به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ بخش زیادی از حمل و نقل عمومی مردم در کلانشهری چون تهران از طریق اتوبوس انجام میشود.
با افزایش جمعیت پایتخت سازمان اتوبوسرانی نیز در خطوط مختلف به جابجایی مسافران در این شهر شلوغ و پر رفت و آمد اقدام میکند و در برخی از خطوط حمل و نقل نیز اتوبوسها به صورت شبانه روزی مردم را به مقصد میرسانند.
تعدادی از رانندگان اتوبوس پایتخت در روز دوشنبه بیست و پنجم و بیست و ششم اردیبهشت ماه در اعتراض به حقوق خود از جابجایی مسافر و انجام کار خودداری و در مقابل ساختمان سازمان اتوبوسرانی تجمع کردند.
به دنبال اعتراض رانندگان اتوبوس، عدهای از شهروندان تهرانی که برای رفت و آمد خود از اتوبوس استفاده میکردند دچار مشکل شده و علاوه بر ایجاد ترافیک به دلیل افزایش تعداد خودروهای شخصی، حمل و نقل عمومی مردم برای ساعاتی با مشکل مواجه شد.
خبر تجمع رانندگان به گوش شهردار تهران رسید و علیرضا زاکانی با حضور در جمع رانندگان معترض سعی در ایجاد آرامش بین آنها داشت؛ مقرر شده است که تا تعیین تکلیف حقوق نهایی، حقوق اردیبهشت ماه کارکنان قراردادی شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه تا تعیین تکلیف قطعی از مجاری قانونی، با افزایش ۴۰ درصدی پرداخت شود.
به گفته زاکانی، دولت افزایش حقوق شرکت های تابع وزارتخانه های خود را ۱۰ درصد تعیین کرده اما درباره نهادهای عمومی که شهرداری هم یکی از آنهاست تصمیم گیری نکرده است.
زاکانی خطاب به رانندگان معترض با بیان اینکه بنده به عنوان نوکر با شما صحبت میکنم، تصریح کرد: در هیئت دولت سه مرتبه درباره این موضوع بحث شد و دولت اعلام کرد مشمولان تأمین اجتماعی که در شرکتهای دولتی هستند حداقل حقوقشان ۵۷ درصد در نظر گرفته شود و آنچه شورای عالی کار تصویب کرده بود را اجرا کردند اما ضرایب، ۱۰ درصد اعلام شد.
اعتراض و تجمع رانندگان اتوبوس در تهران افراد زیادی را سرگردان و مستأصل کرده بود و نیروی انتظامی با اعزام خودروهای مناسب جابجایی مسافر و رانندههای باتجربه، بخش زیادی از مسافران در راه مانده را به مقصد رساند.
اقدام به موقع نیروی انتظامی در جایگزینی خودروهای مسافربری و به دوش گرفتن باری که وظیفهای که در قبال انجام آن نداشت از متشنج شدن اوضاع و حجم ترافیک مسافران در معابر مختلف پایتخت تا حدود زیادی کم کرد.
با حجم گسترده ترافیکی که در شهر تهران حاکم است، وجود اتوبوسهای تندرو در خطوط مختلف بخش زیادی از دغدغه مردم برای رسیدن به مقصد مرتفع شده است.
علاوه بر ضرورت افزایش تعداد این قبیل وسایل نقلیه، موضوع توجه به حقوق و دستمزد و معیشت رانندگان اتوبوس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید مورد غفلت واقع شود اما در این میان نباید اجازه داد که برخی از آب گلآلود ماهی بگیرند.
همزمان با اعتراض رانندههای اتوبوس تصاویری از فیش حقوقی برخی از این افراد در شبکههای اجتماعی منتشر شد که نشانگر این است که حقوق اغلب رانندههای اتوبوس بسیار بیشتر از حقوق پرسنل دیگر اصناف است و شهردار تهران نیز تصاویر منتشر شده از فیش حقوقی رانندگان اتوبوس را صحیح دانسته است.
شهردار تهران در حیاط هیئت دولت فیشهای حقوقی منتشر شده در فضای مجازی از رانندگان اتوبوسها را درست برشمرد و گفت: مشکل رانندههای اتوبوس به مصوبهای از شورایعالی کار برمیگشت که نقض ضمنی شده است.
وی همچنین تصریح کرد: این شائبه ایجاد شده بود که حق قانونی رانندگان اتوبوس در حال تضییع شدن است که توضیح دادیم اینطور نیست و علیالحساب هم به آنها پرداخت کردیم.
به گفته زاکانی نزدیک ۳۰۰ نفر اعتراض داشتند و الباقی ارائه خدمت میکردند و از دیروز هم روند خدمترسانی عادی شده است؛ برخی افراد اعتراضات را ساماندهی میکردند که پس از برخورد با آنها موضوع خاتمه یافت.
اینکه برخی از مشاغل و افرادی که مثل رانندگان اتوبوس به آن مشغول هستند نسبت به سایر مشاغل سختی بیشتری را متحمل میشوند بر کسی پوشیده نیست اما نگاهی گذرا به حق و حقوق دریافتی این قبیل افراد بویی به جز حق خواهی را به مشام میرساند.
افرادی که با همین شغل و تحت نظر پیمانکار کمترین حقوق را دریافت میکند، تلنگری است که شاید معترضان را از سرگردانی طولانی مردم و مسافران سطح شهر منصرف کند.