به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشحو، مراسم رونمایی از تندیس ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این مراسم اظهار کرد: ما با همکاری شورای سیاستگذاری سازمان، مسیر تازهای را در پیش گرفتیم تا نگرشی نوین در این حوزه داشته باشیم؛ یکی از عواملی که در این زمینه یاریگر ما بود، بهرهگیری از شعار سال و جلب مشارکت مردم بود که در دو قالب نظرسنجی و دریافت نظرات شرکتها و فعالان اقتصادی صورت گرفت؛ میدانیم که معمولاً بهترین نتایج، همانهایی است که از اتحادیهها، انجمنها و سندیکاها حاصل میشود و این تشکلها، در واقع خودِ مردم هستند.
وی افزود: افرادی را که در حوزه کسبوکار، به ظرافتهای آن آگاهند، دعوت کردیم و از آنان پرسیدیم چه مسیری را در پیش بگیریم. شورای سیاستگذاری، بهعنوان نهاد حاکمیتی و تنظیمگر، چنین دیدگاهی دارد که از نظرات خود شرکتها و صاحبان کسبوکار برای تحقق اهداف استفاده شود. یکی از مواردی که بر آن تأکید جدی داریم و امیدواریم اگر تاکنون هم رخ نداده، حتماً عملی شود، موضوع محتوای این فرآیند است؛ انتظاری که از شورای سیاستگذاری داریم، بررسی آثار و نتایج این جایزه است؛ اینکه ببینیم این جایزه در اصل برای چیست و چرا چنین اقدامی را انجام میدهیم.
فرهیدزاده خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور که مسئله تولید و ارائه خدمات کالا یا خدمات مطرح است، ممکن است با دشواریهای زیادی مواجه باشیم. شرکتها و واحدهای تولیدی و خدماتی در سال جاری، با چالشهای ناشی از ناترازی انرژی بسیار درگیر بودهاند. ما واقفیم که این ناترازی چه مشکلاتی پدید آورده، چه میزان ضایعات ایجاد کرده و چه اندازه منجر به تأخیر در ایفای تعهدات شده است. در این شرایط، ما نتوانستهایم آنگونه که باید، حمایت لازم را از آنها به عمل آوریم. حال در چنین وضعی، انتظار داریم که در موعد مقرر، مالیات وصول شود و همزمان، کیفیت را نیز مطالبه میکنیم؛ در حالی که برق و گاز برای آنها تأمین نکردهایم، اما همچنان توقع تولید، بهبود کیفیت و استمرار تولید داخلی را داریم. اینجاست که نقش حمایتی سازمان برجسته میشود.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: ما فارغ از مقوله جایزه، از بُعد ماهوی، زمانی که صحبت از حکمرانی مؤثر میکنیم، معاونان ما که سیاستگذاری مینمایند، همان افرادی هستند که مشکلات واحدهای تولیدی را با مسئولان بالادستی مطرح کرده، مکاتبه و پیگیری میکنند؛ اما بخشی از وظیفه تخصصی ما، همین جایزه است.
وی افزود: باید برای شرکتها مشوقهایی در نظر بگیریم. آنچه برای ما اهمیت بسیاری دارد، ایجاد «خط سبز» برای شرکتهایی است که این جایزه را کسب میکنند، تا بتوانند تعامل بهتری با حاکمیت داشته باشند. بهطور مثال، اگر در گمرک با مشکلی مواجه شوند، بتوانند با استفاده از ظرفیت همکاران ما در وزارت اقتصاد، حوزههای مالی در بانک مرکزی، وزارت صمت و... ارتباط برقرار کنند و مسائل خود را برطرف سازند. انتظار ما این است که فراتر از ظاهر ماجرا و خود جایزه، از نظر محتوایی نیز همکاران ما پیگیر مسائل باشند. گاهی خود فعالان اقتصادی نکاتی را مشاهده میکنند که باید به ما منتقل کنند؛ ما نیز در قبال این نکات، قادر خواهیم بود خدمات بهتری به شرکتها ارائه کنیم.
فرهیدزاده خاطرنشان کرد: میدانیم که تغییر در ظاهر و ایجاد نظم بیرونی، قطعاً میتواند به نظم فکری و تحول در محتوا بیانجامد. یکی از موضوعاتی که به آن رسیدیم این بود که حالا که قرار است تغییرات بنیادین ایجاد کنیم و در محتوا و خدمترسانی دگرگونی داشته باشیم، این تغییر را در شکل ظاهری نیز پیادهسازی کنیم. بنابراین، جلساتی که با شورای سیاستگذاری داشتیم، به برگزاری این مراسم ختم شد تا تندیس جدید رونمایی شود. با این حال، انتظار من بهعنوان رئیس سازمان این است که بتوانیم خدمات شایستهتر و بیشتری را به شرکتهایی که این جایزه را دریافت میکنند، ارائه دهیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان حمایت، سازمانی است که گاه مظلوم واقع میشود. با اینکه وظیفه نظارت را برعهده دارد، اما گاهی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، تصمیمات کلان اثر خود را در لایههای پایینتر نشان میدهد و اینجاست که سازمان حمایت، در نوک پیکان مطالبات قرار میگیرد. در سالهای اخیر، با افزایش مشکلات، همکاری و همراهی رسانهها برای ما بسیار اثربخش بوده است. در شرایط کنونی کشور، باید تلاش خود را مضاعف کنیم تا فضایی آرام و مطلوب برای مردم فراهم شود.
در پایان این مراسم، از تندیس ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان رونمایی شد و از طراح آن نیز قدردانی به عمل آمد.