند ادامه داد: این موضوع مغایر با اسناد بالادستی است که یک مرکز از زمان تاسیس به مدت بیشتر از ۸ سال یک رئیس را داشته باشد در حقیقت دوره ریاست یک مرکز میتواند حداکثر دو دوره چهارساله باشد و نه بیشتر. براین اساس در برنامه اول ساماندهی صورت گرفت و در حال حاضر مرکزی نیست که رئیسی مطابق با قانون نداشته باشد، روسای واحدها هم اکنون دارای صلاحیتهای مورد تایید و دارای مدرک حداقل ارشد و هم چنین کد مدرسی هستند.
به گفته وی در طرح ساماندهی ۹۳ هزار مدرس فراخوانده و ارزیابی شدند که در نهایت کمتر از ۲۵ هزار نفر امکان ادامه همکاری با دانشگاه را پیدا کرده اند در حقیقت تعداد کاهش یافته بدین خاطر است که یک سری از افراد در ارزیابیها شرکت نکردند و یا بخشی از آنها در ارزیابیها پذیرفتنه نشدند به طور کلی میتوان گفت از هر ۴ نفر یک نفر پذیرفته شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۴ دوره فراخوان جذب مدرس از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شده است تصریح کرد: در این ۴ دوره ۱۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند و حدود ۱۰ هزار نفر پذیرفته شده اند.
امید در ادامه به سطح بندی تمامی مراکز علمی کاربردی به صورت مستمر طی ۴ دوره تاکنون اشاره کرد و درباره توسعه فناوری و کارافرینی گفت: در طول برنامه اول توسعه دانشگاه نزدیک به ۲۵۰ مرکز نوآوری تاسیس کردیم هم اکنون در مراکز علمی کاربردی مستقر هستند این مراکز تاکنون موفق به برگزاری ۱۵۰ رویداد شتاب شده اند که در این رویدادها نزدیک به ۴ هزار ایده از سوی دانشجویان مطرح و ارزیابی شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به بازنگری دورهها و برنامههای درسی اشاره کرد و افزود: تمامی برنامههای درسی به قضاوت گذاشته شد و برخی اصلاح و برخی حذف شدند هم چنین در بحث بین الملل نیز به توفیقات خوبی دست یافتیم و در بحث مبادلات دانشجو میتوانیم مطرح کنیم در ماه گذشته اولین دانشجوی دانشگاه برای گذراندن یک دوره شش ماهه کارورزی به آلمان اعزام شد و هم اکنون در یکی از دانشگاههای مهارتی کشور آلمان دوره کارورزی خود را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: در برنامه دوم دانشگاه که از اول امسال شروع شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه دارد تداوم برنامههای کیفی سازی دانشگاه را پیش خواهیم برد در این مدت که حدود ۷، ۸ ماه از آغاز برنامه دوم دانشگاه میگذرد توانسته ایم اساسنامه دانشگاه را بازنگری و به روز کردیم. هم چنین آیین نامه مجوز دوره علمی کاربردی و ایجاد مراکز ایجاد و به تصویب رسیده است که مشخص میکند مراکزی که به تازگی بخواهند شکل بگیرند برچه اساسی باید باشد در این آیین نامه مشخص شده مراکز علمی کاربردی میتوانند توسط دستگاه متقاضی یا حتی در محیط کار تاسیس شوند
امید ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون شرایط آمایشهای آموزش عالی تدوین شد این موضوع در راستای کاری بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی زیرنظامها را طی ده سال گذشته به انجام آن موظف کرده بود از طرف دیگر اولین دانش نامه آموزشهای عالی مهارتی در حال حاضر تدوین شده است که جلد اول آن آماده ودر دسترس همگان قرار خواهد گرفت البته این دانش نامه ممکن است به سه جلد هم برسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه شرایط روزهای کرونایی و مجازی شدن آموزشها به دانشگاه علمی کاربردی آسیب زده است افزود: از امروز بنا بر تصمیمات ارایه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تمام مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور آموزشهای حضوری خود را آغاز کرده اند حضوری شدن آموزشها در این دانشگاه علی رغم آنکه مخالفتها و اعتراضات زیادی را تاکنون به همراه داشته است، اما به دلیل اینکه آموزشهای مهارتی را نمیتوان مجازی کرد در حال حاضر کلاسها به صورت حضوری کار خود را آغاز کرده اند.
به گفته وی دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین دانشگاهی در کشور است که آموزش حضوری خود را آغاز کرده است.
امید در پاسخ به این سوال که آیا همراه با آموزشهای حضوری امتحانات دانشجویان هم به صورت حضوری برگزار خواهد شد یا خیر گفت: تمامی دروسی که در این نیم سال تا پایان به صورت مجازی برگزار شوند آزمون مجازی هم خواهند داشت در مقابل دروسی که تا پایان نیم سال حضوری آموزش داده شوند امتحاناتشان نیز حضوری اخذ میشود البته این تصمیم به استناد مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا است و اگر در روزهای آتی ستاد کرونا تصمیم جدیدی را برای آموزشهای حضوری و یا امتحانات مطرح کند حتما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.