به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، نتیجه گزارش تحقیقی از ساکنان پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نشان میدهد که اروپاییها به دلیل افزایش تورم به غذاهای ارزانقیمت روی آوردهاند.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه فرانسوی «بیافامتیوی» گزارش داد که اغلب اروپاییها در مواجهه با تورم و افزایش قیمتها، الگوی مصرفشان تغییر کرده و رجوع به محصولات ارزان قیمت را در دستور کار قرار دادهاند.
طبق این گزارش، انتخاب مصرفکنندگان اروپایی به این سمت تغییر کرده است که به گزینههای کاهش دهنده بهای کالاها و محصولات در مغازهها و فروشگاهها متوسل شوند.
شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» در همین ارتباط از ساکنان پنج کشور اروپایی یک نظرسنجی ترتیب داده است. طبق این نظرسنجی، آنها در مواجهه با افزایش شدید نرخ تورم، الگوی مصرفشان را تغییر دادهاند چرا که تورم به مهمترین نگرانیشان تبدیل شده است.
نظرسنجی این شرکت در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس اواسط ماه آوریل گرفته و در هر یک از این کشورهای اروپایی از هزار نفر نظرسنجی شده است. به اعتقاد اکثریت آنها، افزایش شدید بهای کالاها و تورم مایه نگرانی است.
به گفته حداقل ۶۰ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی، هزینههای انرژی، آب و برق، حمل و نقل، سوخت، غذا و سایر موارد ضروری افزایش یافته است.
از جمله دیگر نقاط قابل تامل نظرسنجی این است که ۹۴ درصد ساکنان این پنج کشور اروپایی اعلام کردند که خرید مواد غذایی برای ۹۴ درصد از مردم دشوارتر شده است.
در گزارش شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» همچنین آمده است: «آخرین نظرسنجی شاخص مصرفکننده نشان میدهد که در سراسر اروپا، مردم عادتهای خود را تغییر دادهاند و رفتار جدیدی در پاسخ به استرسهای جدید اتخاذ کردهاند».
بنا بر این گزارش، اکثریت مصرفکنندگان فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس در واکنش به افزایش تورم صرف هزینه برای خرید کالاهای تجملاتی را کم کرده و به سمت خرید کردن از فروشگاههای عادی آوردهاند.
کمی بیش از یک سوم شرکتکنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که آنها در تلاش برای یافتن کالاهای با برند ارزانتر هستند. محصولات خانگی، مواد غذایی و غذاهای منجمد جزو اقلامی است که اروپاییها در تلاش برای یافتن کالاهایی ارزانتر هستند.
بنا بر گزارش بیافامتیوی، شهروندان فرانسوی به طور فزایندهای علاقهمند به خرید مواد غذایی نزدیک به تاریخ انقضا هستند برای اینکه معمولا این کالاها با تخفیف فروخته میشود.
برخی از شرکتکنندگان در نظرسنجی ابراز تاسف کردند که به دلیل افزایش قیمتها دیگر قادر به خرید برخی از کالاهای با کیفیت و مرغوب نیستند.