به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر رجبعلي برزويي امروز در برنامه مثلث راديو جوان با بيان اينكه آموزش الكترونيكي در كشور ما آموزشي نوپا است، اظهار داشت: با توجه به تقاضاي زياد داوطلبان دوره هاي تحصيلات تكميلي، توسعه دوره هاي مجازي به تامين بخشي از اين تقاضا كمك كند.
وي در خصوص تصويب استاندارد تصويب شده براي دوره هاي آموزش مجازي در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افزود: كاملاً از تدوين و تصويب اين استانداردها بي اطلاع هستيم و در حقيقت يكي از معضلات و مشكلات اصلي در توسعه دوره هاي آموزش مجازي، نبودن آئين نامه و دستورالعمل مشخص است.
مدير كل دفتر گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم با اشاره به تلاش صورت گرفته براي تهيه اين آئين نامه تصريح كرد: طرح اوليه اين آئين نامه آماده شده است.
برزويي با تاكيد بر اينكه نظام آموزش مجازي كاملاً با نظام آموزش حضور متفاوت است،اذعان داشت: دستورالعمل ها و آئين نامه ها در خصوص تمامي موارد، مانند نقش هيئت هاي علمي و راه اندازي رشته هاي جديد در دوره هاي حضوري و آموزش مجازي كاملاً متفاوت است.
وي با اشاره به عدم وجود شاخص هاي دقيق در دوره هاي آموزش مجازي گفت: با توجه به گزارشات دريافتي و بازديدهاي صورت گرفته، به دليل نبود شاخص هاي دقيق هنوز سير تكاملي و توليد محتوا در اين دوره ها با مشكل مواجه است.
مدير كل دفتر گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم بر لزوم تعامل و همكاري تمامي نهادهاي ذيربط و متوليان اين امر در آموزش مجازي بيان داشت: اگر براي تعيين استانداردها با وزارت علوم كه به طور مستقيم و در اجراي با مشكلات اين دوره ها مواجه بوده است، مشورت مي شد قطعاً تدوين بسياري از استانداردها بهتر و راحت تر صورت مي گرفت.
برزويي تصريح كرد: در حال حاضر 17 دانشگاه شامل 10 دانشگاه دولتي، يك پژوهشكده و شش دانشگاه غير دولتي درگير دوره هاي آموزشي مجازي هستند.
وي گفت: از سال گذشته طبق مصوبه اي تمام دانشجويان و متقاضيان دوره هاي آموزشي مجازي بايد از طريق كنكوري جدا پذيرش شوند و دانشگاه ها نمي توانند با برگزاري آزموني جداگانه اقدام به پذيرش دانشجو در اين دوره ها كنند.
مدير كل گسترش و برنامه ريزي آموزشي عالي وزارت علوم تاكيد كرد: در صورتي كه سيستم نظارتي بخواهد بر روند اين دوره ها نظارت كند، شاخص هاي دقيقي براي اين منظور وجود ندارد.
برزويي با بيان اينكه تلاش ما توسعه دوره هاي مجازي به ويژه در دوره هاي تحصيلات تكميلي است، بيان داشت: دوره هاي آموزشي مجازي از نظر اعتبار و جايگاه هيچ تفاوتي با دوره هاي حضوري ندارد.
وي اضافه كرد: ارزش كلاس ها در آموزش مجازي به هيچ وجه كمتر از كلاس هاي حضوري نيست و اين دوره ها مي تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد.
مدير كل دفتر گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم در خصوص برنامه هاي آينده اين دوره ها، گفت: به محض نهايي شدن آئين نامه دوره هاي مجازي تا پايان تابستان، از مهر ماه سال 89 تمامي دانشگاه هاي دولتي كه تمايل داشته باشند، مي توانند در اين دوره ها دانشجو جذب كنند.
برزويي افزود: در حال حاضر از شش دانشگاه غير دولتي كه اين دوره ها را ارائه مي كنند، پنج دانشگاه كاملاً غير انتفاعي بوده و اين دانشگاه ها نيز در صورت تمايل مي توانند اين دوره ها را گسترش دهند.
وي اظهار داشت: طبق تعاملات صورت گرفته با سازمان سنجش مقرر شده تا آزمون دوره هاي آموزشي مجازي به صورت هم زمان و متمركز، يك يا دو بار در سال و به صورت مستقل برگزار شود.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و گسترش آموزش عالي وزارت علوم يكي از مسائل مهم و مطرح در دوره هاي آموزشي مجازي، را هزينه اين دوره ها دانست و اذعان داشت: در حال حاضر هزينه دريافتي اين دوره ها تقريباً با هزينه دوره هاي حضوري برابر است.
برزويي گفت: هزينه ارائه اين دوره ها در ابتدا به دليل تامين تجهيزات و امكانات بالا خواهد بود، اما پس از گذشت حدود 3 دوره اين هزينه ها به تدريج كاهش پيدا مي كند./انتهاي پيام/