به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گلوردی گلستانی امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تأمین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند، از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: بهطور مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعدههایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم که پرداختیها به موقع انجام شود تا قطعهسازان پایان سال خوبی داشته باشند.
وی با اشاره مجدد به وضعیت کمرشکن تورم که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید موجبات تعدیل قیمتها و قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود. البته در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم.
گلستانی تصریح کرد: امروز قطعهسازان شرایط نامطلوبی ندارد و در بحث تولید از جدیت کافی برخوردارند و امیدواریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسائل مالی و تامین مواد اولیه برمیگردد.
در این جلسه منصور منصوری دبیر انجمن قطعه سازان نیز افزود: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان ۲ هزار دستگاه در روز برای سایپا و ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامهریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت قطعهسازان بسیار زیاد است.
وی گفت: امسال مطابق آمارها شاهد بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودروها بودیم و به گفته خودروسازان، تحقق این مهم به کاهش یکهزار میلیارد تومانی هزینههای کیفیت آنها انجامیده است.
دبیر انجمن قطعه سازان، توسعه محصولات جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و انجام سرمایهگذاری در این زمینه را بسیار مهم برشمرد که تامین قطعات آنها نیز با قطعهسازان خواهد بود و تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه سازان است.
منصوری همچنین به برنامه تولید ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز از سوی سایپا و سه هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمتها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعهساز به طور معمول در انتهای هر سال انجام میشود و سازندگان قطعات را دچار چالش میکند.
این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت ۱۲۰ روزه خودروسازان به قطعهسازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.
وی تصریح کرد: تامین ارز مورد نیاز قطعهسازان به موقع انجام نمیشود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینهها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل میدهد که نیازمند تامین ارز است.
منصوری اضافه کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و ... و متپوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعهسازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعهسازان است. البته مطابق آماریکه خودروسازان ارائه میدهند حدود ۷۰ درصد قراردادهای قطعهسازان تعدیل شده است، اما در عمل مربوط به یک مرحله است.
وی گفت: این قراردادها در دو مرحله، نیمه نخست و نیمه دوم سال تعدیل میشود، زیرا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و ... به ویژه در ۹ ماهه سال جاری و سه ماهه پایانی سال هستیم. تا این تعدیلات انجام شده و در حسابها بنشیند، قطعهساز دستکم به ۳۰ درصد از پول خود نخواهد رسید.
منصوری خاطرنشان کرد: در جلساتی با خودروسازان داشتیم، درخواست شناور شدن قراردادها مطرح شد تا به نوعی به نرخ ارز و نرخ مواد اولیه متصل شود و مدیر عامل ساپکو نیز قول مساعد برای انجام این مهم داد.