به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اپلیکیشنها نزدیک به یک دهه است برای راحتتر کردن زندگی ما به کمکمان آمده اند. کمتر کسی است که این روزها بتواند بدون به کارگیری این برنامه ها، کار و بار خود را پیش ببرد. اپلیکیشنهایی که برایمان اتم نمیشکافند، اما رسیدن به مرحله شکافتن اتم در زندگی مان به ما کمک میکنند. برنامههایی مانند تپسی و اسنپ و دیگر برنامههای تاکسی، دیوار، بلد و نشان، تقویمهای الکترونیک، برنامههای بانک ها، کتابخوانها و .... تقریبا تمام این برنامهها اندوختهای ۱۰ ساله از اطلاعات شخصی افراد، سلیقههای مردم، نیازهای جامعه و ... دارند؛ تجربهای که به دست آوردن آن سخت، اما بسیار ارزشمند است. با این حال نکته عجیب این است که مدیران برخی از این برنامه ها، همچنان اصرار دارند سلیقه و نظر شخصی خود را در برنامه ریزی اپلیکشن خود لحاظ کنند و نیازهای جامعه را درنظر نمیگیرند.
مثلا اسنپ، ادعای سوپراپلیکیشنی دارد و مدیران آن معمولا خود را با این عنوان معرفی میکنند. اما همانطور که همه میدانند، بی رقیب بودن این برنامه در زمینه غذا، باعث شده تا به کیفیت اپلیکیشن رسیدگی نشود و بارها دیده ایم که چه اختلالات بزرگی را به دوش میکشد و چقدر باعث معطلی مشتری و حتی رستوران دارها شده است. باگهای سرویس تاکسی این برنامه هم که جای خود دارد. در کنار همه باگهای اپلیکیشن اسنپ، میتوان به یک نکته اشاره کرد که به نظر میرسد باگ مدیران این برنامه است، نه خود آن.
اسنپ باکس، سرویسی با قابلیت درخواست پیک موتورسوار، یا تاکسی موتور سیکلت است. اسنپ در این سرویس در کنار جابه جایی مسافر و بسته با موتورسیکلت، درخواست وانت و حمل بار را نیز آورده است؛ بنابراین در بخش از اسنپ، شما علاوه براینکه درخواست جابه جایی اقلام کوچک با موتورسیکلت را میدهید، میتوانید درخواست سواری موتورسیکلت هم داشته باشید. این قابلیت در تهران و در مناطق پرترافیک بسیار کاربردی است چراکه موتورسیکلتها به دلیل فضای کمتری که در ترافیک اشغال میکنند و توانایی جابه جایی بین ترافیک، میتوانند مسافر را سریعتر از تاکسیهای خودرویی به مقصد برسانند.
ایده خوبی است و اتفاقا مورد استقبال مردم و کاربران واقع شده، اما یک باگ اساسی دارد. وقتی راننده موتورسیکلت، درخواستهای جابه جایی مسافر را روی اپلیکیشن خود دریافت میکند، اجازه ندارد این درخواستها را رد کند. اسنپ البته برای یکی دو مورد رد درخواست مسافر از سوی راکب، محدودیتی اعمال نمیکند، اما اگر این اتفاق تکرار شود، راکب از سوی اسنپ با محدودیت مواجه میشود و درخواستهای سفر دیگر برای او نمایش داده نمیشود.
از سوی دیگر، جنسیت درخواست کننده پیش از پذیرفتن درخواست سفر در اپلیکیشن ویژه ناوگان اسنپ مشخص نیست و در موارد متعددی راکبان موتورسیکلت که قصد کار کردن با موتور خود از طریق اپلیکیشن اسنپ را دارند، دچار مشکل میشوند چراکه درخواست کننده خانم است!
رد درخواست این مسافران از سوی راکبان موتور در چند مورد پشت سر هم، ممکن است باعث بروز محدودیتهایی برای آنان شود. احتمالا برای برخی از راکبان موتورسیکلت فرقی نمیکند که مسافرشان آقا باشد یا خانم، ولی مسلما براساس فرهنگ جامعه ما، راکبان بسیاری هستند که این موضوع آنان را با چالشهای زیادی روبه رو میکند که یا باید به اعتقاداتشان توجه کنند یا محدودیتهای اسنپ را بپذیرند و از خیر کار آن روز بگذرند!
بخش پشتیبانی اسنپ برای این موضوع راهکاری ندارد و صرفا میتواند منتقل کننده نظرات مخاطبان باشد. با این حال به نظر میرسد این مسئله که به فرهنگ دینی و ایرانی ما مرتبط است، باید مورد توجه مدیران اسنپ قرار گیرد. میتوان گفت همین نکات کوچک، اما پراهمیت، همان گرهها و نقاط عطفی هستند که موجب میشوند زندگی مدرن در زندگی ما جاری شود و آسیب کمتری به فرهنگ ما وارد کند.
البته نباید فراموش کنیم که این موضوع را میتوان در اپلیکیشنهای دیگر جابه جایی مسافر نظیر تپسی نیز مورد بررسی قرار داد.