قرآن مشحون از اسرار است، پس باید اول آن را فهمید و به حقیقت آن دست یافت، سپس به آن عمل نمود.
گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، فائزه بنايي؛ قرآن درياي عميق و گسترده است كه گنجينههاي آن پاياني ندارد و در هر دوره و تاريخي ميتوان مرواريدهايي از آن صيد كرد كه به كار آن روز تو بيايد، حتي اگر هزاران سال از نزول آن گذشته باشد.
برآنيم تا در هر شماره اين گنجينههاي گرانقدر را به تماشا بنشينيم و مرواريدهايي صيد كنيم به اندازه وسع خود.
قرآن سري بين خدا و رسول خداست
قرآن مفتاح معرفت الهی است و همانند همه کتب انبیاء دیگر برای رسيدن به معرفت حضرت حق نازل شده تا بشر در پرتو شناخت حق تعالی به کمال دست یابد.
امام خمینی(ره) نیز بر این نکته تأکید کردهاند: «آرمان اصلی وحی این بوده که برای بشر معرفت ایجاد کند، معرفت به حق تعالی در رأس همه امور این معناست»(1). ايشان در جاي ديگر ميفرمايند: «قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست، قرآن سری است بین حق و ولی الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل میشود تا میرسد به این جایی که به صورت حروف و کتاب درمیآید»(2).
عمل به قرآن در گرو فهم آن است
از همین جا روشن میشود که رسيدن به هدف خلقت در پرتو دستیابی به حقایق و معارف قرآنی صورت ميگيرد، از طرف دیگر قرآن مشحون از اسرار است، پس باید اول آن را فهمید و به حقیقت آن دست یافت، سپس به آن عمل نمود. لذا باید مراتب فهم، شرایط و موانع فهم قرآن را شناخت.
از این رو حضرت امیرالمؤمین(ع) در نهج البلاغه میفرمایند: «قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را نیک بفهمید که بهار دلهاست، از نور آن شفا و بهبودی بخواهید که شفای سینههای بیمار است».
قرآن دریایی عمیق، گسترده و پربار است
قرآن دریایی عمیق، گسترده و پر بار است. عمیق است؛ چرا که فهم آن چند مرحله دارد، گسترده است؛ چون بر تمام راه دراز پيش روي انسان و ابعاد وسیع زندگي او نظر دارد و پر بار است؛ چون برای این راه دراز برنامه دارد.
همان طورکه سنت و فقه مراحلى دارد، ما براى شناخت قرآن و سنت نیز، در هر مرحله به اصول، روش، ابزار و شرايطي نيازمند هستيم.
مراحل فهم قرآن
مراحل فهم قرآن بدين شرح است: 1. قرائت 2. ترجمه 3. تفسير 4. روح 5. نور (3).
ترجمه، عبارت از درك مفهوم كلمهها و جملهها است. تفسير، درك مصداقها و نمونهها و روابط و پيوندهايي است كه در ميان آيههای یک سوره و داستانها با هم و یا يك آيه با اجزاء خود مطرح مىشود.
روح قرآن نيز به معناي فهم عواملى است كه در روحيه قهرمان داستانها مؤثر بوده و يا جملهها را به يك صورت خاص و با شروع و پایان و قطع و وصل معينى همراه كرده است.
براى رسيدن به نور قرآن هم بايد از آزادى و اطاعت برخوردار شد؛ چرا که نور هنگامى در دل مىافتد كه حجابها در ميان نباشند، كسانى از نور خورشيد بهرهمند مىشوند كه خود را نپوشانده باشند.
دلي كه به نور قرآن نخواهد رسيد
كفر، نفاق، ظلم، گناهها و فسقها بر دل ما، اكنّه و بر شنوايى ما، وقر و بر چشم ما، پرده و در ميان ما و حق، حجابهايى مىگذارند(4) و اين دلى كه چنين گرفتار است به نور نخواهد رسيد و از قرآن بهرهاى نخواهد برد و از ضياء و نور و رحمت آن سهمى نخواهد گرفت.
ابزار لازم جهت درک قرآن
اساتید قرآن رسیدن به مرحله ترجمه قرآن را نيازمند یادگیری صَرف (ساختن كلمهها)، نحو (تركيب كلمهها)، معانى (جايگاه كلمهها و تركيبها)، بيان (روشها و شكلهاى تركيب)، بديع (آرايش و پيرايش تركيبها)، لغت و فقهاللغه میدانند.
كساني كه اين علوم را فرا مىگيرند، تازه مىتوانند به ترجمه قرآن برسند و مفهوم كلمهها و تركيبها را بدست بياورند و نبايد توقع داشته باشند كه با گذراندن درسهايى از عربى و ادبيات عرب، به تفسير، به روح و به نور قرآن برسند.
براى رسيدن به روح و نور قرآن اين درسها لازم هستند، اما كافى نيستند و حتى مىتوان گفت كه براى رسيدن به روح و نور قرآن، جز به روح ايمان، آزادى و اطاعت، نيازى نيست.
براي نمونه ميتوان به روستاييان زندهدلى اشاره كرد كه از آيهها درس مىگیرند و پيامها و نكتههاي آيات الهي را مىيابند و راه را میبینند و در آن راه گام برميدارند، آنها مىتوانند هنگام تلاوت آيهها، برداشتهايى داشته باشند كه حتي شايد براى اساتید هم تازگى داشته باشد.
براي بهره بردن از قرآن ابتدا بايد مشخص كنيم چه خواستهاي از آن داريم
باید براي بهره بردن از آيات قرآن خواسته خود را مشخص كنيم و ببينيم كه آيا مىخواهيم آب بخوريم يا اين كه سقا باشيم و به ديگران هم آب برسانیم يا چشمهاى باشیم كه مشكهاى سقاها را هم پر كنيم؟
آب خوردن به اين همه تلاش یادگیری زبان عربی نياز ندارد، مىتوانيد در مدت كوتاهى به شناختهايى از خود و نقش خود برسيد و در كنار هر شغلی که دارید، نقش بارور شدن و بارور كردن را داشته باشيد، اما اگر بخواهيد چشمه باشيد ناگزير باید در كنار آب خوردنها و شناخت، به زبان قرآن هم آشنا شويد و از تسلط و تفكر در قرآن هم بهره بگيريد تا بتوانيد بار طبابت را به دوش بكشيد و نقش درمانى داشته باشيد.
انس با قرآن از نگاه به آن شروع مي شود
دستور به نگاه كردن قرآن حتى براى كسانى كه سواد ندارند ما را به اين فكر مىاندازد كه انس با قرآن از اين نگاه شروع شده و مقدمهای ميشود بر قرائت و اين قرائت مقدمه تسلط و اين تسلط، مقدمه دستيابى به معنى و تفسير و تفسير مقدمه دستيابى به روح قرآن و دستيابي به روح قرآن مقدمه بهرهبردارى از نور قرآن خواهد شد.