به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، براساس این گزارش، «تسهیلات وام ضروری بازنشستگان کشوری» از ۱۰۰ به ۱۲۰ میلیون ریال برای 300هزار نفر با کارمزد 4درصد و بازپرداخت 36ماهه اجرایی شد.
در این گزارش تصریح شده است: در آبان ماه امسال نزدیک به 400هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت نام کردند که قرار است پس از بررسی و اولویت بندی 300هزار نفر از واجدین شرایط در دو مرحله و هر مرحله شش نوبت، وام خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری و طی شدن فرآیندهای بانکی و مالی دریافت کنند.
همچنین، کمک هزینه «طرح آزمایش آنلاین»که به منظور کاهش تردد و مراجعه بازنشستگان به مراکز درمانی به خصوص در شرایط کرونایی با همکاری یک شرکت دانش بنیان و فناور اجرا شده بود در این مدت، از ۵۰۰هزار تومان به ۷۵۰هزار تومان برای هر بیمه شده تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی درمان این صندوق افزایش یافت.
بر اساس این گزارش، آزمایش و معاینه پزشکی در محل یا منزل بازنشسته، انجام تست کرونا و سرم تراپی و فیزیوتراپی در منزل بیشترین خدمات ارائه شده از سوی این طرح به بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها بوده است.
با وجود کمبود منابع مالی دولت، «تداوم و تسریع ایفای تعهدات صندوق نظیر پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و موظفین» در موعد مقرر قانونی با هماهنگی کامل سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور و اجرای همه تکالیف به ذیحسابی ها و سایر ذینفعان در موعد مقرر، از دیگر اقداماتی است که در این سه ماه رقم خورده است.
این گزارش حاکی است که «افزایش نزدیک به دو برابری تعهدات بیمه عمر و حوادث» نیز با موافقت دولت سیزدهم عملیاتی شده است و با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کشوری، تعهدات بیمه عمر و حوادث بازنشستگان تحت پوشش صندوق از ۷۹ میلیون ریال به ۱۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.
از سوی دیگر، در این دوره، «تامین نیازهای ضروی بازنشستگان کشوری به ویژه در حوزه مسکن» با تعامل و همکاری وزارت راه و شهرسازی، در راستای اجرا و تسهیل طرح مسکن ملی و شناسایی بازنشستگان کشوری مشمول طرح، در حال انجام است.
همچنین، با ایجاد «کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان» و برگزاری نشست های متعدد با کانون های مختلف بازنشستگان سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی، پیگیری عملی مطالبات بازنشستگان وظیفه بگیران این صندوق، صورت گرفت.
براین اساس، کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری، موظف شده تا با دسته بندی مطالبات مطرح شده در نشستهای مشترک و همچنین فضای مجازی، نسبت به ارزیابی و عملیاتی شدن مطالبات در چارچوب قوانین اقدام کرده و گزارش آن را به اطلاع ذینفعان برساند.
در بخش دیگری از این گزارش، بهره برداری کامل از سامانه دریافت و پرداخت الکترونیک و حرکت به سمت حذف صدور چک، برآورد آثار مالی افزایش حقوق و مزایای دستگاه های اجرایی و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه، مکانیزه کردن پرداخت کسور مشترکین خویشفرما، تهیه، تدوین و انتشار سالنامه آماری 1399 و فصلنامه تابستان 1400 صندوق، اجرای فاز سوم ارائه خدمات از طریق فناوریهای نوین تلفن همراه، واگذاری سه خدمت جدید به دفاتر پیشخوان دولت، ارائه خدمات خرید اقساطی و تخفیفی از جمله فروشگاه های رفاه به بیش از 101هزار نفر در قالب بسته های طرح یاری، استقرار نظام های جامع انتخاب و انتصاب مدیران آینده، نظام توسعه منابع انسانی با رویکرد جانشین پروری و نظام مدیریت دانش از دیگر فعالیت های سه ماهه صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم است.