گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ «رسوایی» فیلم پرفروشی خواهد شد؛ فیلمی که همه عناصر لازم برای جذب مخاطب را به همراه دارد، از بازی اکبر عبدی در نقش یک روحانی و بازی الناز شاکردوست در نقش یک هرزه خیابانی.
از ابزار و ادوات قبیح و اغراق شده آرایشی و عشقهای دخترانه آن چنانی گرفته تا طریقت و شریعت و عرفان و آدم مزور و کثیف بازاری و مردم دهنبین و مولانا و حافظ و خیام.
از دیالوگهای آن چنانی تا رفتارهای این چنینی.
از دهنمکی تا شریفینیا و ...؛ خلاصه همه چیز در این فیلم گرد هم آمده و به اصطلاح جنسش جور شده تا بیننده شاهد یک داستان عامهپسند شبه هنری با کاتالیزور شعر و موسیقی و نشئه و قمار – از نوعی عرفانیاش گرفته تا شکل امروزیاش! - باشد.
حتی یک بازیگر با حرکات و سکنات شبه مردمی هم به فیلم اضافه شده و چارلی چاپلین و نون و دلقکش هم به کار بسته شده تا همه چیز در فیلم حضوری یکپارچه داشته باشد.
«رسوایی» فیلم دهنمکی است؛ فیلمی با همان شعارها و حرفها و دیالوگها و کاراکترهای تیپ مانند و لحظات فیلم هندی و اشارات و کنایات گلدرشتش، مذهب و عرفان و سلوک و سالک و چیزهایی از این دست.
فیلم حوصلهبری است، گر چه هنری است، شعار میدهد، ولی غرض نمیورزد و شاید تنها غرضی که در فیلم هست همان نوع نگاهی است که به مردم عامه جامعه، بخصوص سنتیها و بازاریها دارد.
مشکل «رسوایی» دو تاست: یک، نگاهش به طیف اجتماعی مردم کوچه و بازار پایین، دو، نوع تلقی و ترویجی که از مفهوم سلوک و طریقت دارد و ظاهراً چندان با قشر سنتی حوزه و حدود شریعت و احکام و آداب آن مطابقت و همراهی و احترام ندارد.
اگر چه شخصیت روحانی فیلم چه از جهت باورپذیری با ایفای نقش توسط اکبر عبدی و چه از نظر سلوک فردیاش قابل قبول و ارزنده است و نوعی نشانهگذاری از منش و روش عرفانی ماست، اما این همه ماجرا نیست و چه با اتمسفری که مجموع شاخصهای فیلم پدید آورده موجبات به وجود آمدن ذهنیتهایی مغایر آنچه نیت و هدف کارگردان بوده، در ذهن مخاطب فراهم آورد.
رسوایی از جهت فیلمنامه ضعیف و سطحی و شبیه فیلم هندی است و این را از اتفاقات و تحولات و نقاط اوج و عطف و گرهافکنیها و گشایشهایش میشود فهمید اما از این جهت که یک تلقی عرفانی از منشی سنتی را که در علما و عرفای ما سابقه داشته و زمینههای آن در سیر و سلوک معنوی ما موجود بوده، اثری قابل تامل و گاه حتی قابل تحسین است.
و کیست که نداند به وجود آمدن شخصیت روحانی و اندک لحظات تاثیرگذاری که در فیلم وجود دارد مدیون نبوغ بازیگری اکبر عبدی و نقشآفرینی جانانه و تحسینبرانگیز اوست.