به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، عصر روز سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ سایت رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت رسمی اعلام کرد با تایید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین "عبدالحسین خسروپناه" به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد.
در حالی عبدالحسین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی شد که این شورا ۵ دبیر در همه سالهای شکل گیری خود را دیده است. شورایی که همواره توقعات زیادی از آن در بدنه فرهنگی کشور و همچنین فعالین و دغدغهمندان این حوزه وجود داشته که به نظر نارضایتیهای زیادی هم در عملکرد و سیاستگذاری آن بوده و هست.
در این گزارش قصد داریم بیشتر با عبدالحسین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی آشنا شویم. خسروپناه در بهمن ماه ۱۳۴۵ شمسی مصادف با شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در شهرستان دزفول، چشم به جهان طبیعت گشود دروس حوزوی را در کنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و به مدت شش سال در سال ۱۳۶۸شمسی در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ التحصیل شد.
وی، علاوه بر دروس متعارف حوزه علمیه قم، کتابهای دیگر ادبى و فقهى و اصولى و فلسفی از جمله شرح نظام، شرح مطول، شرایع الاسلام، حلقات شهید صدر، قوانین و فلسفتنا را در مدرسههای علمیه آیت الله معزی و آیت الله نبوی و آیت الله قاضی در شهرستان دزفول و نیز تابستانها در حوزههای علمیه طزرجان یزد و قم فرا گرفت و از محضر استادان برجسته حوزههای علمیه، همچون: آیات مکرم آقایان حاج شیخ محمدکاظم مدرسیان، حاج سید مجدالدین قاضى دزفولی، حاج شیخ محمدعلی مدرس افغانی، حاج شیخ قدرت الله وجدانی فخر، حاج شیخ کاظم تدین نژاد، حاج شیخ کاظم سبط الشیخ، حاج شیخ مصطفی اعتمادی و حاج شیخ محسن اراکی بهره فراوان برد.
این دوره از تحصیل به جهت انس با جوانان مخلص و همراهی با شهدای دوران هشت ساله دفاع مقدس از بهترین دوران عمرش به شمار میرود وی علاوه بر فعالیت تبلیغی در دوران دفاع مقدس در عملیاتهای رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد و از ناحیه چشم و ریه و دستگاه گوارش مصدوم شد؛ ولی هیچگاه حاضر به تشکیل پرونده جانبازی نشد.
استاد خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانى، آیت الله العظمی جعفر سبحانی، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم، بهره برد تحصیل دروس تخصصى کلام اسلامى را در کنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ شمسی آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتراى کلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (ع) فارغ التحصیل شد و پایان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دین تدوین کرد.
تحصیل تفسیر قرآن و فلسفه و عرفان و بهرهمندی از محضر استادانی همچون، آیتالله تدیننژاد، آیتالله حسنزاده آملی، آیتالله جوادى آملی، آیتالله مصباح یزدی، آیتالله سبحانى و آیتالله انصارى شیرازى، یکی دیگر از بخشهای تحصیلی استاد خسروپناه به شمار میآید که از سال ۱۳۶۴شمسی تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است. وی از سال ۱۳۷۰ شمسی در کنار تحصیل به فعالیت پژوهشى فردی و جمعی اشتغال ورزیده و مدیریتهای پژوهشی و اجرایی خُرد و کلان داشته است.
یکی از توفیقات وی، زمینه تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی از سال ۱۳۶۲ شمسی در کنار تحصیل بوده است که تا کنون در مدارس علمیه دزفول و قم و مؤسسه امام صادق و مؤسسه امام خمینی و جامعه الزهراء به تدریس ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و کلام اشتغال علمی داشته و نیز از سال ۱۳۶۵ در تربیت معلم دزفول و دانشگاههاى شهید چمران اهواز، شهید بهشتى و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تدریس دروس فلسفى و کلامى پرداخته است و توانسته همه کتابهای متعارف حوزه علمیه، از جامعالمقدمات تا کفایه و همچنین از بدایه الحکمه تا الشواهد الربوبیه و اسفار ملاصدرا را در حوزههای علمیه و دانشگاههای کشور تدریس کند.
استاد خسروپناه در کشورهای عربستان، انگلستان، عراق، امارات، قطر، چین، روسیه، ترکیه، گرجستان، مالزی، پاکستان، هندوستان، لبنان، سوریه، اتریش، سوئیس، سوئد، اندونزی، قزاقستان، بوسنی و هرزگوین، ایتالیا و واتیکان، سخنرانیهای متعدد داشته است. همچنین در سال ۱۳۷۵ شمسی توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث گرفت و از سال ۱۳۹۴ به رتبه استاد تمامی دست یافت و اینک از چندین استاد مشهورفقه و اصول حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد و اجازه روایی دارد.
۱- نظریه فلسفه فلسفه اسلامی که در هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی به عنوان نوآوری پذیرفته شد.
۲- نظریه دیدبانی
۳- نظریه حکمت خودی و تغییر موضوع فلسفه به وجود انضمامی انسان
۴- رئالیسم شبکهای و تئوری بداهت نظاممند کارآمد
۵- الگوی حکمی- اجتهادی و روش شناسی حکمی- اجتهادی
۶- نظریه فرایندی از مبانی تا نظامهای عینی
مهمترین دغدغههای فکری و فلسفی و فقهی استاد خسروپناه در دو حوزه مشخص میشود:
اول، جریانشناسی فکری ایران و جهان اسلام و دوم، اسلامیسازی علوم انسانی و به تبع آن، نظامسازی فقه اسلامی
به گزارش شهرآرانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۳ به فرمان امام خمینی (ره) و به ریاست رییس جمهور وقت در کشور تشکیل شد. گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تقویت انقلاب فرهنگی، اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیطهای علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی از جمله اهداف تأسیس این شورا عالی در ایران است.
وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را میتوان به سه حوزه سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیمبندی کرد. تهیه و تدوین سیاستها و طرحهای راهبردی کشور در زمینههای مختلف فرهنگی از جمله در حوزههای زنان، تبلیغات، اطلاعرسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاهها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیتهای دینی و معنوی، برنامهریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و سایر حوزههای فرهنگی از جمله وظایف سیاستگذاری این شورا محسوب میشود.
همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا در سطح کشور است. بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از دیگر وظایف تعیین شده در حوزه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
این شورا دارای ۴۴ نفر عضو حقیق و حقوقی است که از این تعداد ۲۴ نفر از مسئولان ارشد نظام به عنوان عضو حقوقی و ۲۰ نفر از نخبگان علمی، سیاسی، فرهنگی و دینی کشور به عنوان عضو حقیقی هستند.
در شورای عالی انقلاب فرهنگی رییس جمهور به عنوان رییس، رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان نایب رییس اول و رییس قوه قضائیه به عنوان نایب رییس دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت میکنند.