به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، محمدهادی شجاعی؛ استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور در شاهراه ارتباطی کشور چه در محور شمال به جنوب و چه در محور شرق به غرب قرار گرفته است و جادههای آن همواره محل رفت و آمد مسافران و بارهای ترانزیتی کشور و پیوند دهنده استانهای همجوار به یکدیگر است.
یکی از جادههای مهم در دل کویر که استان کرمان را به خراسان رضوی و جنوبی پیوند میدهد جاده کرمان _ راور _ دیهوک است که با توجه به حجم بالای ترددهای ترانزیتی و مسافری و ضرورت تسهیل در امر رفت و آمد، احداث باند دوم آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و سرانجام سال ۱۳۹۰ سرانجام به ردیف بودجه ملی پیوسته است و طی سالیان گذشته با تزریق اعتبارات قطره چکانی همواره بخشی از آن انجام شده، اما هنوز پایان نیافته است.
متاسفانه با توجه به گذشت ١٣ سال هنوز باند دوم این جاده مهم به اتمام نرسیده و مسئولان در دولتهای مختلف همواره علت آن را کمبود اعتبارات مالی تخصیص یافته عنوان میکنند.
این جاده حدود ١٨٠ کیلومتری که بخشی از آن در دل کویر خشک و سوزان با دمای بالای هوا میگذرد و در برخی بخشهای مسیر فاقد آبادی و مجتمعهای خدماتی بین راهی است، همواره شاهد تردد هزاران خودروی زائران امام رضا (ع) است که مشتاقانه از استانهای جنوب، جنوب شرق و… از این جاده خود را برای زیارت به مشهد میرسانند، اما کندی در تکمیل باند دوم این مسیر با توجه به کیفیت پایین آسفالت، کم عرض بودن جاده قدیمی آن و نیز حجم بالای تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی، همواره زمینه ساز وقوع تصادفات ناگوار و جان باختن هموطنانمان است.
تکمیل جاده راور - دیهوک که زائران ۴ استان را به مشهد الرضا متصل میکند در حال حاضر تبدیل به یکی از مطالبات عمومی مردم کرمان شده که نقش مهمی در انجام سفری ایمن و کاهش تلفات جانی به جای میگذارد.
این جاده شهر راور در جنوب کویر لوت را به شهر دیهوک نخستین مرکز جمعیتی استان خراسان جنوبی متصل میکند و تنها جادهای استان که مردم استانهای کرمان، هرمزگان، یزد و سیستان و بلوچستان را به شهر مشهد میرساند.
رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان عدم تخصیص سوخت و تامین اعتبار مالی را از علل عدم تکمیل جاده کرمان_راور_دیهوک اعلام کرد و با مهم خواندن این محور ترانزیتی گفت: از کیلومتر صفر (چترود) تا ۹ جاده کرمان_راور_دیهوک در حال بهرهبرداری است و از کیلومتر ۹ تا ۱۶ و ۲۲ تا ۳۶ این مسیر اوایل پاییز زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
او در توضیحات تکمیلی افزود: همچنین از کیلومتر ۱۶ تا ۲۲ و ۳۶ تا ۵۳ این جاده نیز با تخصیص به موقع اعتبارات ان شاالله در بهمنماه به بهرهبرداری میرسد و مابقی آن در سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
حافظی با اشاره به مشکلات تامین سوخت برای آسفالت کردن این پروژه مهم تاکید کرد: عدم تامین سوخت یکی از علل تاخیر در بهرهبرداری از جاده کرمان_راور_دیهوک است و جادهای که باید طی یک ماه آسفالت میشد، یک سال بهطول انجامید و نه تنها سوخت به کارخانه آسفالت داده نشد بلکه به ماشین آلات نیز سوخت در برخی مراحل ساخت و تکمیل این پروژه داده نشده بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در توضیحات تکمیلی بیان کرد: طبق مصوبات سفر رئیس جمهور شهید باید ۶۰۰ میلیارد تومان به این جاده از محل اعتبارات سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ داده شود که سهم سازمان برنامه بودجه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان و ۵۰ میلیارد تومان آن سهم وزارت راه و شهرسازی و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر آن سهم صنایع بوده است و تا امروز فقط سازمان برنامه بودجه تقریبا ۲۵۰ میلیارد تومان از سهم خود را در دو سال گذشته پرداخت کرده است و ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار آن تخصیص داده نشده است.
سرهنگ علی رضایی رئیس پلیسراه شمال استان کرمان نیز با اشاره به اهمیت تسریع در ساخت باند دوم این جاده مهم و تاثیر آن در کاهش حوادث جادهای گفت: باند دوم جاده راور ـ دیهوک را مسئولان و نمایندگان مجلس طی سالهای مختلف پیگیری کردند ولی هنوز تکمیل نشده است؛ خود ما هم بارها و بارها پیگیری کرده ایم.
