به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نظرسنجی سکوی هوش مصنوعی ورایتی که با همکاری موسسه هریس ایکس بین ۱۰۰۱ بزرگسال آمریکایی انجام شده، نشان میدهد مصرفکنندگان آمریکایی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد، برای کمک یا تولید محتوای خلاقانه مورد استفاده در تولید فیلم و تلویزیون، اختلاف نظر دارند.
در حالی که حدود ۲ نفر از ۱۰ فرد مصرفکننده، علاقهمند به تعامل با رسانههای مختلف پشتیبانی شده با هوش مصنوعی هستند، مصرفکنندگان هنوز تمایل دارند که محتوایی خالصتر و بدون استفاده از هوش مصنوعی دریافت کنند.
برای مثال، ۳۶ درصد اظهار داشتهاند که علاقه کمتری به تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی خواهند داشت اگر بدانند که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است، در مقابل ۲۳ درصد اعلام کردهاند که علاقهمندی بیشتری به این موضوع خواهند داشت.
آیا مخاطبان به محصولات فرهنگی تولیدشده با کمک هوش مصنوعی علاقه دارند؟
بر اساس دادههای نظرسنجی اخیر اف. تی. آی دلتا، پذیرش مصرفکنندگان احتمالاً بسته به آشنایی خود آنها با ابزارهای هوش مصنوعی مولد متفاوت است. به طور کلی، کسانی که به طور منظم از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند، بیشتر احتمال دارد که نسبت به استفاده از محتوای تولید شده توسط این ابزار در انواع مختلف رسانه، احساس مثبتی داشته باشند.
به عنوان مثال، مصرفکنندگانی که اعلام کردهاند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند و یک یا دو اشتراک پرداختی دارند، به طور میانگین، ادراک خود از محتوای تولید شده توسط این ابزار که در فیلمها و برنامههای تلویزیونی استفاده میشود را ۳.۶۸ از ۵ (بسیار مثبت) ارزیابی میکنند. این در مقایسه با ۲.۵۳ در بین مصرفکنندگانی است که گفتهاند به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی علاقهای ندارند.
آیا مخاطبان به محصولات فرهنگی تولیدشده با کمک هوش مصنوعی علاقه دارند؟
به طور مشابه، مصرفکنندگان ممکن است نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مولد برای جنبههای خاصی از تولید، پذیرش بیشتری داشته باشند. در ساخت فیلم و برنامههای تلویزیونی، سطوح راحتی مصرفکنندگان برای استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد افکتهای صوتی، تصاویر برای انیمیشن و افکتهای بصری، بر اساس نظرسنجی هریس ایکس (harris X) بالاتر است.
آیا مخاطبان به محصولات فرهنگی تولیدشده با کمک هوش مصنوعی علاقه دارند؟
به نظر میرسد که مصرفکنندگان نیز زمانی که فناوری، پیشرفتهای نوینی را در تجربه محتوا به ارمغان میآورد؛ مانند تقلید صدای بازیگر اصلی، بیشتر آماده پذیرش دوبلههای هوش مصنوعی هستند.
با هجوم واکنشهای منفی، استودیوها از افشای اینکه آیا از فناوری استفاده شده است خودداری کردهاند، اگرچه این موضوع به یک حوزه مهم بحث تبدیل خواهد شد.
تاکنون در چندین مورد، هر زمان که مشخص شده است که از هوش مصنوعی در تصاویر فیلم و تلویزیون یا حتی در محتوای تبلیغاتی استفاده شده، واکنشهای منفی برخاسته است:
پس از اینکه کارگردانان فیلم ترسناک «Late Night With the Devil» اعلام کردند که برای تولید سه تصویر ثابت به عنوان واسطها در فیلم، از هوش مصنوعی استفاده کردهاند، با تحریم مواجه شد.
همچنین تیم بازاریابی سریال علمی تخیلی «Doctor Who» استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن متن در ایمیلهای تبلیغاتی را متوقف کرد.
دیزنی نیز با واکنش منفی مواجه شد زمانی که هنرمندان ادعا کردند که در طراحی پوستر تبلیغاتی فصل دوم «Loki» از هوش مصنوعی مولد استفاده شده است.
در نهایت، مخاطبان به عنوان یکی از مهمترین داوران تصمیمات آینده در مورد استفاده از هوش مصنوعی تولیدی در تولید محتوای رسانهای و سرگرمی خواهند بود، زیرا آنها بازار محتوا را تعریف میکنند. پذیرش مصرفکننده احتمالاً با آگاهی در حال تکامل در مورد تواناییهای هوش مصنوعی نسلی نوسان خواهد کرد.