به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمد خزاعی، دبیر سی امین جشنواره فجر در نشست آسیب شناسی جشنواره های سینمای ایران که روز گذشته در جشنواره عمار برگزار شد، با بیان اینکه قطعا جشنواره های مردمی مانند عمار منظم تر از سایر جشنواره ها هستند، گفت: مردم همیشه ثابت کرده اند منظم تر و منسجم تر از مسئولان عمل می کنند؛ این جشنواره از نحوه اکران فیلم ها در دهه 60 کپی برداری کرده است؛ در واقع در آن دوران اکثر فیلم ها در مساجد اکران می شد؛ به عبارت دیگر جشنواره عمار با انتخاب این شیوه اکران، راه مناسبی را انتخاب کرده است که در صورت ادامه پیدا کردن می تواند تا 15 سال آینده به الگویی در حوزه جشنواره ها تبدیل شود.
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: به دلیل اینکه هر یک از جشنواره ها برای خود رسالت و حوزه کاری متفاوتی را برای خود در نظر گرفته اند، نمی توان جشنواره ها را از لحاظ مختلف با یکدیگر مقایسه کرد؛ متاسفانه جشنواره فیلم فجر از هدف اصلی خود که الگو قراردادن فیلم های ارزشی و انقلابی بوده، طی 15 سال اخیر فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه متاسفانه جشنواره فیلم فجر در حال حاضر تنها به یک جایزه تشویقی تبدیل شده است؛ اظهار داشت: این جشنواره دیگر تاثیرگذاری و جریان سازی گذشته را ندارد، این موضوع به زمان دبیری من هم اختصاص دارد؛ به همین دلیل جشنواره فیلم فجر را نمی توان با سایر جشنواره ها نمی توان جشنواره فیلم فجر را با سایر جشنواره ها مانند عمار که ماهیت موضوعی دارند، مقایسه کرد.
خزاعی اظهار داشت: فیلم هایی بوده اند که از لحاظ ساختار در سطح قابل قبولی نبوده اند؛ اما به خاطر موضوع آنها در جشنواره فیلم فجر برگزیده شده اند؛ البته این مسئله به این معنی نیست که جشنواره سیاست و اهدافی را برای خود تعریف نکرده است.
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان یک حرکت فرهنگی رها نشده و قطعا سیاست هایی برای آن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تمام نهادها، ارگان ها و سازمان های کشور به نوعی با این جشنواره در ارتباط هستند؛ البته در دولت اصولگرا فیلم هایی که در راستای سیاست های اصولگرایی هستند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند؛ همچنین در دولت اصلاح طلب نیز بیشتر فیلم هایی مورد توجه قرار می گیرند که در راستای سیاست های اصلاح طلبی باشد؛ البته برای نقد جشنواره فیلم فجر باید خاستگاه های جریان های فرهنگی را نقد کنیم که مثلا کدام سیاست ها باعث می شود تا فیلمی در دوران جعفری جلوه ممیزی شود و در دوران شمقدری مشکل نداشته باشد و .... .
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه اکثر مشکلات حوزه فرهنگی ما به دلیل نظام نامه فرهنگی مان است، گفت: البت مشکل اصلی ما در حوزه فرهنگی نبود مدیران متخصص است؛ چرا باید وزیر یا مدیری وارد وزارت ارشاد شود که از تخصص کافی برخوردار نیست؛ متاسفانه زمانی هم که این اتفاق میفتد بعد از اینکه آن شخص با الفبای فرهنگی، مسائل مربوط به ممیزی، دیپلماسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی آشنا می شوند، سمتش تغییر می کند.
خزاعی با بیان اینکه وزارت ارشاد به محلی برای تربیت نیروها تبدیل شده است، ادامه داد: متاسفانه زمانی که افراد در این وزارتخانه تربیت می شوند به جای استفاده از آنها، پست شان تغییر می کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دوره دبیری او در سی امین جشنواره فیلم فجر، فیلم هایی در جشنواره حضور داشتند که با ارزش های انقلاب منطبق نبودند، با بیان اینکه قطعا زمانی که دبیر جشنواره تنها 2 ماه و نیم قبل از برگزاری جشنواره انتخاب می شود و نمی تواند کار خاصی را انجام دهد، افزود: علاوه بر این مسئله، سیاست های جشنواره هم از قبیل تعیین می شود و اکثر فیلم های سینمایی هم مطابق با همان سیاست ها ساخته می شود، به همین دلیل دبیر جشنواره نمی تواند اقدام مهمی را انجام دهد؛ تمامی این مشکلات از مدیریت فرهنگی کشورمان نشات می گیرد.
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: این جشنواره امروزه دیگر درروند فیلم سازی کشوران تاثیر چندانی ندارد؛ چرا که اکثر کارگردانی که در یک دوره توانستند از جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت کنند، حتی تا 3 ماه امکان فیلم سازی نداشتند؛ چرا که یا توقع شان از خودشان بالا رفته بود و یا اینکه به دلیل مشکلات امکان فیلم سازی برای آنها ایجاد نشد.
خزاعی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر در سال های اخیر فقط برگزار شده است، خاطر نشان کرد: در حالی که ما باید فیلم های دینی ای مانند فیلم های شهید آوینی بسازیم که هر دو طیف چپ و راست از آن لذت ببرند؛ در واقع باید در خلوت خود حزب اللهی باشیم و کارهایمان را با خلوص انجام دهیم، همانطور که جشنواره عمار با خلوص خود توانسته در جامعه تاثیرگذار باشد.