به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عملیات اجرایی پروژه راهآهن شلمچه- بصره امروز در حالی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رئیسجمهوری آغاز میشود که موضوع اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق از دو دهه قبل به عنوان یک پروژه راهبردی مهم در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور مطرح شده و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهم شد که به دلایل مختلف و بهانهتراشیهای گوناگون و علیرغم چندین مصوبه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه منجر نشد و علیرغم اهتمام و اعلام آمادگی چندین باره وزارت راه و شهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران در انجام این پروژه، وزارت حمل و نقل و راه آهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بودند.
تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق میشود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد.
همچنین این خط پس از راه اندازی نقش ویژهای در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا ایفا خواهد کرد.
خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.
در این پروژه ۱۶ کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود ۱۶ کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود.
به گزارش تسنیم، وزیر دولت روحانی ۱۰ دیماه سال ۹۳ در مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر حملونقل عراق گفته بود: در زمینه همکاریهای ریلی مقرر شد عملیات اتصال شبکه راهآهن ایران و عراق از طریق مسیر شلمچه- بصره و همچنین از طریق مرز خسروی هرچه سریعتر عملیاتی شود.
عباس آخوندی با بیان اینکه برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره احداث پل ۷۰۰ متری مد نظر است، افزود: بر اساس توافقهای پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد. دولت عراق درخواست دارد که این پل به نحوی اجرا شود که امکان عبور کشتیها از زیر آن باشد. قاعدتا برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال کرد که با این کار هزینههای اجرای پل گرانتر میشود.
آخوندی با بیان اینکه طرف عراقی پذیرفت که هزینه اضافی این طرح از سوی دولت عراق پرداخت شود و ما نیز هرچه سریعتر اجرای آن را انجام دهیم، تصریح کرد: بلافاصله عملیات اجرایی پل شروع میشود تا آرزوی دیرینه مردم دو کشور به زودی تحقق یابد.
وزیر سابق راه و شهرسازی همچنین گفته بود: در تقسیم کار برای اجرای این پروژه مقرر شد که اجرای خط آهن عراق تا مرز این کشور بر عهده کشور عراق و احداث پل با ایران باشد. این پل که طولی معادل ۷۰۰ متر دارد، متحرک است و با تکنولوژی بالا و کار فنی بزرگ و پیچیده احداث خواهد شد. برآورد شده که ساخت این پل حداقل ۱۸ ماه به طول بینجامد که در این حالت احتمال افتتاح آن تا اربعین سال آینده (سال ۹۴) کم است.