وی با توجه به ضرورتهای تسریع در تکمیل این پروژه تاکید کرد: کرمان استانی بزرگ و در تلفات جادهای تاثیرگذار است، هر کمکی به کرمان در ساخت جادههای مهم نظیر باند دوم جاده کرمان _ دیهوک بشود، قطعا در کاهش آمار تصادفات، اثر خود را نشان خواهد داد.
شهباز حسن پور نماینده کرمان و راور نیز در گفتوگو با دانشجو بر لزوم توجه دولت به ساخت و تکمیل این جاده مهم که يک شاهراه ارتباطی در کشور محسوب میشود تاکید و خواستار سرعت بخشی این پروژه ملی و توجه جدی وزارت راه در تکمیل سریع این پروژه با توجه به گذشت ١٣ سال از آغاز آن و تسريع در تامين مالی آن شد.
وی ضمن اشاره به لزوم ساخت و توسعه مجتمعهای خدمات رفاهی در این مسیر پر تردد که محل عبور زائران امام رضا (ع) از استان مختلف است معتقد است تسریع در باند دوم مسیر جاده راور _ دیهوک قطعا در کاهش حوادث جادهای و نیز مرگ و میرها موثر خواهد بود.
حسن پور اعلام کرد: تکمیل باند دوم این جاده مهم و تسریع در بهرهبرداری از آن، در افزایش رضایتمندی مردم و زائران امام هشتم (ع) موثر است و موجب انجام سفرهای ایمن و کاهش حوادث جادهای خواهد شد.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز چندی پيش در این خصوص گفته بود: شهرستان راور یکی از موقعیتهای جغرافیایی حساس و خاص استان کرمان را دارد و در مسیر ترانزیتی جنوب به شمال است و عمده کامیونهای مسیر بندرعباس به سمت کشورهای آسیای میانه از این مسیر حرکت میکنند و علاوه بر آن زائران امام رضا (ع) نیز عمدتاً از این مسیر عبور میکنند و از این نظر زیرساختهای جادهای مورد نیاز فراهم نیست و نياز به ارتقا دارد.
وی افزود : رفع این مشکل چندین سال است که در دستور کار قرار دارد و توجه خاص و مضاعف مسئولان برای تأمین اعتبار تکمیل دو بانده کردن این مسیر را میطلبد تا نقاط حادثه خیر برطرف شده و شاهد حوادث نباشیم.
محمد رضا پور ابراهیمی نماینده سابق مردم کرمان و راور در مجلس نیز در گفتوگو با دانشجو گفت: در زمان دوران نمایندگی مردم در مجلس همواره پیگیریهای لازم را در خصوص تسریع در تکمیل باند دوم این جاده انجام داده ام و یکی از درخواستهای اصلی نمایندگان کرمان تسریع در ساخت این مسیر بوده است.
وی افزود: دولت باید اقدامات لازم برای تسریع در ساخت این جاده را انجام دهد تا باند دوم این جاده هر چه زودتر تکمیل و اصلاحات لازم برای انجام شود و با توجه به خسارتهای سنگین جانی تصادفات رخ داده، باید اصلاح و تسريع در ساخت این جاده در اولویت فعالیتهای عمرانی وزارت راه قرار گیرد.
رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متاسفانه طی ايام مختلف چندین تصادف دلخراش در این محور روی داده است و کشتههای زیادی به جای گذاشته است.
مسلم موسیزاده معاون ساخت توسعه و راههای اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: تکمیل جاده راهبردی کرمان - راور به سمت دیهوک (خراسان جنوبی) به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و طول کل جاده راور_ دیهوک ۱۸۸ کیلومتر بوده که عملیات اجرایی ساخت آن در هفت قطعه تعریف شده است.
وی اظهار کرد: جاده کرمان راور_ دیهوک از مهمترین راههای مواصلاتی استان کرمان و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال شرق به جنوب کشور است که سالانه بخش قابل توجهی از ترانزیت کالا از آن انجام میگیرد، ضمن آنکه تردد زائران حرم رضوی از کرمان و استانهای جنوبی همجوار نیز از طریق این محور صورت میگیرد.
موسیزاده گفت: عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و از سال ۱۳۹۰ به ردیف بودجه ملی پیوسته است و در سفر رییس جمهور به استان کرمان ٦٠٠ میلیون تومان در طول سه سال برای این جاده پیش بینی شد که سالاانه باید در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار گیرد.
وی در پایان گفت: تکمیل این پروژه کاهش تصادفات و سوانح جادهای، مصرف سوخت، زمان سفر و افزایش درآمد ترانزیت کالا برای کشور در مسیر کشورهای آسیای میانه و افغانستان را در پی خواهد داشت.
اميد آنكه با توجه ويژه دولت و وزير راه و شهرسازی و تخصيص به موقع اعتبارات ، مراحل تكميل باند دوم جاده كرمان_راور_ ديهوک هر چه زودتر ساخته و تكميل شود تا مردم از فوايد سفری امن و مطمئن بهرهمند شوند.