گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ خبر اول از مناقشات اکران فیلم ها در سینماهای حوزه هنری، اول اینکه رضا سعیدی پور، مدیر سینما آزادی درباره صدور حواله و توافقات میان ارشاد و حوزه هنری گفت: «طی جلسه ای که میان وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت، خبرهای خوشی از ارائه حواله به سینما آزادی به ما رسید و با توافقات انجام گرفته قرار بود که حواله فیلمهای سینما آزادی صادر شود که تا کنون این کار انجام نشده است.
وی در ادامه با اشاره به فیلمهایی که با سینما قرارداد بستهاند، گفت: ما با فیلمهای «پله آخر»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «یه عاشقانه ساده» قرارداد داریم و منتظر هستیم تا حواله نمایش این فیلمها از سوی شورای صنفی نمایش صادر شود تا بتوانیم این فیلمها را به نمایش درآوریم؛ فیلمهای سینما آزادی مربوط به اکرانهای دو و سه است و فیلم تازهای به ما ارائه نشده است.
سعیدیپور در پایان گفت: بر اساس توافقی که صورت گرفته است، شورای صنفی نمایش میتواند جلسه فوقالعاده تشکیل داده و حوالهها را صادرکند، البته ما هنوز برنامه سینما آزادی را اعلام نکردیم و باید این موضوع را در نظر بگیریم که برای اطلاع رسانی به مخاطب فرصت مناسبی را نیاز داریم.»
اما از جشنواره سی و یکم فیلم فجر هم خبر می رسد که هیئتی متشکل از آقایان حسین ترابی، سعید ابوطالب، سلیم غفوری، وحید باقرزاده و احسان رجبی کار ارزیابی و انتخاب فیلم های مستند این دوره جشنواره را بر عهده دارند و 172عنوان فیلم متقاضی شرکت در بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شدند.
بر پایه این خبر، هیئت انتخاب فیلم های مستند بیش از 10 روز است که کار ارزیابی آثار مستند متقاضی حضور در جشنواره را آغاز کرده است.
حسین ترابی متولد 1315 سبزوار، فارغ التحصیل سینما، تلویزیون و رادیو از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک و فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه فارابی است.
وی فعالیت فیلمسازی را سال 1349 در مرکز سینمایی وزارت فرهنگ و هنر با ساخت فیلم کوتاهی به نام «مجلس سرچشمه» آغاز کرد.
وی علاوه بر آثار کوتاه فیلم های بلند سینمایی «رضا هفت خط» (کارگردان)، «برای آزادی» (کارگردان)، «روزهای انتظار» (نویسنده و مشاور فرهنگی)، «رد پایی بر شن» (نویسنده)، «طاووس های بی پر» (مجری طرح) و ... در کارنامه دارد.
سعید ابوطالب متولد 1348 تهران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی شیمی از دانشگاه تهران، تهیه کنندگی تلویزیون در دانشکده صداوسیما و کارشناسی ارشد علوم سیاسی است.
ساخت مستندهای «رقص فقر»، «مرداب سرزمین افسانه ها»، «سرزمین مادری»، «اقلیت و اکثریت»، «زندگی برای تو»، «بچه های تخریب»، «نماهنگ آشیانه های ققنوس»، «لاله عشق» ، «بنی جمیل»، «سرزمین دانایی» و ...در کارنامه اوست.
وی همچنین، داور بخش مستند جشنواره سینما حقیقت، مقاومت، جشنواره فیلم شهر، بخش مستند جشنواره جام جم و ... نیز بوده است.
رئیس کمیته هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم و عضو هیئت امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از دیگر مسئولیت های اوست.
احسان رجبی، فارغ التحصیل رشته فیلمسازی، دانش آموخته دانشکده سینما و تئاتر و داری سابقه 25 سال عکاسی در حوزه های مختلف و مستند سازی است.
رجبی فعالیت عکاسی خود را از سال 1363 همزمان با جنگ تحمیلی ایران و عراق آغاز کرده و از سال 1367 تا کنون در کنار عکاسی به مستند سازی در گروه روایت فتح، شبکه العالم و ... نیز پرداخته است.
