به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-علی خانمحمد: مهرداد بذرپاش اظهار کرد: پس از یک وقفه در فعالیتهای ارتباطی بین ایران و آذربایجان به دلیل اتفاق ناگوار در سفارت آذربایجان، با برگزاری نشست روسای کمیسیون همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و حضور هیئت بلندپایه این کشور این مشکل مرتفع شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گستردهای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حمل و نقلی دو کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامههای فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار داده ایم. تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه ساخت پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده و مقرر شده تا پایانه موقت مرزی ایران در این منطقه هرچه سریعتر با سامانههای گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند. همچنین توافق شد تا ۴ ماه آینده پایانه مرزی جدید به بهرهبرداری برسد که ظرفیت خوبی را برای حمل ونقل کامیونهای دو کشور فراهم میکند.
بذرپاش یادآور شد: یکی از مشکلاتی که پیشتر وجود داشت پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان میشد. در عین حال سخت گیریهایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صفهای طولانی را ایجاد میکرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقی که پیشتر انجام شد عملیات مقاوم سازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد تا طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاوم سازی و تعریض شود تا کامیونهای بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.
وی دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت را افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و افزود: در مرز بیله سوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان میشود.
بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفتگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران میشود، پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد تا این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین توافق شد تا عملیات اجرایی پل آق بند هرچه سریعتر انجام شود که ساخت این پل برعهده کشور آذربایجان است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امورخارجه تعیین میشود عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد. همچنین فعال سازی بازارچههای مرزی مشترک که یکی از اصلیترین ظرفیتهای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود.
بذرپاش توضیح داد: در خصوص سدهای خداآفرین و سد اردوباد قرار شد تا ۲ ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شوند و تلاش میکنیم تا موانع پیشرو برداشته شود.
وزیر راه و شهرسازی موضوع دیگر گفتگوهای دو کشور را حل مشکلات کامیون داران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و ظرف دو ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند.
وی با بیان اینکه در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی با آذربایجان شد و تاکید بر اینکه روابط ایران با کشور آذربایجان مهم است، گفت: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حمل و نقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا میتواند از این مسیر باشد.
وی گفت: مقرر شد تا از پارس آباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارس آباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حمل و نقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
افزایش ۶۰ درصدی سرمایه گذاری در بارانداز ریلی ایران و آذربایجان
بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق دو کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد. قرار شد سرمایه گذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود تا میزان بهره برداری نیز افزایش یابد که مقرر شد تا در کمیته مشترک ظرف دو ماه هم افزایش سرمایه گذاری و هم افزایش زمان بهره برداری را مورد بررسی قرار بدهد.
وی یادآور شد: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است به بارانداز ریلی میرسد که این بارانداز بسیار مهم است.