مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: خیلی از پله برقیها و آسانسورهایی که شرکت ساخت که به توسعه هلدینگ مترو معروف است را میسازد و تحویل میدهد استاندارد لازم را ندارند و ما با این اوصاف نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم و علت قطعی و خاموشی بسیاری از آسانسورهای موجود در مترو هم مر بود به نبود استاندارد آنها است.
وی تصریح کرد: در خرید برخی از آسانسورهای قبلی که در مترو نصب شدهاند دقت لازم صورت نگرفته است و اداره استاندارد نیز به این گونه شرکتها استاندارد نداده است و ما هم نمیتوانیم به طور قانونی این آسانسورها را بیمه کنیم و وقتی که بیمه ندارند و احتمال خطر و آسیب و برای مسافران وجود دارد، نمیتوانیم آنها را بهرهبرداری کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه همچنین خاطرنشان کرد: در رایزنیهایی که جدیدا انجام دادیم، این موضوع مدنظر ما است که از پله برقیها و آسانسورهایی در مترو استفاده کنیم که در زمان بهرهبرداری هم استاندارد داشته باشند و هم با هماهنگی با شرکتهای بیمه گذار آنها را بیمه کرده تا انشاالله مسافران هم مورد آزار واقع نشوند.
شایسته اصل در ادامه یادآور شد: طبیعی است که لوازم مصرفی مورد استفاده در آسانسورها هم نرخ مصرف و زمان استفاده مشخصی دارند و بسیاری از آسانسورهای فعلی مترو نیاز به نوسازی و اورهال دارند.
وی تاکید کرد: شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه بزرگترین شرکت متقاضی پله برقی در کل کشور است و در حال حاضر ۱ هزار و ۲۰۰ پله برقی در ایستگاههای مختلف متروی تهران وجود دارد و در حال فراهم کردن ساز و کاری هستیم که در این عرصه اتفاقاتی برای تولید آسانسور و پله برقی در داخل رقم بزنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه یادآور شد: بخشی از شرکتهای تولید پله برقی و یا ملزومات آسانسور ایرانی هستند که البته شرکتهای فوق نیز عمده قطعات خود را از خارج وارد کشور میکنند و به اسم شرکت ایرانی فعالیت میکنند و بخشی از کارهایی که توانستهاند بومی سازی کرده اما در مجموع در تامین عمده نیازمندیهای قطعات مورد استفاده در مترو وارد کننده هستیم و هنوز نتوانسته ایم به استاندارد ایرانی برسیم.
شایسته اصل اضافه کرد: در حال حاضر همکاری خود را با شرکتهای ایرانی در داخل گسترش میدهیم که به سمت انتقال طراحی و تکنولوژی به داخل حرکت کنیم که بتوانیم به سمت بومی سازی این صنعت قدم برداریم و شریک خارجی هم میتواند در کنار ما باشد اما در نهایت ما به سیستم داخلی مدنظر خود دست پیدا کنیم.