مدیر کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در اولین نشست خبری خود ماهیت و اهداف اصلی این مجموعه را بیان کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حسین اسدیزاده مدیر کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به این نکته که از شهریور ماه سال گذشته کار خود را در دفتر فیلمنامه رسانه ملی آغاز کرده اشاره کرد و افزود: اداره کل فیلمنامه رسانه ملی، ذیل سیاستهای جدید سازمان صدا و سیما شکل گرفت و شروع به کار کرد. هدف اصلی از شکلگیری، جدا کردن متن از تولید و تولید از پخش بود. در این طراحی جدید، نگارش متنها بصورت مستقل از تولید و پخش، با مدیریت مستقل و ذیل معاونت سیما صورت گرفت.
وی اظهار داشت: اولین ماموریت ما پایش و ارزیابی طرحها بود، تاکنون بیش از ٨٠٠ طرح به ما ارسال شده که بر اساس آییننامه بررسی شد و ١٠٠ طرح برای نگارش آماده است.
اسدیزاده اذعان کرد: در دفتر فیلمنامه تمام مکاتبات را حذف کردیم و پروسه کاری را بصورت دیجیتال پیش میبریم. در این رویکرد تصمیم داریم تا ساز و کارها بر مبنای عدالت باشد و هرکس که طرحی دارد بتواند به دفتر فیلمنامه ارسال کند.
وی افزود: غالب سیاستهای کنونی سیاستهای سنتی، متکی بر ارتباطات و آشنایی است. ما دفتر فیلمنامه در حال تلاش برای تغییر رویه هستیم و بنا داریم تا به یک بنگاه نگارش متن دراماتیک تبدیل شویم.
اسدیزاده با اشاره به این نکته که در دفتر فیلمنامه، روزی ۶ طرح فیلمنامه دریافت میشود، اکثر طرحها را بیربط به فرهنگ و مسائل روز کشور دانست و بیان کرد: بیشتر آثار دریافتی، کپی ضعیف از سریالهای خارجی است. در این مدت کمتر از یکسالی که در دفتر فیلمنامه مشغول به کار هستیم همه تلاشمان را کردهایم تا به فیلمنامه و فیلمنامهنویسان توجه ویژهای کنیم و بدون واسطه با فیلمنامهنویسان در ارتباط باشیم.
اسدیزاده با ابراز تاسف از این موضوع که فیلمنامهنویسی به عنوان یک هنر مستقل شناخته نمیشود، گفت: دفتر فیلمنامه رسانه ملی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شان فیلمنامهنویسی حفظ شود و به منظور تولید آثاری با متن قوی، از همه فیلمنامهنویسان به ویژه پیشکسوتان در خواست میکنم تا برای رسیدن به طرح خوب به ما کنند. با برنامهریزیهای انجام شده امیدوارم به زودی به مرجعی برای سفارش متن و فیلمنامه تبدیل شویم.
وی اظهار کرد: طبق تعهدات، قرار است تا نگارش هفتهای دو فیلمنامه را انجام دهیم و بنا داریم تا با همه طیفها و فیلمنامهنویسان همکاری کنیم. مایل هستیم تا فیلمنامهنویسی در پهنه کشور رواج پیدا کند و همه مردم ایران خودشان را در قاب تلویزیون ببینند، چرا که اصولا سریالهای ایرانی در جغرافیای خاصی ساخته میشود و تلاش ما بر از بین بردن این انحصار جغرافیایی است.
اسدیزاده بیان کرد: در این دوره هیچ پروژهای بیدلیل متوقف نشده و تمام پروژهها روند طبیعی خود را میگذرانند.
مدیر کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی یکی از علل رکود تلویزیون که موجود تولید نشدن آثار جدید و با کیفیتی، چون «پوریای ولی»، «سعدی»، «خواجه نصیر» و... که فیلمنامه خوبی هم دارند، پرهزینه بودن این آثار و نبود بودجه کافی دانست.
