به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو» معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش از شرایط تدریس و استخدام شدن به عنوان معلم گفت در حال حاضر افرادی میتوانند وارد دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شوند که تمامی شرایط شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را داشته باشند، همچنین علاوه براین شرایط ، داشتن حداقل معدل 15 در دوره تحصیلی متوسطه ( 3 سال دبیرستان )، دارا بودن قد 155 برای خانمها و 160 برای آقایان و برخورداری از سلامت جسمی و روانی و همچنین موفقیت در مصاحبه و تایید صلاحیتهای عمومی پیش بینی شده است.
همچنین افرادی که در این دانشگاهها پذیرفته میشوند پس از چهار سال تحصیل، مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را که امکان ادامه تحصیل در تمامی دانشگاههای داخل و خارج برای آنان فراهم است را دریافت میکنند.
پرداخت ماهانه 370 هزارتومان به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
دانشجویان این دانشگاهها همزمان با تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در میآیند و با دریافت حکم کارگزینی از حقوق ماهانه حدودا 370 هزار تومان در طول چهار سال تحصیلی برخوردار میشوند؛ ضمن آنکه به غیر از دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هیچ دانشگاه دیگری مسئولیت تربیت معلم را برای آموزش و پرورش بر عهده ندارد.
شریف زاده درباره رشتههایی که امکان پذیرش دانشجو در این دانشگاهها را ندارد، نیز اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش میتواند از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها، افرادی را از طریق آزمون استخدامی و پس از مصاحبه و بررسی صلاحیتهای عمومی و تخصصی در صورت احراز شرایط لازم استخدام کند.
بر این اساس، پذیرفته شدگان نهایی باید حدود 300 ساعت آموزش بدو استخدام را در قالب دوره ضمن خدمت سپری کنند تا به عنوان معلم به امر تدریس اشتغال داشته باشند.
گفتنی است، در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در 16 رشته و تربیت دبیر شهید رجائی در 19 رشته برای وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت میکنند. واحدهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در قالب 64 پردیس در سراسر کشور فعال هستند، اما واحد آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها در تهران فعال است.
دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از داوطلبان تمامی گروههای آموزشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان انگلیسی و رشتههای فنی وحرفهای دانشجو پذیرش میکند، لذا امکان ادامه تحصیل برای تمامی فارغالتحصیلان رشتههای مختلف دوره دبیرستان، در این دانشگاهها فراهم است؛ البته رشتههای علوم انسانی و ریاضی سهم بیشتری از پذیرش دانشجو را در این دانشگاهها به خود اختصاص میدهند.
معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در ادامه گفت درباره روند جذب معلم در آموزش و پرورش در سالهای گذشته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای “معلم” جایگاه ویژهای تعریف شد، چرا که انقلاب متاثر از آموزههای دینی است، لذا این شغل را ابتدا از آن خدا و سپس متعلق به پیامبران و اولیا خاص آن میداند.
وی افزود: اولین اقدامی که در سال 58 برای تربیت معلم انجام گرفت، راهاندازی مراکز تربیت معلم به همت شهیدان رجائی و باهنر بود. در این سال افرادی که تمایل به شغل معلمی داشتند پس از اخذ دیپلم در آزمون ورودی مراکز تربیت معلم شرکت میکردند و پس از قبولی در آزمون ضمن بررسی صلاحیتهای عمومی از سوی هسته گزینش در مصاحبه تخصصی نیز شرکت کرده و پس از موفقیت دوره 2 ساله تربیت معلم را سپری و با اخذ مدرک کاردانی به عنوان معلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش در میآمدند.
به گفته شریف زاده، ظرفیت مراکز تربیت معلم در آن زمان به گونهای نبود که همه نیازهای آموزش وپرورش کشور را تأمین کند، اما در بعضی از رشتههای خاص به ویژه آموزش و پرورش ابتدایی و مربی پرورشی سعی میشد تا عمدتا مراکز تربیت معلم، این مسئولیت را عهده دار شوند و مابقی نیازهای آموزش و پرورش از طریق جذب حقالتدریس، آزمونهای استخدامی و غیره تأمین میشدند.
گفتنی است، در دهه 60 شیوه دیگری نیز برای تربیت معلم پیش بینی شد، در یکی از این شیوهها دانشآموزان سوم راهنمایی که تمایل به حرفه معلمی داشتند در دانشسرای تربیت معلم ثبت نام میکردند و پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیتهای عمومی و اختصاصی دوره چهار ساله دانشسرا را سپری کرده و با اخذ مدرک دیپلم به عنوان آموزگار مقطع ابتدایی وارد مدارس میشدند.
در شیوه دیگر، دانش آموزان دوم دبیرستان در صورت تمایل در این دانشسرا ثبت نام میکردند و پس از تایید صلاحیتهای عمومی و اختصاصی به مدت 2 سال در مراکز یاد شده تحصیل و مدرک دیپلم را دریافت و به استخدام آموزش وپرورش در میآمدند؛ در تمامی این دورهها به عنوان شاغلان تحصیل در مراکز تربیت معلم و دانشسراها، مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کردند.
به گزارش ایسنا، همچنین در سالهایی نیز افراد به محض ورود به مراکز همزمان به استخدام آموزش وپرورش در میآمدند و فعالیت دانشسراها پس از مدتی تعطیل و تنها مراکز تربیت معلم در قالب دورههای 2 ساله امکان تأمین نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش را آن هم در 14 رشته داشتند.
معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در دهه 70 با تعطیلی دانشسراهای 2 ساله و چهار ساله، شیوه دیگری جهت جذب بیشتر افراد به عنوان معلم پیش بینی شد، بدین طریق که در مناطق محروم دانشسرای پیوسته (سه ساله) طراحی و تأسیس شد و دانش آموزان سال دوم دبیرستان پس از ورود به این دانشسراها، طی سه سال پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیتهای عمومی و اختصاصی موفق به اخذ مدرک کاردانی پیوسته دانشسرای سه ساله میشدند.