به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان، پردیس شهید باهنر در بیانیهای درخصوص روند گزینش و ورود دانشجویان به این دانشگاه نکاتی را مطرح کرده و اعلام کرد: با اصلاح فرآیند جذب و پایش دانشجومعلمان آینده این کشور، میتوان تحولی نوین را در بدنه آموزش و پرورش رقم زد.
در این بیانیه آمده است:
دانشگاه فرهنگیان بزرگترین مجموعه علمی تربیتی کشور، توان بالایی در رشد معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور را دارد و به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، این دانشگاه نقش ارزنده و زیربنایی در پرورش نسلی با هویت ایرانی اسلامی و آینده ساز را ایفا میکند. به استناد بیانات مقام معظم رهبری در تایید دانشگاه فرهنگیان به مثابه مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش، رسالت این نهاد بیش از پیش هویدا شده و لزوم توجه به آن اهمیت بیشتری یافته است.
بهکارگیری سیاستهای مناسب در فرآیند جذب معلمان و ارتقاء کیفی شیوههای جذب کنونی از طریق این دانشگاه، گامی اساسی و موثر است که مسلماً در مقایسه با تامین نیروی انسانی از راههای گوناگون مانند استخدام نیروهای حق التدریس، سرباز معلم ها، طرح خرید خدمات، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و... برتری بسیاری را دارد.
روند مصاحبه و گزینش دانشگاه فرهنگیان با هدف ورود دانشجویان به فضای تعلیم و تربیت و در جهت سنجش و ارزشیابی توانمندیها و قابلیتهای فردی، شخصیتی، علمی، اجتماعی و... داوطلبان در راستای حرفه معلمی است که از قوانین اولیه ورود به دانشگاه فرهنگیان محسوب میشود. بر اساس شیوه نامه ابلاغی در فرآیند مصاحبه، موارد مهمی برای احراز صلاحیت شخصی و عمومی داوطلبین مطرح میشود که هر یک به تفکیک مراحل، امتیاز بندی خواهند شد و درنهایت ملاک تایید نهایی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، کسب امتیاز و صلاحیت علمی و حرفهای است که بخشی از آن به وسیله رتبه کنکور سراسری و یافتههای علمی و بخش دیگر آن توانایی و قابلیتهای مرتبط با هویت معلمی است و نیازمند اهتمام و توجه جدی است. سوالات مرتبط با مصاحبه، نیازمند انطباق با بینش، نگرش، مهارت و شخصیت معلمی و همچنین تعیین سطح شایستگی حرفهای میباشد و انحصار گزینش به برخی سوالات جانبی و کم اهمیت، از رسالتهای خطیر این دانشگاه میکاهد.
ارزیابی دقیق از توقعات و انتظارات داوطلبان برای حرفه معلمی و نگاه آنها به مقوله تعلیم و تربیت نه به عنوان شغل بلکه به عنوان یک هویت مستقل و تمدن ساز، نکته درخور توجهی است که در این فرآیند لازم است با سوالات هدفمند، دریافت گردد.
میزان انگیزه و علاقه به پیشرفت و ترقی آنها در ارتباط با دانش آموزان نیز از اهم اموری است که یک معلم باید به آن معتقد بوده و در بطن فرآیند تدریس و تربیت خود نشانگر شود که به وسیله مصاحبه صحیح و متقن میتواند حاصل شود.
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گزینش صحیح و خردمندانه در جذب معلمان، بهبود فرآیند اصولی و هدفمند مصاحبه، مسلما منجر به گزینش افراد مستعد و منطبق با ویژگیهای روانشناختی و علمی مورد نیاز هنر معلمی میشود که برنامه ریزی دقیق و جامعی را طلب میکند که در نهایت بتوانیم شاهد درخشش هرچه بیشتر سیستم آموزش و پرورش باشیم؛ لذا تحول بنیادین آموزش و پرورش میبایست از جان معلمان نشات گیرد و قطع به یقین این تحول در سیستم جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان بصورت حرفهای و تخصصی از مطالبات جدی است که در اولویتهای کنونی درخور توجه است و با اصلاح فرآیند جذب و پایش دانشجومعلمان آینده این کشور، میتوان تحولی نوین را در بدنه آموزش و پرورش رقم زد.