به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به وزیر بهداشت درخصوص تعیین ساختار در فرایند نوبت دهی و حفظ کرامت مردم نامهای منتشر کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
استاد ارجمند جناب آقای دکتر عین اللهی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
احتراماً همانطور که مستحضرید آسایش بیماران، افزایش بهرهوری کادر درمانی و در نتیجه ارتقاء کلی خدمات درمانی از موارد مهم در نظام سلامت محسوب میشوند. نظر به آسیب شناسی صورت گرفته در این مقوله؛ یکی از موارد مهم، زمانبر بودن فرایند نوبت دهی به بیماران و صفهای طولانی مراجعه کنندگان در مراکز درمانی میباشد. به منظور بررسی و حل این مشکلات، همچنین حسب دغدغه همیشگی خود مبنی بر حفظ کرامت مردم و ارتقا بهرهوری در خدمات سلامت نکاتی را خدمتتان عرض مینماییم:
بیماران به عنوان اعضای با ارزشی از جامعه این حق را دارا میباشند که در هنگام فرایندهای درمانی و مراجعه به مراکز مختلف کرامت و حقوق شخصی شان حفظ گردد. متاسفانه باید بگوییم که به کرات مشاهده شده است بیماران برای دریافت نوبتهای پزشکی ناچار به حضور در صفهای طولانی میباشند. نبود ساختاری مناسب جهت دریافت نوبت و طولانی بودن زمان انتظار جهت دریافت نوبتهای پزشکی مسئلهای است که به جای بهبود به دلیل نقصان ساختاری و بعضاً مدیریتی روز به روز بیشتر مشهود میشود و به طور مستقیم بر رضایت بیماران از خدمات پزشکی اثر منفی میگذارد. هدر رفتن زمان، انرژی و… مردم جهت دریافت نوبت، مسبب عدم حفظ کرامت ایشان میگردد که خود دلیل واضح و مبرهنی بر ضرورت وجود سیستم مشخص در فرایند نوبت دهی میباشد.
بی تردید کادر درمانی به عنوان پایه و اساس سیستم درمان نقش بسیار حیاتی و اساسی را در امر درمان بیماران دارند. مع الاسف یکی از چالشهای مهم پرسنل درمانی در مراکز مختلف، نبود امنیت مناسب ناشی از ازدحام و شلوغی در محیط است که میتواند مسبب کاهش کیفیت خدمات و افزایش خطاها گردد. اساساً وجود پلتفرم مناسب نوبت دهی منجر به برنامهریزی بهتر، تمرکز بیشتر، واکنش اثربخش بر روی نیازهای بیماران و در نتیجه ارتقا بهرهوری کادر درمانی میشود. همچنین با فراهم نمودن پلتفرم مناسب برای ارائه سرویس نوبت دهی میتوان از اضافه بار بر روی پرسنل نیز جلوگیری کرد و به عنوان یک ابزار کمکی به بهبود توزیع بار کاری در مراکز درمانی و کاهش فشار بر روی کادر درمانی کمک نمود. علاوه بر این؛ وجود بستری مناسب برای نوبت دهی با جلوگیری از ازدحام و شلوغی در کانونهای مختلف درمانی میتوان ترافیک این کانونها را کاهش داد که نه تنها به رضایت مراجعین کمک میکند بلکه ارتقا و کیفیت بهتر خدمات پزشکی را نیز به همراه دارد.
با برپایی چهارچوب مدیریت نوبت دهی؛ فرصتی برای افزایش اطمینان به روند خدمات درمانی به وجود میآید که این امکان را فراهم میآورد تا بیماران به طور دقیق تری نوبت خود را برای درمان و مشاوره تعیین کنند. از این رو بیماران با داشتن نوبت مشخص اطمینان بیشتری از زمان و مکان ملاقات با پزشک خود پیدا میکنند.
علاوه بر این وجود چهارچوبی مشخص در نوبت دهی از سهل انگاری در فرایند درمان جلوگیری میکند. بدین ترتیب با روشن بودن و شفافیت در نوبت دهی از تنشهای احتمالی میان پزشک و بیمار ناشی از عدم شفافیت و ابهام در فرایند درمان جلوگیری میشود و مسبب افزایش اطمینان بیماران به درمان خود میگردد. همچنین طراحی و آغاز به فعالیت ساختار مناسب در نوبت دهی؛ ارزیابی عملکرد و شفافیت در فرایند درمان را تسهیل مینماید. این ساختار به عنوان یک ابزار مدیریتی اطلاعات دقیقی از تعداد بیماران مراجعه کننده و زمان درمان، و به طور کلی اطلاعات مفیدی از عملکرد درمانی را در اختیار پزشکان و مدیران سلامت قرار میدهد که میتواند به بهبود مدیریت منابع و افزایش شفافیت در فرایند درمان ختم شود.