وحید باقرزاده متولد 1345تهران و مدیر موسسه نمایش فیلم بوده است که تدوین و کارگردانی فیلم و برنامه های مستند «طب حاشیه»، «انسان تنها»، «تاریخ تجارت»، «تاریخ اساطیر»، «زمین پناه من است»، «وارونگی»، «جاده قانون»، «میدان بی حصار»، «صد و یک سال بلدیه تهران»، «منم داریوش»، «آبی دریا» و ... از جمله فعالیت های اوست.
سلیم غفوری، متولد 1352 رشت است. غفوری کارشناس کامپیوتر است و ساخت مستندهای آخرین «فرزندان سومالی»، «عراق سرزمین جنگ ها»، «شماره 6632»، «ابراهیم در آتش»، «کشمیر بهشت فراموش شده»، «روایاها تمام شد»، «نیمه خاموش»، «عبد بطاط»، تهیه کننده مستندهای «پارسیان زنگبار»، «ننه قربون»، «چنگ پنهان»، «قیام صحرا» و .... را ر کارنامه دارد.
سازمان سینمایی کشور، مقارن با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سی و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر را در قالب مسابقه سینمای ایران و جهان از 12 تا 22 بهمن ماه 1391 به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار میکند.
خبر دیگر اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد: «علیرغم اجازه اکران به سینما «استقلال»، هنوز هم سایر سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری حواله اکران دریافت نمیکنند.
حبیب کاوش در پاسخ به این پرسش که آیا «یه عاشقانه ساده» که اجازه اکران در سینما «استقلال» را پیدا کرده است، میتواند با سایر سینماهای حوزه هنری هم قرارداد اکران ببندد، تصریح کرد: خیر، تمام سینماهای حوزه هنری برای اکران با مشکل مواجهند و تنها به دلیل اینکه، «یه عاشقانه ساده» از قبل با سینما «استقلال» بعنوان سرگروه قرارداد بسته بود، اجازه اکران این فیلم داده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نامه رئیس حوره هنری به وزیر ارشاد درباره سینماهای این نهاد، مشکلات مابین حل خواهد شد یا خیر؟ گفت: اگر حوزه هنری عهدی که با وزیر داشت را اجرا کند، مشکل سینما «آزادی» حل خواهد شد و این نامه که گفته میشود رئیس حوزه هنری به وزیر ارشاد فرستاده هیچ ارتباطی با ما ندارد.
کاوش خاطرنشان کرد: سینما «آزادی» هر وقت مانند سینماهای دیگر به چرخه اکران بازگشت، مشکلاتش حل خواهد شد.»
فیلم سینمایی «پله آخر» هم دو هفته قبل قرار بود در سرگروه «آزادی» اکران شود و گفته میشد که قرارداد این فیلم حتی در شورای صنفی نمایش هم به ثبت رسیده، اما این شورا به دلیل تحریم سینما «آزادی» و سایر سینماهای متعلق به حوزه هنری اجازه اکران این فیلم را نداد.
سازمان سینمایی هم اعلام کرد: «پیرو برخی خبر منتشر شده درباره نامه افشاگرانه رئیس سازمان سینمایی در خصوص عدم پایبندی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به توافقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام میشود که با توجه به تعهد آقای خاموشی به انجام بند 3 به شهرداری تهران، شمقدری نیز از انتشار نامه خود صرف نظر کرد.
در ادامه آمده است: بند 3 تفاهمنامه اعلام میدارد که پردیس آزادی تهران به دلیل نقش و اهمیتش در اکران آثار سینمایی و مشارکت شهرداری تهران از مفاد توافقنامه مورد نظر استثناء میشود.»
خبر دیگر اینکه پردیس سینما «آزادی» به دلیل عدم ارائه حوالهی اکران طی چند هفته گذشته فیلمهای جدید را اکران نکرده است.
چندی پیش محسن مؤمنی، رئیس حوزه هنری طی نامهای محرمانه که چند روز قبل برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، از شرایط پیش آمده برای سینما آزادی و استقلال گلایه کرده است و درخواست کرده تا تحریم سینما آزادی حذف شود.
