به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نشست تخصصی «آرمان 10 میلیون حافظ قرآن کریم» شب گذشته در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با حضور کارشناسان و قاریان قرآن برگزار شد که طی آن این اساتید به بیان نظرات خود پیرامون این موضوع پرداختند.
کاظم گرامی در رابطه با برخی از باید ها و نبایدهای تربیت حافظان قرآن کریم گفت: ما باید با یک نگاه مدبرانهتری به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نگاه کنیم.
وی بیان کرد: اگر این سوال را از خودمان بپرسیم که دلیل این خواسته رهبر انقلاب چیست مطمئنا راحتتر میتوانیم پی به فلسفه و دور اندیشی که ایشان با مطرح کردن این موضوع مد نظرشان بوده برسیم.
استاد بین المللی حفظ قرآن کریم گفت:به نظر من چگونگی رفتن در مسیر تربیت حافظانی که بعدا به عاملان قرآنی تبدیل شوند در 9 گزینه کلی قابل طرح است.
گرامی افزود: اولین مسئله این است که ببینیم آماری که به عنوان سهیمه تربیت حافظان قرآن به هر استانی از جمله خراسان رضوی سپرده شده به چه میزان است.
وی بیان کرد: دومین مسئله ثبت نام از علاقه مندان به شرکت در این طرح است که باید در دو گروه سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال صورت پذیرد و از ثبت نام بچههای زیر 10 سال جلوگیری شود؛ چرا که بچه های زیر 10 سالی که هنوز قادر به روخوانی و روانخوانی قرآن نیستند و قدرت تشخیص شان نسبت به آیات الهی کمتر است نباید در این طرح گنجانده شوند.
استاد و حافظ کل قرآن کریم تاکید کرد: اگر ما از استثنائات بگذریم در بقه موارد حفظ قرآن توسط بچه های زیر 10 سالی که هیچ چیزی از روانخوانی و روخوانی قرآن نمیدانند یک کار اشتباهی است که در کشور ما دیده میشود.
گرامی در توضیح سومین مسئله مورد نظرش گفت: به منظور بهره مندی هرچه بیشتر از کلاسهای حفظ قرآن کریم این کلاس ها نباید از 15 نفر بیشتر باشد و مسئله چهارم نیز در مورد وضعیت اساتیدی است که کار تربیت حافظان را بر عهده دارند و ما نباید هر کسی را به عنوان استاد قبول کنیم.
وی با بیان پنجمین مسئله مورد نظرش تصریح کرد: بهتر است از افرادی که در کلاسهای حفظ قرآن ثبت نام میکنند شهریه ای گرفته نشود و حقوق اساتید از طریق سازمان اوقاف پرداخت شود.
استاد بین المللی حفظ قرآن کریم با توضیح ششمین مطلب مورد نظر در رابطه با بایدها و نبایدها و چگونگی راه تحقق 10 میلیون حافظ قرآن کریم گفت: دوره حفظ کامل قرآن کریم طبق روال واصول درست آن سه سال است و حفظ یکساله و دوساله کامل قرآن کریم نیز از آن کارهای اشتباهی است که برخی اوقات دیده میشود.
گرامی هفتمین مسئله مورد نظرش را راجع به تعداد جلسات لازم برای حفظ قرآن دانست و بیان کرد: در هر هفته یک جلسه بیشتر برای افراد لازم نیست و بیشتر از یک جلسه در واقع وقت گیری بیهوده است.
وی با بیان هشتمین مسئله مورد نظر در باره چگونگی حفظ قرآن تصریح کرد: استاد باید در جلسهای که تشکیل میشود شیوه حفظ قرآن را آموزش داده و محفوظات را تحویل بگیرد.
استاد بین المللی حفظ قرآن کریم بیان کرد: متولی اصلی حفظ قرآن در کشور ما اداره اواف و امور خیریه است پس بهتر است که این سازمان پس از هر 10 جزء حفظ قرآن حافظان را مورد تشویق قرار دهد تا انگیزه آنان برای ادامه کار بیشتر شود.
اولین و بهترین مکان در راستای ایجاد فرهنگ حفظ قرآن در درون خانوادههاست
حجت الاسلام محمد ذاکری، رئیس سازمان اوقاف شهرستان نیشابور نیز در رابطه با بایدها و نبایدهای پیش روی تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم بیان کرد: ما باید در سه موضوع ضرورت و چرایی بحث حفظ قرآن کریم بپردازیم و به آیات و روایات و آثار و برکات حفظ قرآن و تاثیری که در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد توجه کنیم.