همان گونه که مطلع هستید یکی از اصول بنیادین در نظام سلامت، عدالت و تساوی در دسترسی به خدمات درمانی است که بسیار حائز اهمیت میباشد و پیروی از آن امری ضروریست. راهاندازی بستر مناسب اخذ نوبت، از سو استفاده از حق نوبت جلوگیری میکند و این اطمینان را به بیماران میدهد که همگان فرصتی برابر برای دریافت خدمات درمانی دارند. بدین ترتیب از نقض حقوق بیماران جلوگیری میشود و تمام افراد بدون تبعیض از خدمات پزشکی بهرهمند میشوند. همچنین با ایجاد بستر معقول میتوان به دسترسی مساوی به خدمات درمانی با توجه به محدودیتهای فیزیکی و یا اجتماعی برخی افراد کمک کرد تا به طور راحتتری به خدمات درمانی دسترسی داشته و از حقوق خود بهرهمند شود.
برای بهبود سیستم درمانی کشور اقداماتی از جمله ارتقا ارتباط پزشک با بیمار بسیار حیاتی است. یکی از راههای رسیدن به مورد مذکور پلتفرم مناسب نوبت دهی است؛ زیرا وجود چنین بستری به بیماران این امکان را میدهد که به طور مستقیم از طریق این ساختار با پزشک خود در ارتباط باشند و اطلاعات مربوط به وقت و مکان ملاقات خود را دریافت نمایند. همچنین از طریق پلتفرم مناسب نوبت دهی میتوان به روزرسانی اطلاع رسانی به مراجعه کنندگان را بهبود داد. به دفعات مشاهده شده است که برخی از بیماران پس از طی کیلومترها فاصله و رسیدن به مراکز استانی جهت دریافت خدمات درمانی؛ با لغو نوبت، تاخیر در نوبت و … مواجه شدهاند که مورد مذکور خود عامل مهمی در چادرخوابی، کارتن خوابی بیماران و همراهان ایشان در اطراف مراکز درمانی میباشد. فراهم نمودن ساختاری مناسب در نوبت دهی به مراجعان این امکان را میدهد که به طور مستقیم از تغییرات و به روز رسانیهای سیستم درمانی مطلع شوند و اطلاعات دقیقی در مورد نوبت دهی و فرایند درمان خود را دریافت نمایند. طبیعی است که وجود بستری صحیح در نوبت دهی به کاهش هزینهها کمک میکند چرا که هزینههای مربوط به نوبت دهی و رزرو به طور سنتی کاهش مییابد. این مهم منجر به کاهش هدر رفت منابع مالی و انسانی میشود که خود یکی از شاخههای اقتصاد سلامت و استانداردسازی خدمات است.
نظر به موارد فوق، خلا بستری مناسب در فرایند نوبت دهی به بیماران در کشور بسیار فاحش میباشد. با توجه به اهمیت و ضرورت حل این معضل از جنابعالی و متولیان امر سلامت در کشور انتظار میرود برنامهریزی و اقدامات لازم برای طراحی و اجرای ساختار مناسب در نوبت دهی با سرعت و دقت انجام گیرد. حسب آسیب شناسی صورت گرفته و بر اساس تجربههای موفق برخی کشورها، ایجاد “سامانه نوبت دهی آنلاین” خدمتتان پیشنهاد میگردد. امید است مسائل مذکور با جدیت تمام از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی امر سلامت در کشور پیگیری و اجرا گردد.
در پایان انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جهت حفظ کرامت بیماران و بهبود شرایط نوبت دهی، حمایت و همکاری خود را در ایجاد ساختاری مناسب در نوبت دهی اینترنتی اعلام میدارد و پیگیریهای لازم و مستمر جهت تحقق این مهم را در اولویت امور خود قرار میدهد.
رونوشت:
– حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران (جهت استحضار)
– جناب آقای دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور (جهت استحضار)
– جناب آقای دکتر کریمی؛ معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت استحضار)
– جناب آقای دکتر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی (جهت استحضار)
– جناب آقای دکتر شهریاری، رئیس محترم کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی (جهت استحضار)
– جناب آقای دکتر مرندی، رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (جهت استحضار)