به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عبدالله توکلی لاهیجانی امروز در مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو گفت: پس از اعمال تحریمهای ظالمانه از سال ۹۶ صنعت خودروی کشور دچار افت ناگهانی در تیراژ شد، به طوری که تولید ابتدا به نصف رسید و در ادامه نیز نیمی از خودروهای تولیدی به صورت ناقص تولید میشد.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت افزود: بنابراین این وضعیت در عمل بازار را دچار افت در عرضه و افزایش تقاضا کرد و شکافی ایجاد شد که به نابسامانی بازار منجر شد.
این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین برای مواجهه با این وضعیت برنامهای در سه فاز طراحی شد که مرحله اول آن تثبیت جریان تولید بود که تاکنون دستاوردهایی نیز داشته است. از ابتدای امسال تا نوزدهم مرداد ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته فقط ۷۰ هزار خودروی کامل تولید شده بود.
توکلی لاهیجانی بیان داشت: همچنین میزان تعهدات معوق خودروسازان به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده و میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگها نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت بیان داشت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگها وجود داشت و بر این اساس ثبات در جریان تولید ایجاد شده است.
وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون صنعت خودروی کشور دچار آفت مزمن تولید خودروهای ناقص شده بود که امسال با افزایش نزدیک به ۳۰۰ درصدی تولید خودروهای کامل، جریان عبور مستقیم خودروها پس از سه سال ایجاد شد و در نتیجه برخی از محصولات خودروسازان از قرعهکشی خارج شد.
توکلی لاهیجانی اظهار داشت: رفتن به سمت دانشبنیان شدن در صنعت خودرو هدفگذاری شده و گذر پلتفرمی طراحی شده تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی حرکت کنیم.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت افزود: در حال حاضر ۴ پلتفرم کلیدی تعریف شده که در نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو بیشتر به آن اشاره خواهد شد.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: در این صورت است که میتواند صنعت خودروی کشور را به عنوان موتور محرک کشور در گام دوم انقلاب معرفی کرد.
منوچهر منطقی معاون وزیر صمت نیز در این برنامه اظهار داشت: صنعت خودرو تا قبل از انقلاب مونتاژ کار پیکان بود و در دهه ۶۰ به دلیل جنگ تحمیلی با توقف همراه شد تا اینکه در سال ۷۴ وزیر وقت صنایع سند ۱۰ ساله این صنعت را با هدف خودکفایی کامل پیکان رونمایی کرد.
معاون وزیر صمت افزود: صنعت خودرو یک صنعت ۵۰ ساله است و اگرچه با کشور کره جنوبی مقایسه میشو د، اما در واقع در ۲۶ سال گذشته توسعه یافته است.
منطقی گفت: برای بلوغ اقتصادی و فناوری صنعت خودرو سه فاز شامل تسلط بر فرآیندهای تولید و قطعهسازی، نوآوری در اجزا و قطعات و نوآوری در محصول و طراحی نیاز است که از سال ۷۴ تاکنون این ۳ فاز و مرحله تقریبا طی شده است، اما دارای نوسانهایی بوده است.
وی با بیان اینکه امروز به دنبال تثبیت آنچه در صنعت خودرو داریم و آنچه که نداریم هستیم، گفت: بنابراین در این راستا سند تحول صنعت خودرو منتشر شده است.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، بیان داشت: با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید هزینههای سربار و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو را کاهش خواهد داد، زمانبندی این مرحله از مهر ۱۴۰۰ تا تیرماه امسال بوده که تقریبا به این هدف رسیدهایم.
وی افزود: از تیرماه امسال تا تیر ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام برمیداریم تا صادرات داشته و در این راستا توانمندی بسیار خوبی نیز وجود دارد.
منطقی با بیان اینکه علاوه بر شرکتهای بزرگ خودروساز، شرکتهای خصوصی نیز تمایل به تحقق سند تحول خودرو دارند گفت: در نمایشگاه مذکور علاوه بر چهار پلتفرمی که از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز عرضه میشود، سه پلتفرم نیز از سوی بخش خصوصی در معرض دید قرار میگیرد.
در این برنامه که با حضور علی بهادری جهرمی برگزار شد از پوستر نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو رونمایی شد.
گفتنی است، این نمایشگاه از ۳ تا ۷ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار خواهد شد.