به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: بر اساس ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم، در پایان این برنامه عبور کالا از کشور باید ۴۰ میلیون تن در سال برسد.
وی در ادامه افزود: برای سال پایه که امسال است، هدفگذاری عبور کالا به صورت ریلی و جادهای ۱۶ میلیون تن در نظر گرفته شده است و در ۱۰ ماه سال جاری، به حدود ۱۵ میلیون تن در بخش جادهای رسیدهایم که حدود ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
هدایتی تاکید کرد: پیشبینی میکنیم تا پایان سال به ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت دست یابیم، و حد نصاب را ۳ میلیون تن افزایش دهیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری بیان کرد: موافقتنامهها و تسهیلات تجاری، از جمله عضویت ما در سازمانهای بین المللی شانگهای و بریکس، موجب افزایش تجارت در این مسیر شدهاند. از جمله اینکه پس از ۲۰ سال مذاکره با کشور ازبکستان، عوارض ۴۰۰ دلاری بین ناوگان دو کشور لغو شد و این تصمیم از تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) اجرایی گردید.
وی گفت: در سال ۱۴۰۱ هم، عوارض ۱.۵ دلاری به ازای هر تن بار با ترکمنستان نیز برداشته شد و اکنون در حال انجام تفاهم با قزاقستان برای لغو مجوز تردد ناوگان هستیم، که این موضوع به تسهیل ورود ناوگان ایرانی به حوزه CIS (منطقه آسیای میانه و قفقاز) کمک خواهد کرد.
هدایتی ادامه داد: همچنین موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی جادهای و مسافر بین ایران و چین مراحل فنی و کارشناسی خود را به پایان رسانده و به زودی بین مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید؛ که در این صورت، اتصال کامل بین ایران، چین، ترکیه و اروپا ایجاد خواهد شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: تمامی این موارد زمینه و بستر لازم را برای دستیابی به هدفگذاری ۴۰ میلیون تن در سال فراهم خواهد کرد.
هدایتی یادآوری کرد: هدفگذاری سال آینده، افزایش ۶ میلیون تنی عبور کالا نسبت به امسال برای رسیدن به عدد ۲۲ میلیون تن است. دستیابی به این هدف نیازمند اعمال تصمیمات و تغییرات اساسی در سیستمها و فرآیندهای مقرراتی، همچنین ایجاد هماهنگی بینبخشی و تقویت دیپلماسی منطقهای است؛ لذا دستگاههای ذیربط باید در قالب ستاد ملی گذر (ترانزیت)، سیاستگذاریهای لازم را شکل دهند.