به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، نشریه نیکی آسیا روز جمعه با استناد به دادههای اولیه انجمن خودروسازان چین (CAAM) گزارش داد که این کشور برای اولین بار در تاریخ خود در حال تبدیل شدن به برترین صادرکننده خودروی جهان طی سال جاری میلادی است.
آمارها نشان میدهد که این کشور از ژانویه تا نوامبر ۴.۴۱ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است که ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است؛ بنابراین چین از ژاپن که معمولاً در صادرات خودروی جهان پیشرو است و انتظار میرود مجموع صادرات سالانه آن به حدود ۴.۳ میلیون دستگاه برسد، پیشی گرفته است.
بر اساس این گزارش، آخرین باری که ژاپن از رتبه اول سقوط کرد در سال ۲۰۱۶ رخ داد که آلمان از آن پیشی گرفته بود.
نیکی نوشت: چین قصد دارد به یک نیروگاه (تولید) خودرو تبدیل شود و تغییر رویکرد جهانی به سمت خودروهای الکتریکی را راهی برای دستیابی به این هدف میداند.
این نشریه همچنین تأکید کرد که صادرات خودروی چین به روسیه به دنبال خروج خودروسازان ژاپنی و غربی از بازار این کشور در بحبوحه تحریمهای جدید افزایش شدیدی را تجربه کرده است.
آمارهای انجمن خودروسازان چین نشان میدهد که چین در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده است که افزایش هفت برابری را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
طبق گزارشها، شرکتهای "چری" و "گریت وال موتور" عمدتاً خودروهای بنزینی از جمله خودروهای متوسط و بزرگ اسپرت (SUV) را به این کشور صادر کردند.
مکزیک دومین بازار بزرگ صادرات خودروی چین بود و حجم خودروهای چینی در آنجا با ۷۱ درصد افزایش به ۳۳۰ هزار دستگاه رسید.
نیکی نوشت: خودروسازان چینی به دنبال ایجاد پایگاهی برای مشتریان خود در این کشور هستند تا به عنوان مرکزی برای گسترش نهایی به بازارهای ایالات متحده و کانادا باشد.
دادهها همچنین نشان میدهد که صادرات خودروهای برقی چینی و سایر خودروهای انرژی جدید با ۷۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱.۴۳ میلیون دستگاه در دوره ژانویه تا اکتبر رسیده است.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین، این خودروها ۳۴ درصد از کل صادرات خودروی این کشور را در این دوره به خود اختصاص دادهاند. به گفته این روزنامه، بیشتر صادرات خودروهای برقی چین به اروپا و آسیای جنوب شرقی صورت گرفته است.