به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طی نشستی با معاونین این سازمان و اصحاب رسانه به تشریح برنامههای اولین همایش بینالمللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز ویژه با تأکید بر برنامه درسی پرداختند.
حمید طریفی حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست خبری با اشاره به لزوم وحدت بین ارکان نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: بسیار مهم و اثرگذار است که سازمانها علاوه بر ماموریتهایی که دارند مأموریتهای مشترکی هم دارند و در راستای این مأموریتهای مشترک همایشی هم برگزار میشود که برای بازنگری برنامههای درسی دانش آموزان استثنایی عمل کنیم.
وی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی بخش مهمی از دانش آموزان کشور هستند گفت: باید از کسانی که میخواهند این همایش را برای بهبود وضع محتوای آموزشی دانش آموزان استثنایی برگزار کنند تقدیر کنم. یکی از موضوعات همیشگی ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بحث به روز رسانی و کارآمدسازی کتب درسی بوده است که بخش اعظم این موضوع را به پژوهشگاه محول کردیم.
طریفی با اشاره به اینکه محورهای این همایش با همایشهای مشابهی که در دانشگاهها و پژوهشگاهها برگزار میشود متفاوت است گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دستاوردهای این همایش برای بهبود کیفیت آموزشهای خود استفاده خواهد کرد تا به صورت ویژه برای دانش آموزان استثنایی یک نظام درسی ویژه طراحی شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۳۶ رشته مهارتی و درسی در میان دانش آموزان استثنایی داشتیم؛ گفت: برای دانش آموزان استثنایی رشتههای موسیقی و خدمات عمومی به رشتههای مورد تأیید شورای عالی آموزش و پرورش رسید. در حال برنامهریزی برای تصویب ۵ رشته جدید درسی هم هستیم که میتوان از خروجیهای این همایش هم برای آن استفاده کرد. ما باید از کلاس داری به سمت سیاست گذاری و برنامهریزی حرکت کنیم و مبتنی بر شواهد و دادههای متقن، حکمرانی داده مبنا و مبتنی بر شواهد را داشته باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۸ محور کلی را برای این همایش در نظر گرفتیم و ذیل آنها فعالیت خواهیم کرد. امیدواریم دستاوردهای این همایش نتایج خوبی را برای ارتقای وضع برنامه درسی دانشآموزان استثنایی داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کارآمدسازی برنامه درسی گفت: سند برنامه درسی و سند تحول از اسناد مهم برای ما هستند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال برای اولین بار یک گروه اختصاصی برای طیف اوتیسم ایجاد کردیم، گفت: قرار است به صورت ویژه روی برنامه ریزی آموزشی طیف اوتیسم کار شود تا این دانش آموزان نظام آموزشی متفاوتی داشته باشند. این امر نیاز به کار عمیق و پشتوانه پژوهشی دارد.
طریفی افزود: جدول عناوین دروس پنج رشته شامل گیاهان دارویی، خدمات فروشگاهی، کمک پیرایشگری مردانه، کمک سراجی و کشاورزی شهری در حال نهایی شدن است که پس از نهایی شدن باید آن را به سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کنیم و در صورت تصویب میتوانیم وارد طراحی برنامه درسی این رشتهها شویم.
وی با بیان اینکه امسال مجوز ۴۲ کد دوره خاص هنرستان کار دانش استثنایی و ۵۸ کد دوره تحصیلی متوسطه پیش حرفهای جدید توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور صادر شده است؛ گفت: برای هر یک از این رشتهها نیازمند یک برنامه درسی منسجم هستیم که در همایش پیش رو در خصوص آنها تعامل بیشتری خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، در ادامه علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به تولید محتوا برای آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه نیاز داریم تا بتوانیم، گفت: همایشی بدین منظور اول اسفند امسال برگزار میشود.
وی افزود: این همایش بین پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشترک است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، در ادامه این برنامه مژگان فرهبد؛ رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: ۸ محور اصلی برای همایش داریم که عبارتند از مبانی و اصول برنامه درسی کوکان با نیازهای ویژه، چالشهای برنامه ریزی حوزههای موضوعی و مهارتی دانشآموزان با نیازهای ویژه، مدیریت منابع در برنامه درسی، الزامات سنجش و ارزشیابی در برنامه درسی، دلالتهای علوم اجتماعی برای برنامه درسی، توانبخشی بالینی و مبتنی بر مدرسه، تکنولوژی آموزشی در برنامه درسی، ارگونومی و فضای آموزشی در مدارس و تاثیر در برنامه درسی.
وی افزود: ۶ متخصص موضوعی که در دانشگاههای خارج از کشور تدریس دارند از کشورهایی همچون نروژ، کانادا و انگلیس موافقت کردند تا در این همایش سخنرانی کنند.
فرهبد ادامه داد: معلمان و پژوهشگران میتوانند آثار خود تا ۲۰ دی ماه به دبیرخانه همایش www.essn-c.ir ارسال کنند.