محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان مجلس و وزارت علوم که تصمیمگیری درباره کنکور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش غیرقانونی میدانند و معتقدند که این موضوع باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود، اظهار داشت: شورای آموزش، نهادی است که با مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس شده و همواره روابط قانونی و سازندهای با مجلس داشته است. همچنین، دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهعنوان عضو ناظر در جلسات شورای عالی حضور دارند و نقش فعالی ایفا میکنند. بنابراین، هیچگونه اختلافی میان شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی وجود نداشته است.
امانی طهرانی در ادامه تأکید کرد که اگرچه در برخی موارد درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثهایی مطرح شده، اما در موضوع کنکور، نقش شورای عالی آموزش و پرورش مورد توافق همگان بوده است.
وی در این رابطه افزود: تعیین عناوین دروس امتحانات نهایی همواره بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و این رویه در نظام آموزشی کشور سابقه طولانی دارد.
وی با اشاره به بحث ترمیم نمرات که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، گفت: امکان ترمیم نمرات از گذشته در نظام آموزشی کشور وجود داشته است و تصمیمگیری درباره آن نیز در شورای عالی آموزش و پرورش انجام میشود. در مصوبات این شورا، استانداردهای کیفی امتحانات نهایی، نحوه برگزاری آنها و موضوع ترمیم نمرات بهوضوح مشخص شده است.
امانی طهرانی درباره مصوبات مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو توضیح داد: اگر اختلافی وجود داشته باشد، معمولاً درباره مسائل جانبی است؛ مسائلی که در مصوبات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شدهاند. این مصوبات نیز در اصل، اجراییکننده مصوبات پیشین شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی هستند، اما طبیعتاً نیاز به تعیین تکلیف دقیقتری دارند.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ در حوزه کنکور فعالیت دارد و با تأکید بر همسویی سیاستهای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روح حاکم بر مصوبات این دو نهاد یکسان است و تأکید دارند که سوابق تحصیلی (امتحانات نهایی) مرجع اصلی سنجش دانشآموزان باشد و اصالت به کتابهای درسی و تدریس معلمان بازگردانده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اختلافنظر در کلیات وجود ندارد. اگر چالشی هست، معمولاً درباره جزئیات اجرایی است، مانند اینکه امتحانات نهایی شامل دو پایه باشد یا سه پایه، تمامی دروس را در بر بگیرد یا فقط برخی از آنها را. این مسائل نیز بهمرور زمان به تعادل خواهد رسید.