در همین حال شنیده شده حوزه هنری نیز در این مورد به وزیر ارشاد عنوان کرده که چون این تصمیم غیرقانونی است، در صورت تداوم آن، این نهاد خارج از قواعد شورای صنفی، فیلمهای در حال اکران را در سینماهایش به نمایش درمیآورد.
این در حالی است که به غیر از حوزه هنری، نهاد دیگری هم به عملکرد شورای صنفی نمایش مبنی بر عدم ارائه حواله نمایش به سینما آزادی معترض است.
چندی پیش شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در اقدامی تلافی جویانه به سینما آزادی و استقلال حواله نمایش فیلم جدید نمیدهد و همین موضوع باعث شده این دو سینما تا اطلاع ثانوی نتوانند فیلم جدیدی اکران کنند.
خبر دیگر از فیلم جنجالی «من مادر هستم» فریدون جیرانی؛ اینکه دقیقا 31 فریم فیلم حذف شده است و اصلی ترین صحنه حذف شده، صحنه ای است که «سیمین کاشف» چهار پایه را از زیر پای «آوا دلنواز» برداشته و قصاص را اجرا می کند که حجم این بخش هم در واقع 31 فریم بوده است.
در حالی که حرف و حدیث های بسیاری درباره میزان سانسور در نسخه های اصلاحی «من مادر هستم» وجود دارد، غلامرضا موسوی، تهیه کننده فیلم درباره نماهای حذف شده می گوید: «به واسطه اصلاحیه جدید ارشاد دقیقا 31 فریم فیلم حذف شده است که اصلی ترین صحنه حذف شده، صحنه ای است که «سیمین کاشف» چهار پایه را از زیر پای «آوا دلنواز» برداشته و قصاص را اجرا می کند که حجم این بخش هم در واقع 31 فریم بوده است.
موسوی همچنین درباره میزان استقبال مخاطبان از فیلم می گوید: ما یک نظر سنجی در سطح شهر پخش کردیم تا از نظر مردم در مورد فیلم مطلع شویم. این نظر سنجی از طریق برگه هایی که در سطح شهر پخش شد، در اختیار مخاطبین قرار گرفت. بعد از پر کردن این برگه ها، مخاطب وارد آدرس سایتی که در برگه ذکر شده است، می شود و نظر خود را درج می کند.
این تهیه کننده سینما همچنین درباره حواشی آتش سوزی در مدرسه ای در ارومیه و ارتباط آن با «من مادر هستم» افزود: اتفاقی که در یکی از مدرسه های ارومیه افتاد و باعث شد یکی از دختران دانش آموز جان خود را از دست بدهد که این حادثه بشدت تاسف بار است؛ این یک اتفاق دل خراش است که در کشور رخ داده، اما اتفاقی که برای فیلم ما افتاد یک حاشیه سازی بود و این دو اتفاق هیچ ربطی به هم ندارند؛ آتش سوزی در مدرسه ای در ارومیه ربطی به حاشی های فیلم ما ندارد.»
باز هم از جشنواره فیلم فجر خبر می رسد که کتاب «مرور سی دوره جشنواره فیلم فجر» مراحل آماده سازی اش را توسط مسعود نجفی طی می کند.
مسعود نجفی که کار آماده سازی این کتاب را بر عهده دارد، با اشاره به جزییات آن گفت: «پیشنهادی که به محمد رضا عباسیان، دبیر جشنواره 31 فجر در خصوص جمع آوری اطلاعات سی دوره جشنواره فیلم فجر بعنوان مهمترین رویداد هنری کشور صورت گرفت و استقبال و نظر مساعد وی، کار آماده سازی این کتاب از حدود دوماه قبل آغاز شد و دو گروه به موازات هم به جمع آوری اطلاعات مشغول شدند.