اسدیزاده افزود: زمانی که وارد رسانه ملی شدم و مسئولیت خود را تحویل گرفتم، تلویزیون در دوران اوج نبود، باید به ما فرصت داده شود تا آثاری با مضمون غنی تولید کنیم. در حال حاضر مخاطب توقع خود را در تلویزیون نمیبیند و ما وظیفه داریم تا مخاطب را با تولید اثر جذاب به واسطه متن و فیلمنامه قوی به تلویزیون برگردانیم. پلتفرمهای داخلی و رسانههای خارجی با تولید آثاری مبتنی بر خشونت و خلاف ادب اجتماعی سعی در جذب مخاطب دارند که با شیوه و روند کاری و مبنایی ما متفاوت است. ما در رسانه ملی با توجه به اینکه فرمول شناخته شدن و جذب مخاطب را میدانیم، ولی هر فیلمی نمیسازیم و مبنای ساخت آثار را صحبت مقام معظم رهبری میگذاریم که معتقدند تلویزیون دانشگاه است.
مدیر دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: با افزایش رسانههای دیجیتال، مخاطب با انبوهی از آثار داخلی و خارجی که درگذشته امکان دسترسی به آن را نداشته روبرو شده که این موضوع باعث رقابت بیش از پیش برای تولید آثار باکیفیت برای جذب مخاطب شده است.
اسدیزاده با انتقاد از برخی طرحهای رسیده به صداوسیما گفت: قرار رسانهای ما ساخت چنین تولیداتی نبوده است. جامعه به لحاظ پیشرفت صنعت و دانش اقتصادی دارای رتبه است، اما بیشتر طرحهایی که به ما رسیده مربوط به دعوای خانوادگی است. هنوز فکر میکنیم درام در دعواست. ما فکر میکنیم خانوادهها در درام باید سر ارث با هم دعوا کنند. یک سریال فقط ژانرش عوض میشود انبوه سریالهای ما ملودرام است.
وی افزود: درباره اغتشاشات هیچ طرحی هم به دست ما نرسیده است. درباره موشک و نیروی دریایی هم طرحی نیامده است. عجیب است که فیلمنامه در نقد نظام جمهوری اسلامی و اثر سیاه به دست ما میرسد؛ ولی درباره اغتشاشات چیزی نمینویسند. با مخاطب کاری کرده ایم که مخاطب نمیتواند خود را در قصه پیدا کند. قهرمانهای انقلاب و دانشمندان دیده نمیشود. با مخاطب کاری کرده ایم که مخاطب نمیتواند خود را در قصه پیدا کند. قهرمانهای انقلاب و دانشمندان دیده نمیشود. در حالی که در ماجرای اغتشاشات کلی شخصیت خوب وجود دارد. این نکته نشان میدهد برخی فیلمنامهنویسان به واقعیت و مسائل مردم توجهی ندارند. بخش زیادی از طرحهایی که میرسد در آنها نوشته شده است براساس فلان سریال، اما از آنها ضعیفتر است مثلاً اگر مینویسد براساس گیم اوترونز، میبینید از آن ضعیفتر است.
اسدی زاده در پاسخ به این سوال که آیا نرسیدن طرح درباره اغتشاشات به خاطر ترس از ممیزی بوده است توضیح داد: حتی طرح با دیدگاه موافق که بخواهد نظام را توجیه کند هم نیامده است. فیلمنامه نویسان اگر به بازار توجه داشتند هم باید چیزی درباره اغتشاشات مینوشتند. کلی قصه خوب درباره انقلاب اسلامی وجود دارد. همه داستانها تکراری و درباره دعواهای خانوادگی است.
وی افزود: در ۸۰۰ طرحی که در دست داریم ۲۰ طرح درباره قهرمانان ایرانی و چند متن درباره حاج قاسم است. واقعیت انقلاب اسلامی پر از شخصیت و موقعیت درجه یک است. ولی فیلمنامههایش را نداریم. مدیر اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی تاکید کرد: خواهشم این است که همه فیلمنامهنویسان به ما کمک کنند. کار سختی به ما سپرده شده است، اما فکر میکنم اتفاق خوبی رخ خواهد داد. تعهد ما این است که هفتهای دو فیلمنامه را شروع کنیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول میکشد که یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد. در فرآیند دریافت آثار هم همه مکاتبات کاغذی را حذف کردهایم و همه اتفاقات به صورت دیجیتال بررسی میشود. از میان این طرحهای دریافتی هم تا کنون بیش از صد طرح وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است.