به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محبوبه کاظمی دولابی بهره بردار خانه پدری جلال آل احمد گفت: سال ۹۶ این خانه در حالی به من معرفی شد که متأسفانه به مخروبه تبدیل شده بود. آن زمان صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی آن را با کاربری فرهنگی و آئینی به مزایده گذاشته بود.
وی افزود: شرایط و کاربری تعریف شده برای آن با فعالیتهایی که من در نظر داشتم همخوانی نداشت و به تبع پیگیری نکردم، اما سال ۹۹ اعلام شد کاربری خانه به فرهنگی هنری، آئینی و پذیرایی تغییر پیدا کرده، به همین جهت پس از شرکت در مزایده این خانه به ما واگذار شد.
وی گفت: زمانی که این بنا را تحویل گرفتم پر از زباله بود، نخالههای آن را که چندین خاور و کامیون میشد بیرون ریختیم، وقتی برای اولین بار به این خانه آمدیم چندین معتاد در حال تزریق بودند و متأسفانه این بنای ثبت ملی شده به خانه امیرچلچله معروف شده بود. معتادان را به سختی از این بنا بیرون کردیم، اما هر بار با مشکلات عدیده و پیاپی از جمله شکستن در و قفلها و تهدید نگهبان رو به رو بودیم که مشکلات و هزینههای زیادی برای ما به بار آورد.
کاظمی ادامه داد: از طرفی هیچ بخش سالمی در این خانه وجود نداشت، از کابلهای برق گرفته تا کنتور آب یا هر چیزی که قابل برداشت بود، از این خانه به سرقت رفته بود. حتی به دلیل بدهیهای قبلی، آب و برق و گاز آن هم قطع شده و ما هنوز هم برای گرفتن یک کنتور آب نزدیک یک سال است که مشکل داریم تا بتوانیم کارهای اولیه را در خانه انجام دهیم و تجهیز کارگاه کنیم. به اداره آب که مراجعه میکنیم میگویند شما باید سند خانه و کارت ملی مالک اصلی خانه را بیاورید. چطور میشود وقتی مالک این خانه وزارت میراث فرهنگی است؟
کاظمی دولابی در ادامه بیان کرد: برخی مرمتهای اضطراری در این خانه از جمله کف برداری انجام شد. ناودانها درست شده، داخل ناودانها برگ رفته بود و آب به داخل دیوارها نفوذ میکرد که باعث شده بود گچ دیوارها طبله کرده و در شرف تخریب باشند، در نهایت تمیزکاری انجام شد و نایلون کشی و مرمت اولیه صورت گرفت.
بهره بردار خانه پدری جلال گفت: برای خانه نگهبان گذاشته ایم تا اگر مشکلی وجود داشت سریعاً به ما اعلام کند و اجازه ندهد اینجا دوباره مرکز تجمع معتادان شود. نگهبان هم در شرایطی اینجا مستقر است که امکانات اولیه و زیرساخت در این خانه وجود ندارد، اینها مسائلی است که جامعه میراث فرهنگی در جریان آن بوده اند و انتظار است جامعه میراث دوست هم حامی توسعه گران فرهنگی باشند. به هر حال تلاش میشود موانع موجود را حذف کنیم و امیدواریم با تسریع در صدور مجوزهای لازم کار مرمت با سرعت بیشتری انجام شود و ما به مرحله تولید محتوا برای خانه با این قدمت و زیبایی برسیم.
کاظمی دولابی درباره کاربریهای این خانه و برنامههایی که قرار است در این بنای تاریخی برگزار شود نیز گفت: کاربری موزهای خانه در سرفصل برنامههای ماست، به این معنا که قرار است روی پیشینه تاریخی خانه، زندگی نامه، اندیشههای جلال آل احمد و خانواده پدری او و مرحوم آقا سید احمد طالقانی کار شود. در عین حال این خانه قرار است گالری موزه شود و به زوایای مختلف هنر ایران توجه شود. به خصوص آنکه نزدیک به مراکز تاریخی و گردشگری متعددی از جمله کاخ گلستان است.
وی افزود: از طرفی این خانه در یک محله تاریخی واقع شده و پیشینه فرهنگی و تاریخی دارد، باید در این خانه تاریخ را به خوبی به تصویر کشید مانند خانه مشاهیر، اهالی هنر یا نویسندگانی که در کشورهای دیگر میبینیم، این خانه حتماً برای اهالی فرهنگ خانه جذابی خواهد بود.
وی درباره کاربری پذیرایی خانه پدری جلال آل احمد نیز گفت: بدیهی ست همه موزههای بزرگ دنیا کافه دارند، اما کارکرد و معنای این کافهها نیز فرهنگی است. کاربری پذیرایی با هدف خلق یک اتمسفر زیبای فرهنگی و دورهمی و ایجاد فضای گفتگو شکل میگیرد.
کاظمی دولابی در پایان گفت: آخر اردیبهشت ماه درست یک سال میشود که از واگذاری خانه به ما میگذرد و از امسال تعهدات مالی داریم. این خانه باید زمانی به ما واگذار میشد که مشکلات اولیه آن، مانند کنتور آب برطرف و کارهای زیر ساختی آن نیز انجام شده باشد، ولی ما هنوز درگیر مجوزها و امکانات اولیه هستیم بنابراین باید حداقل یک سال دیگر زمان شروع بهره برداری به تعویق بیفتد.