وی ادامه داد: این کتاب شامل اطلاعات کامل سی دوره جشنواره فیلم فجر اعم از آثار، بخش ها، هیئت های انتخاب و داوری، کاندیدا، برگزیدگان، بزرگداشت ها، سینماهای نمایش دهنده، دبیران و توضیحاتی در خصوص اتفاقات و حواشی رخ داده در هر دوره است و در واقع اطلاعاتی که سالها بعنوان خبرنگار نیاز به آن را حس کردم؛ سعی مان این است این مجموعه کامل بوده و جواب هر سوالی را در خصوص جشنواره فیلم فجر پاسخ دهد.
نجفی یکی از ویژگی های این کتاب را بخش عکس ها و همچنین فهرست نویسی آن عنوان کرد و گفت: در پایان هر دوره مجموعه عکس ها و تصاویر مرتبط که بسیار خاطره انگیز هستند خواهد آمد و دو فهرست هم در پایان کتاب شامل نام آثار و افراد درج خواهد شد که شامل کلیه اسامی حاضر در کتاب می شود.
این نویسنده با تقدیر از کسانی که در جمع آوری اطلاعات این کتاب همراهی کرده اند، افزود: طی مدتی که مشغول آماده سازی کتاب «مرور سی دوره جشنواره فیلم فجر» هستیم، افراد زیادی ما را کمک کردند از جمله کامران ملکی که بخش زیادی از عکس ها و مکتوبات دوره های گذشته را در اختیار تیم تحقیقاتی کتاب قرار داد و عزیزان صاحب نظر و پیشکسوت در این حوزه از جمله مسعود مهرابی، عباس بهارلو، علی معلم، اکبر نبوی، غلامرضا موسوی و همچنین جمال امید بعنوان تنها فردی که در تمام ادوار جشنواره حضور فعال و موثری داشته و قول مساعد برای نظارت نسخه نهایی را داده است.
وی از افرادی که عکس و اطلاعات خاصی از دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر دارند، دعوت به همکاری کرد و گفت: از عموم سینماگران، سینما دوستان و همکاران رسانه ایی تقاضا دارم ما را در هرچه کامل تر شدن این کتاب یاری کنند و اقلام مرتبط را حتی در حد یک فریم عکس به fajr30sal@outlook.com ارسال کنند.
نجفی ازبرنامه ریزی جهت گرفتن شابک برای این کتاب و عرضه گسترده آن در کتابفروشی ها خبر داد.
وی ادامه داد: محمد تهرانی، طاها ذاکر، مهدی متناصری، سهیل صلاحی زاده، نفیسه تبریزی، حسن هندی و مهرناز رازقی در آماده سازی این کتاب همکاری دارند.»
اما خبر دیگر از فیلم جنجالی و خائنانه «یک خانواده محترم» اینکه اکبر نبوی در جلسه ای با نمایندگان خبرگزاری ها در خصوص چگونگی نظارت معنوی خود بر فیلم «یک خانواده محترم» توضیح داد.
در این جلسه که در دفتر شخصی نبوی تشکیل شد، وی با تاکید بر این نکته که «یک خانواده محترم» به خاطر وجود 10 سکانس نامناسب، فیلم بدی است، اذعان داشت: «من تصور می کنم اعتماد سیمافیلم و شخص حسن اسلامی مهر در جهت ساخت یک فیلم ارزشی بر پایه سابقه من و محمد آفریده بعنوان یکی از مدیران با سابقه سینمایی شکل گرفت و این امر طبیعی است؛ چون همه چیز در دنیای هنر بر اساس اعتماد شکل می گیرد، کما اینکه مسعود بخشی نیز سابقه خوبی در سینما دارد و می توانست یکی از بهترین های سینما در آینده باشد چنانکه او فیلمنامه «زخم خون» را که به زعم من یکی از بهترین فیلمنامه های حوزه دفاع مقدس است را نگاشته؛ خوب شما بگویید قطعا اعتماد سیمافیلم منطقی بوده، اما اینکه چرا بخشی خلاف جریان حرکت کرده و چرا این نتجه تلخ اتفاق افتاده جای پرسش است.
