به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ویژه برنامه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای که با محوریت بزرگداشت پژوهشگران، فناوران و نوآوران منتخب دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفهای با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفهای در سراسر کشور و با بیش ۱۸۰ هزار دانشجو فعالیت میکند که پتانسیل بزرگی برای کشور بهحساب میآید.
وی افزود: اکنون بهترین فرصت رقم خورده تا از این پتانسیل این دانشگاه در راستای تحقق اهداف معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناروی استفاده کنیم. دانشگاه فنی و حرفهای ۱۴ مرکز رشد، ۸ مرکز نوآوری و شکوفایی و فناوری و هزار عضو هیات علمی دارد که به مدیران دانشگاه پیشنهاد میکنم به دنبال راه اندازی پردیس و پارک علم و فناوری باشند وحتماً این امر پیگیری شود تا با هماهنگیهای لازم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی پردیس فناوری دانشگاه فنی و حرفهای باشیم.
وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی را در برنامه هفته پژوهش مطرح کردیم و بحث نمایشگاه تستها، ساخت و تولید ایرانی، راه اندازی شد که ویژگیهای خاصی دارد و بستری ایجاد میکند تا شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد، محصولات خود را ارائه دهند و امروز هم این مهم افتتاح شد تا موسسات و دانشگاههایی که به امکانات و تجهیزات نیاز دارند از این بستر خرید کنند. خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوقهای پژوهش و فناوری هم حمایت خوبی از این برنامه دارند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بحمدالله امروز طرح زیر دریایی بدون سرنشین امداد و نجات یکی از پژوهشگران دانشگاه در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوی رونمایی شد. همچنین شاهد افتتاح اولین نمایشگاه نوپدید و آینده نگر بودیم چرا که معتقدیم در کنار رصد علم باید فناوری به صورت عملیاتی و برنامه ریزی شده رصد شود و بایستی مرتب پیگیری شود که در این خصوص در چه جایگاهی قرار داریم.
خیرالدین اذعان کرد: رشته تحصیلی دکتر صالحی عمران برنامه ریزی مدیریت آموزشی است بنابراین از ایشان تقاضا دارم بررسی کنند اولویتهای دانشگاه فنی و حرفهای چیست. دانشگاه باید مباحث خود را اولویت بندی کند مواردی همچون هوش مصنوعی، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، هواپیماهای بدون سر نشین مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تمرکز بر بحث صنایع خلاق و فناوریهای نرم بالاخص در رشتههای علوم انسانی باید تأکید بیشتری کنیم. چراکه بیشتر فضای فناوری در حوزههای صنعت و علوم پایه بوده بنابراین ضروری است در رشتههای علوم انسانی، هنر و معماری را ارتقا دهیم.
وی اعلام کرد: ما اکنون رتبه ۱۶ تولید علم در دنیا و رتبه یک در منطقه هستیم که باید از اساتید و اعضای هیات علمی تشکر کرد، اما در بحث تولید فناوری رتبه جالبی نداریم و با تلاشهایی که صورت گرفته از رتبه ۹۵ به رتبه ۷۱ رسیده ایم. حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری و ۸ هزار فارغ التحصیل دکتری داریم، اما متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید از این بستر استفاده و بهره وری مناسب داشته باشیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از مباحث مهم سهم اعتبارات پژوهش است مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند که این رقم ۳ درصد تولید ناخالص باشد که در حال حاضر نیم در صد هم نیست؛ که طی سالیان اخیر نزولی شده است. البته وابستگی ما در آموزش عالی کشور به بودجه عمومی کشور بشدت بالاست که این مطلوب نیست. این عدد در دانشگاههای بزرگی همچون میشیگان کمتر از ۹ درصد است، ولی وابستگی ما در دانشگاههای داخلی در حدود ۸۰ است. دانشگاههای مانتوانسته اند خلق ثروت کنند البته دانشگاه فنی و حرفهای در این امر مهم موفق بوده است.
وی همچنین تاکید کرد: نسل چهارم دانشگاهها جامعه محور هستند، ولی باید اذعان کنم در دانشگاهها مقاله محوری همیشه مدنظر بوده است. تحقیقات بنیادی خوب است، اما نباید تمام فعالیتها به این سمت سوق پیدا کند بلکه بایستی تمام این امور دست به دست هم دهند تا به عقد قرارداد با صنعت ختم شود و در نهایت مشکلات جامعه حل شود.
خیرالدین با عنوان این مطلب که باید گفتمان فناوری و نوآوری را بست دهیم چرا که راه حل جدی ما همین است تاکید کرد: TRL وقتی مطرح میشود که سطوح آمادگی فناوری هم با آن هم خوانی داشته باشد. در TRL۴ ما باید به نمونه آزمایشگاهی دست پیدا کنیم. پس دانشگاهها میتوانند در این زمینه کار کنند. کیفیت محصول و تقاضای بازار بسیار مهم است و معتقدم با نوآوری و فناوری موفق خواهیم شد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند بیان داشت: موفقیت دانشگاه فنی و حرفهای در جهت کارآفرینی و اشتغال قابل تحسین است چرا که در راستای مأموریت اصلی خود حرکت میکند.۶۰ در صد از دانش آموختگانی که مهارت دارند مستقیماً وارد بازار کار میشوند. بسیاری از نیازهای صنایع ما به تکنسینها بر میگردد که این دانشگاه میتواند در این زمینه کمک شایانی به آموزش عالی کشور کند.
وی با اشاره به اینکه ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۱ پارک دانشگاهی، ۲۲۳ مراکز رشد و تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند خاطر نشان کرد: بحمدالله رشد خوبی در این بخش اتفاق افتاده است وطبق آمارها مشاهده میکنیم ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان مشغول به کار شده اند.
خیرالدین در تعریف کارآفرین بیان داشت: کارآفرین کسی نیست که شغل ایجاد کند کارآفرین فردی است که در حرفه خود مرز جدیدی خلق کند و استانداردهای موجود در حرفه خود را ارتقا میدهد. کارآفرینی یک نوع فرهنگ سازی است. ما پیشنهاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی را داریم که به تدریج با استعداد یابی و توانمند سازی دانشجویان را آماده بازار کار کنیم.
وی در پایان با اشاره بر طرح میزبانی در پارکهای علم و فناوری تصریح کرد: با عنایت به تجهیزات گسترده و آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز دانشگاه فنی و حرفهای بنده آمادگی این معاونت را برای عقد تفاهم نامه همکاری مشترک برای بحث مهارت آموزی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه فنی و حرفهای را پیشنهاد میکنم.
گفتنی است، در این مراسم با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سه طرح پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای رونمایی شد و از پژوهشگران و نوآوران دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای کشور تجلیل به عمل آمد.