به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، بازار خودرو دیگر چندان با آرامش میانه ای ندارد و به آن روی خوش نشان نمی دهد. پس از اینکه به یکباره قیمت خودروهای داخلی در فاصله زمانی کوتاه به قله هایی رسیدند که شاید بد بین ترین افراد هم نمی توانستد آن را تصور کنند رییس جمهوری به این موضوع ورود پیدا کرد. آرام کردن بازار ملتهب خودرو به شورای رقابت سپرده شد و پس از آن فرمول جدیدی برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته شد. حتی فرمول شورای رقابت هم نتوانست بازار راکد خودرو را رونق ببخشد تا اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت سکوت خود را شکست و عملکرد شورای رقابت را زیر علامت سوال برد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به یکباره در رابطه با موضوع خبرساز « خودرو » عملکرد شورای رقابت را زیر سوال برد و به طور رسمی اعلام کرد که پروژه شورای رقابت را باید « شکست خورده » تلقی کرد.
اظهار نظری که واکنش جمشید پژویان رییس شورای رقابت را به دنبال داشت تا به نظر برسد جدال وزارت صنعت، معدن و تجارت با شورای رقابت بر سر وضعیت خودرو وارد فازه تازه تری شده باشد. فاز تازه ای که با واکنش سید علیرضا شجاعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است. شجاعی « پایه علمی » جمشید پژویان را شاه بیت انتقاد های خود از رییس شورای رقابت قرار داده و گفته است که خوش به حال دکتر پژویان که دانش اقتصاد دارند و با همین پایه علمی، خودرو را به این وضع و روز درآوردند.
شجاعی همچنین با قاطعیت بلاتکلیفی وضعیت کنونی صنعت خودرو را با لحنی جدی به گردن عملکرد شورای رقابت انداخته است: « چنانکه بلاتکلیفی چندین ماهه در صنعت خودرو، هم تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند و هم موجب سردرگمی مصرفکنندگانی شد که تصور میکردند قیمت خودرو به زودی 30 تا 40 درصد ارزان میشود. »
در همین رابطه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید اظهارات آقای شجاعی را خواندم و بسیار متاسف شدم. او اعتقاد دارد که فردی سیاسی نیست اما هر چیزی اندازه و حساب و کتابی دارد. آنچه در ادامه آمده است متن کامل گفت و گو با جمشید پژویان رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است:
عملکرد شورای رقابت در رابطه با موضوع خودرو چندی پیش توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت زیر سوال رفته بود. در ادامه این داستان و پس از واکنش شما به اظهارات وزیر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به گفته های شما واکنش نشان دادند. از آن اطلاع دارید؟
بله. من گفته های آقای شجاعی را خواندم و بسیار متاسف شدم.
چرا تاسف خوردید؟
من نمی دانم در این روزهای آخری که دولت فعالیت خود را به پایان می برد و به دنبال آن وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان او در روزهای پایانی فعالیت خود هستند چه اتفاقی افتاده که یکباره آقایان در مسائلی وارد شده اند و دخالت کردند که نباید دخالت می کردند. یعنی اصلا نباید وارد این موضوع می شدند.
یعنی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نباید در رابطه در رابطه با عملکرد شورای رقابت درباره موضوع خودرو دخالت می کرد؟
در رابطه با موضوع خودرو ما قبلا با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده بودیم. به یکباره آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت شبانه در گفت و گویی به عملکرد شورای رقابت حمله کردند. من تعجب می کنم. هر چیزی انداه ای دارد و حساب و کتابی برای آن وجود دارد. بر این اساس یکی از چند معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکباره نمی تواند با سایت خودشان مصاحبه کند و هر چی که تمایلا داشت بگوید.
بیشترین نقد شما به کدام قسمت از گفته های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است؟ به هر حال ایشان اعلام کردند که شورای رقابت صنعت خودرو را به نابودی کشانده است. واکنش شما چیست؟
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک اقدام عجیب برای شورای رقابت تصمیم گیری کرده است. ایشان صحبت های عجیب و غریب مطرح کردند. حتی برای شورای رقابت تعیین تکلیف کردند. کجای قانون به ایشان چنین اجازه ای داده اند که برای شورای رقابت تصمیم گیری کنند؟ اگر شورای رقابت به وزارت صنعت، معدن و تجارت توصیه ای مطرح کرده به دلیل جایگاهی است که دارد.
توصیه هایی که در رابطه با قیمت گذاری و بازار خودرو در ماه های گذشته مطرح شد؟
اگر شورای رقابت گفته است که وازت صنعت، معدن و تجارت فقط روی 2 خودروساز بزرگ تمرکز شده است و از تولید ملی فاصله گرفته ایم در میان وظایفی است که می توان برای شورای رقابت قایل شد. بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعت خودروسازی ما از طریق واردات صورت می گیرد و از این جهت شورای رقابت باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر می داد. تصمیم گیری های اخیر شورای رقابت از آن جهت بود که اختلالات بازار خودرو رفع شود. حالا چگونه است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برای شورای رقابت تعیین تکلیف کردند. من به ایشان تبریک می گویم وقتی الفبای اقتصاد را هم حتی بلد نیستند و چنین صحبت هایی را مطرح می کنند.
یعنی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت باید انتقاد هایی که این وزارتخانه دارند را عنوان کنند؟
آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت خودشان زبان دارند تا حرف های شان را بزنند. به هر حال آقای وزیر مقام بالاتری هستند. من چندی پیش با وزیر صنعت، معدن و تجارت ملاقات داشتم و هیچ مشکلی وجود نداشت. حتی توافق هایی هم به طور کامل صورت گرفت. آقای وزیر پیشنهاد دادند دو طبقه از 4 طبقه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان فعالیتش به شورای رقابت منتقل شود.
شما از عملکرد شورای رقابت دفاع می کنید؟
عملکرد شورای رقابت سبب شد تا بازار ملتهب خودرو از آشفتگی به آرامش برسد و جهتی که به ضرر خودرو سازان بود آرام شد. باید این نکته را بگویم که بخش قابل توجهی از گرانی خودرو محصول عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. من اصلا آدم سیاسی ای نیستم اما از آنجا که تقریبا دو هفته دیگر از عمر این دولت باقی نمانده است گمانم بر این است که برخی این اواخر می خواهند با اظهار نظر هایی لابی کنند تا برای خودشان در دولت آینده جایی داشته باشند.
در بخش ار انتقاد های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع پایه علمی شما مطرح شده بود که با وجود داشتن پایه علمی صنعت خودرو را ورشکست کردید.. آیا می پذیرید کار اجرایی با تخصص دانشگاهی همسویی ندارد؟
من تقریبا 40 سال است که سابقه تحصیل در دانشگاه ها را دارم. در دانشگاه های داخلی و خارجی تدریس کردم. اعتبار دانشگاهی من اگر هست یا نیست ظرف 40 سال به دست آمده است و آقای شجاعی جایگاهی ندارند که اعتبار علمی من را زیر سوال ببرند. اگر اعتباری هم نیست باز هم جایگاهی ندارند تا مورد توجه ایشان باشد و بخواهند به آن وزن بدهند.
منیع:خبرآنلاین