وی افزود: من با آقای علی مطهری صحبت کردم و به او گفتم شما بعنوان نمایندگان مجلس به وزیری رای اعتماد می دهید و او تخلف می کند، آیا تمامی نمایندگان به شکل دسته جمعی استعفا می دهید. آیا خدمات چند ساله یک مدیر و مجموعه اش را و تولید تعداد قابل توجهی از آثار ارزشند را باید نادیده گرفت و تنها به صرف تولید یک فیلم کل یک مجموعه را زیر سوال برد؟
نبوی تصریح کرد: من هیچ سمت قانونی تعریف شده ای در قرارداد این فیلم نداشتم، اما به دلیل آنکه مسعود بخشی که از سال 1364 شاگرد من بوده است را فرزند معنوی خود می دانم، پذیرفتم تا در خصوص فیلمنامه این فیلم نقطه نظرات خود را به وی اعلام کنم.
وی افزود: زمانیکه بخشی در سفری که به آلمان و ایتالیا داشتیم، فیلمنامه این کار را به من ارائه داد نظرات خود را درباره طراحی برخی شخصیت ها و برخی موقعیت ها به او گفتم و زمانی که مطلع شدم کار در سیمافیلم مصوب شده، حسن اسلامی مهر را برای پذیرش مسعود بخشی تشویق کردم و او نیز با وجود شناخت نسبیش از بخشی به واسطه اعتمادی که به من داشت تولید این اثر را پذیرفت.
نبوی تصریح کرد: بعد از مطالعه فیلمنامه اولیه من تقریبا دیگر در جریان مستقیم کار نبودم تا اینکه در آذرماه سال 1390 محمد آفریده با من تماس گرفت و خواست تا به اتفاق به تماشای نسخه اولیه فیلم بنشینیم.
وی ادامه داد: نسخه به نمایش درآمده در حدود 120 دقیقه بود و من دیدم که بخشی هیچ کدام از نکاتی را که من در فیلمنامه بر روی آنها تاکید کرده بودم را در فیلم لحاظ نکرده است؛ به طوری که قرار بود شخصیت مادر به عنوان نمادی از مام میهن تعریف شود که اینگونه نبود، قرار بود زهره زنی اکتیو و اجتماعی باشد نه وسواسی، قرار بود هدی دختر نوجوان فیلم نقطه مقابل حامد باشد و بر خلاف حامد بازتولید تربیت مادرش باشد که اینگونه نبود و قرار بود آرش سر کلاس دانشگاه درباره ارزش های دفاع 8 ساله صحبت کند که اینگونه نبود.
نبوی افزود: پس از ربوده شدن آرش، دانشجویان، مادر و زهره نبودن او را پیگیری کنند و با همکاری نیروی انتظامی و پلیس که نماد حاکمیتی است ماجرا ادامه پیدا کند؛ جزوهای که ارائه میشود به ماهیت سالهای پایداری از نگاه جامعهشناختی اشاره داشته باشد.
وی در ادامه گفت: وقتی فیلم را سه نفری در دفتر آفریده دیدیم پس از گفتن خدا قوت برای تجربه اول فیلم گفتم مسعود جان یک سری نکات در فیلمنامه گفتم اما در فیلم نیست بخشی گفت احساس کردم فیلم شعاری میشد و از آنها صرفنظر کردم. گفتم درباره فیلم چند نکته دارم از جمله این که آرش وقتی ربوده میشود باید ربایش توسط افراد برادرش باشد، اما به گونهای تصویر شده که نیروهای اطلاعاتی آن را دزدیدهاند این درست نیست.
نبوی تصریح کرد: در فیلمنامه آرش ربوده شده به انبار برده میشد، اما اینجا ما انبار نمیبینیم انبار تعریف دارد یک سوله 500 متری است که فضایی باز دارد، اما اینجا بیشتر شبیه به سلول است؛ نحوه امضاء گرفتن به گونهای میزانسن این صحنه چیده شده است که بازجویی را جلوه می دهد؛ زهره هم شخصیتی نیست که درباره آن صحبت کردیم؛ هدی هم که در نیامده؛ آرش نباید منفعل باشد او شخصیتی اکتیو و فعال در فیلمنامه داشت به انگیزه تاسیس بنیاد امیر به ایران آمده بود؛ سکانسهایی که امام در حال سخنرانی است و از ملت تعریف می کند با فردی که پای سخنرانی امام مینشیند و او فردی محتکر است نسبتی ندارد این فرد با این مشخصات باید علاقههای دیگری داشته باشد مثلا فیلم هندی ببیند؛ در صحنهای که نوجوانها پای صحبت امام در جماران نشستهاند و گریه میکنند برای نسل من خاطره انگیز است، اما برای جوان امروز قابل درک نیست و تاثیر مثبت ندارد، تاثیر منفی دارد و جزوهای که در دانشگاه ارائه میشود بر خشونت تاکید دارد در حالی که ماهیت دفاع ما به گونهای دیگر بود و...