وی با اشاره به توجه بر ضرورت تربیت حافظ قران کریم ادامه داد: امروز اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه به جامعه خودمان داشته باشیم باید برای برون رفت از برخی چالش ها راه حل ارائه دهیم که بدون شک توجه به راه حلهای قرآنی و آموزش مبانی مطرح شده در قرآن یکی از بهترین این راه حلها خواهد بود.
ذاکری افزود: وقتی به یک خانواده ایرانی نگاه می کنیم می بینیم حتی در برخی خانواده های مذهبی نیز بعضی از چالش های رفتاری و اخلاقی دیده می شود که بهترین راهکارها برای حل این مسائل توجه به آموزه های قرآنی است که بدون شک برکات حفظ قرآن کریم و عالم شدن به آیات معجره گر این کتاب آسمانی در نهایت به عاملان به قرآن ختم خواهد شد و رفتارهایی با منشاء قرآنی تولید خواهد کرد که بدون شک یکی از دلایل خواسته رهیر معظم انقلاب در طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن توجه به همین مسئله است.
رئیس سازمان اوقاف شهرستان نیشابور ادامه داد: اداره اوقاف و دیگر افرادی که در زمین تربیت حافظان قرآن گام بر میدارند باید در این هدف گذاری خودشان به همه بایدها و نبایدها توجه جدی نشان دهند و همه نکات ریز و درشت را رعایت کنند و سعی نکنند این کار را با هر شکل و شمایلی انجام دهند.
وی با اشاره به موقعیت و جایگاه خراسان رضوی در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم بیان می کند: هدف گذاری خراسان رضوی در سال گذشته 12 هزار حافظ قرآن کریم بود که برای آغاز کار کلاس های حفظ قرآن با استانداردهای خوبی برگزار و برای هر شهرستان نیز سهمیهای در نظر گرفته شد که ماحصل این تلاشها نیز کسب موفقیتهای چشمگیری در این زمینه بوده است.
ذاکری با بیان اینکه ما در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم نیازمند استفاده از تجربیان اساتید کشورمان هستیم، تصریح کرد: ما در این راه میتوانیم از تجربیات کشورهای همچون مصر، اندونزی و مالزی نیز استفاده کنیم.
رئیس سازمان اوقاف شهرستان نیشابور همچنین با اشاره به بحث تربیت حافظ قرآن در دانشگاهها و حوزههای علمیه کشور بیان داشت: ما متاسفانه حتی در حوزه علمیه نیز برنامه جامع و مدونی در رابطه با حفظ نداریم و در این بخش نیز باید یک ساماندهی هم در حوزه و هم در دانشگاه صورت پذیرد.
ذاکری گفت: در دوران پیامبر(ص) اسلام جایگاه افراد با توجه به آنها به حفظ و عمل به قرآن تعیین میشد و ما نیز باید در کشورمان به افرادی که در راستای حفظ قران گام بر میدارند توجه بیشتری نشان دهیم تا انگیزه افراد در حفظ آیات نورانی و در نهایت عمل به آن بیشتر شود.
وی تاکید کرد: حفظ قرآن کریم و توجه به این امر باید در کشورما تبدیل به یک فرهنگ شود و موضوع حفظ قرآن و رتبه بندی و مرحله بندی مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس مسائل مذهبی سپس با اشاره بر نقش و جایگاه خانواده در ایجاد فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اولین و بهترین مکان در راستای ایجاد فرهنگ حفظ قرآن در درون خانوادههاست.
ذاکری بیان کرد: خانه محیط های آموزشی و در نهایت جامعه است که آرمان شهر ما را که جامعه قرآنی است را شکل خواهد داد و ما نبایداز هیچ تلاشی برای رسیدن به این منظور فروگذار کنیم.
وی با اشاره به جایگاه ایران در مقایسه با کشورهای فعال در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم خاطرنشان کرد: بنده معتقدم کشور ما در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر جهان اسلام در آن جایگاهی که در شان ایران اسلامی است قرار ندارد و شاید یکی از دلایل تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برلزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم توجه به همین مسئله باشد.