به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد جهانی کیا، سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی ۱۹ خدمت خود را در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، ارائه میکند از جمله این خدمات استعلام خرید و فروش املاک، ثبت نام مودیان مالیاتی و تشکیل پرونده، صدور گواهی ماده ۱۸۶ برای دریافت مجوز کسب و انواع اظهارنامه هستند.
او گفت: ۷۵ درصد استعلامها به صورت برخط به مودیان و دستگاههای اجرایی برخط پاسخ داده میشود؛ ۲۵ درصد از این استعلامها به علت بدهیها پاسخ داده نمیشود که باید مودی مربوط برای تسویه بدهی به ادارات مراجعه کند که البته پرداخت آنلاین بدهی هم برای این مودیان فراهم شده است.
سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات سازمان امور مالیاتی، صدور گواهی خرید و فروش ملک است که به صورت برخط صادر میشود و حتی خود معامله گران املاک هم متوجه این گواهی نمیشوند. این موضوع با همکاری سازمان ثبت و اسناد رخ داده است و از سال ۹۸ به طور میانگین سالانه ۷۰۰ هزار گواهی مالیاتی صادر میشود.
جهانی کیا، با اشاره به اینکه اتصال خدمات سازمان امور مالیاتی تقریبا تکمیل شده است، گفت: طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، میزان همکاری سازمان مالیاتی با پنجره واحد ۹۷ درصد عنوان شده است. اما ما طبق جلساتی که با این سازمان داشتیم اثبات کردیم که این عدد به علت وجود، ابهام درارائه یک خدمت به صورت G۲B یا G۲C بود. یعنی اینکه آیا این خدمت به صورت مستقیم به مردم ارائه میشود یا به صورت غیرمستقیم. در جلسه با این سازمان به این نتیجه رسیدیم که این خدمت به صورت غیر مستقیم به مردم ارائه میشود.
او بیان کرد: از جمله خدماتی که سازمان امور مالیاتی به عموم ارائه میکند خدمات اظهارنامه ارث است که به صورت برخط ارائه میشود، اما به علت اینکه همکاری ۲۶ نهاد مربوط برای ارائه برخط آن تکمیل نیست. همچنان در این خدمت مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی مشاهده میشود؛ بنابراین از این دستگاهها خواهشمندیم تا ارائه اطلاعات خود به سازمان امور مالیاتی را برای صدور برخط اظهارنامه ارث را به صورت اتصال برخط انجام دهند.
مودیان مالیاتی میتوانند به خدمات سازمان امور مالیاتی در پنجره واحد خدمات الکترونیکی دولت به نشانی MY.GOV.IR مراجعه کنند.