وی اظهار داشت: من مجددا نکات مد نظر را به آفریده و بخشی تذکر دادم و آنها با کمال میل پذیرفتند، اما در اردیبهشت ماه امسال که آفریده قصد داشت فیلم را به کن بفرستد مجددا با من تماس گرفت و گفت که اصلاحات را انجام داده و فیلم را برای بازبینی دوباره برای من خواهد فرستاد من فیلم را دیدم و متاسفانه هیچکدام، تاکید می کنم هیچکدام از موارد در آن اعمال نشده بود که من بشدت برافروخته شدم و با آفریده برخورد جدی کردم و تاکید کردم به هیچ عنوان این فیلم را به کن ارسال نکن چون بازخورد منفی خواهد داشت؛ چرا که تصویر زشتی از ایران ارائه داده است، اما او اذعان کرد که تهیه کننده فرانسوی فیلم پخش بین المللی کار را بر عهده دارد و از اختیار من خارج است، در حالی که حضور تهیه کننده فرانسوی در متن قرارداد قید نشده است و من امروز عین قرارداد را مشاهده کردم. وقتی با بخشی درباره این اتفاق صحبت کردم او گفت آفریده تاکید داشته که نبوی حساسیت بیش از حد به خرج داده و نیازی به اعمال اصاحات نیست!!!
نبوی در ادامه گفت: در همین زمان بود که مسئولان سیمافیلم نیز با دیدن نسخه اولیه که با اهداف اصلی قصه که همان تقبیح حرامخواری است، مغایرت داشت و همچنین نبود توافق بر سر حضور تهیه کننده خارجی رسما مشارکت خود را در این اثر ملغی دانستند.
وی در ادامه گفت: من تمام آنچه که لازم بوده و فکر می کردم باید تذکر بدهم در سال 90 تذکر دادم هنوز در آن زمان هیچ فیلمی شکل نگرفته بود. سیما فیلم هم همین کار را کرده است و حتی پس از مطلع شدن مدیر مرکز از حضور فیلم در کن ایشان به من گفت بدون اجازه ما فیلم را به کن دادند و من نامه ای به شمقدری می نویسم و این موضوع را به ایشان اطلاع می دهم که من کار وی را تایید کردم؛ سیما فیلم معترض است و زمانی که فهمیدند اصلاحات صورت نگرفته لغو مشارکت کردند.
نبوی تصریح کرد: در قرارداد تاکید شده تهیه کننده موظف است موارد اصلاحی سیما فیلم را ظرف 15 روز اصلاح و اعمال کند، در غیر این صورت سیما فیلم می تواند یک طرفه لغو مشارکت کند و این کار صورت گرفته است و در این میان کشفی صورت نگرفته است؛ برخی می گویند وقتی فیلم در کن نمایش داده شد حساسیت ها شکل گرفت، اما روایت من را که شنیدید خودتان قضاوت کنید من روایتگری کردم.
وی سپس به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: شما تصور می کنید کشف این اتفاق تاسف برانگیز کار شماست، در حالی که من خیلی زودتر به قبح این فیلم پی بردم و همچنین مسئولان سیمافیلم، اما متاسفانه شما با بزرگ کردن بیش از حد این مسئله سبب شدید تا فضا برای فرصت طلبان آن سوی مرزها فراهم شود و این اکران گسترده و جوایز، ناشی از همین بزرگ نمایی است؛ چون آنها تلاش می کنند تا آنچه را که اینجا مذموم شمرده می شود را مدح کنند.»