گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز؛ نیسان در اواخر سال گذشته به دلیل بحرانهای مالی و مدیریتی در وضعیت بحرانی قرار داشت، که در این شرایط هوندا دست یاری دراز کرد. پیشنهاد ادغام ۶۰ میلیارد دلاری این دو غول خودروسازی ژاپنی هدف اصلی آن بود که به این شرکتها کمک کند تا در برابر رقابت روزافزون برندهای چینی و تغییرات سریع در صنعت خودرو مقاومت کنند.
نیسان که سالها با فروش ضعیف و بحرانهای مدیریتی دست به گریبان بود، بهویژه پس از ناکامی در پیشبینی تقاضا برای خودروهای هیبریدی در بازار ایالات متحده، بزرگترین بازار خود، وضعیت دشواری را تجربه میکرد.
مذاکرات برای ادغام دو شرکت، که در ابتدا به نظر میرسید میتواند به یکی از بزرگترین ائتلافهای خودروسازی جهان تبدیل شود، تنها در مدت زمانی کوتاه به دلیل غرور نیسان و تصمیمگیریهای کند این شرکت شکست خورد. نیسان با وجود وضعیت ضعیفتر خود در مذاکرات، تأکید داشت که شرایط باید بهطور برابر باشد، در حالی که هوندا خواسته بود نیسان برای بازسازی عمیقتر، اقدام به کاهش نیروهای کار و تعطیلی کارخانهها کند. این عدم توافق و واکنشهای داخلی در نیسان باعث شد که مذاکرات به بنبست برسد.
بحران مدیریتی در نیسان: ارزیابی نادرست از موقعیت
جولی بوت، تحلیلگر مؤسسه پلهام اسمیترز، درباره بحرانهای نیسان بیان کرد: «این مشکل مدیریتی است. نیسان بهطور اشتباه موقعیت خود را ارزیابی کرده و تواناییاش در بازسازی کسبوکار را دستکم میگیرد.»
در کنار بحران داخلی، نیسان اکنون با تهدید جدید تعرفههای ایالات متحده بر خودروهای تولید شده در مکزیک روبهرو است که بیش از یک چهارم فروش این شرکت در آمریکا را تشکیل میدهد. این تهدید میتواند فشار بیشتری به این خودروساز وارد کند.
در حالی که مذاکرات ادغام بین دو شرکت ادامه داشت، اختلافات اساسی در استراتژیهای بازسازی نیسان و شرایط پیشنهادی هوندا باعث بروز نارضایتیهای گسترده شد. مدیران هوندا از تصمیمات کند نیسان در کاهش ظرفیتهای کارخانهها و تعدیل نیروی کار ناراضی بودند. نیسان در مقابل، حاضر به پذیرش تعطیلی کارخانهها، بهویژه آنهایی که از منظر سیاسی حساس بودند، نشد و این باعث شد که مذاکرات به سرعت به بنبست برسد.
با وجود شکست مذاکرات ادغام، هنوز هم احتمال بازگشت به همکاریهای تکنولوژیکی بین نیسان و هوندا وجود دارد. اما یکی از گزینههای جدیدی که اکنون مطرح است، فاکسکان است. این شرکت تایوانی که تولید آیفونهای اپل را بر عهده دارد، در حال حاضر در بخش خودروهای برقی خود را تحت رهبری مدیر سابق نیسان، جون سکی، اداره میکند. برخی کارشناسان بر این باورند که فاکسکان ممکن است گزینهای مناسب برای نیسان باشد چرا که به برند معتبرتری در صنعت خودرو نیاز دارد و نیسان میتواند در این زمینه به این شرکت کمک کند.
با توجه به بحرانهای مدیریتی داخلی و تغییرات خارجی، آینده مذاکرات میان نیسان و هوندا همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. تنشها در مسیر ادغام، کاهش شغلها، اصلاحات ساختاری و احتمال همکاری با فاکسکان از جمله عواملی هستند که مسیر آینده این دو غول خودروسازی ژاپنی را تعیین خواهند کرد. این مذاکرات پرچالش به طور حتم بر صنعت خودروسازی جهانی تأثیرگذار خواهد بود.