به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، کتاب سلبریتی ایرانی نوشته داوود طالقانی، نخستین کتابی است که درباره وضعیت فرهنگ شهرت در ایران و سلبریتیهای ایرانی منتشر شده است. پیش از این آثار پژوهشی متنوعی پیرامون شهرت و سلبریتیهای جهانی در ایران ترجمه شده بود، اما غالب این آثار نسبت به وضعیت شهرت در آمریکای شمالی و اروپای غربی نوشته شده بودند.
کتاب حاضر در پی این پرسش است که فرهنگ شهرت در ایران چه مختصاتی دارد و سلبریتی ایران کیست و چگونه میتوان مواجههای راستین با او داشت. به همین منظور در این کتاب تلاش شده است با رفت و برگشت میان ادبیات علمی فرهنگ شهرت و وضعیت کنونی، سلبریتی ایرانی شناخته و نقد شود.
کتاب حاضر مشتمل بر چهارده فصل است. در مقدمه، نگارنده تفاوت نگاه خود با سایر دیدگاههای ایجابی و سلبی درباره سلبریتیها را بیان میکند. در فصل نخست کتاب، تاریخ فرهنگ شهرت در جهان مرور میشود و لحظات نخستین شهرت و فرهنگ پیرامون آن در ایران تبارشناسی میشود. در فصل دوم، کتاب به ادبیات نظری فرهنگ شهرت میپردازد و مفاهیم مهم و اساسی درباره سلبریتیها توضیح داده میشود. فصل سوم درباره رسانهای شدن فرهنگ، جامعه و سیاست است و در این فصل نسبت سلبریتیها و رسانههای جدید به بحث گذاشته میشود. هویت مساله فصل چهارم است و با استفاده از استعارههای ادبیات و رمان، کیستی و چیستی سلبریتیها مورد مداقه قرار میگیرد. اینفلوئنسرها در فصل پنجم کتاب به بحث گذاشته میشود و ساز و کار کسب درآمد و اثرگذاریشان مورد نقادی قرار میگیرد. سبک زندگی که از موضوعات جنجالی بلاگرها و سلبریتیهاست، در فصل ششم توضیح داده میشود. سلبریتی ایرانی در فصل هفتم به سراغ سیاست میرود و از زوایای متعددی نسبت و رابطه سیاستمداران و سلبریتیها را واکاوی میکند. اقتصاد کثیف سلبریتیهای ایرانی و حواشی پیرامون آن موضوع فصل هشتم کتاب است. سواد رسانهای و کارآمدیها و ناکارآمدیهای آن برای مواجهه با سلبریتیها در فصل نهم به بحث گذاشته میشود. در فصل دهم مرجعیت سلبریتیها در عرصههای عملی و فکری نقد میشود. در فصل یازدهم جایگاه سازمان صدا و صدا و تلویزیون در ساختن و برجسته کردن سلبریتیها مورد نقادی قرار میگیرد. در فصل دوازدهم مساله هواخواهی و هواداری سلبریتیها توضیح داده میشود. در فصل سیزدهم راهکارها و بیراهههای سلبریتی ایرانی توضیح داده میشود. در نهایت نیز کتاب با پیشنهادهایی برای شناخت بیشتر وضعیت فرهنگ شهرت در ایران به پایان میرسد.
گفتنی است چاپ دوم کتاب سلبریتی ایرانی نوشته داوود طالقانی در تیراژ 1000 نسخه و به قیمت 50 هزار تومان توسط نشر معارف منتشر شده است.