به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام جواد مروی امروز در جمع اساتید دانش آموخته در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تالار این دانشگاه بیان داشت: در گذشته نکات بسیار اساسی در حوزه های علمیه و در بین علمای ما وجود داشت که زبانا و عملا بر آنها تاکید و در ذهن خود و دیگر طلبه ها نهادینه می کردند.
وی با بیان اینکه یکی از این موارد داشتن علو همت است، گفت: اکنون ما باید به عنوان طلاب و فرهیختگان حوزه های علمیه در دروس حوزه شرکت و جزئیات این بحث را به صورت بارز و ملموس مطرح کنیم.
این مدرس حوزه علمیه قم به مرحوم آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی و تاثیر وی بر ایجاد اساتید بزرگ در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: آن قدر فضای تعلمی و تربیتی ایشان موثر بود که امروز حوزه علمیه نجف، قم و مشهد در کرسی های تدریس و اداره حوزه علمیه از مباحث ایشان استفاده می کنند.
حجت الاسلام مروی در تاثیر شیخ هاشم قزوینی بر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: آیت الله قزوینی شاگردان صاحب نفسی همچون امام خامنه ای، آیت الله سیستانی و وحید خراسانی را به اسلام تحویل دادند که اکنون مشغول تبلیغ و تدوین اندیشه های اسلامی در کشور هستند.
وی با بیان اینکه اگر از این بزرگواران در خصوص فرد الهام بخش در زندگی خود سوال کنید نام آیت الله قزوینی را خواهند، گفت: یک شخصیت علمی همچون هاشم قزوینی موجب می شود که امروز حوزه های علمیه از فروغ انکار ناپذیری بهره مند شوند و علو همت را می توان در این فرد دید.
برای مقابله با گروه های ضدشیعی در عربستان جلسات فقه برگزار می کردیم
این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه به اعزام شدن خود به حج اشاره کرد و بیان داشت: در ایام حج جهت تبلیغ برای شیعیان به همراه جمعی از دوستان در عربستان صعودی جمع شدیم، طرح ما طرح مقابله با شیعه زدایی بود.
مروی بیان داشت: پس از فوت آیت الله العظمی بروجردی دانشگاهیان تهران در مدرسه دارالفنون مراسمی برای بزرگداشت ایشان گرفتند از استاد جلال الدین همایی دعوت شد تا برای سخنرانی در جایگاه قرار بگیرند ایشان امتیاز حوزه های علمیه در دانشگاه را تبیین کردند و اینکه چرا حوزه توانست نخبگان عظیمی را به جهان معرفی و همه را تحت تاثیر قرار دهد را از نکات بارز حوزه دانستند.
وی افزود: با ایشان در مدرسه درالفنون مکاسب مباحثه می کردیم در آن زمان قحطعی شدیدی بود که به طوری که چیزی برای خوردن پیدا نمی کردیم نوبت ایشان بود تا مباحثه را ادامه دهند به محض اینکه شروع کردند پس از چند دقیقه دستان شیخ هاشم قزوینی شروع به لرزیدن کرد و به زمین افتاد من فهمیدم که او بیمار نیست؛ بلکه درد گرسنگی مهجورش کرده و از حال رفته نه در اتاق و نه طلبه ها در مدرسه چیزی برای خوردن داشتند من بیرون آمدم تا گرسنگی او را رفع کنم.
این مدرس ادامه داد: کنار جوی آبی مقداری گل بیرون ریخته شده بود و چند برگ کاهوی پلاسیده در کنار جوی افتاده بود که کسی آن را هنوز ندیده بود برگ های کاهو را برداشتم و به دقت شستم و به حجره آوردم و کم کم به دهان او گذاشتم آرام آرام جوید به محض اینکه رمقی پیدا کرد چشم باز کرد برخواست و گفت کجای بحث بودیم.
حجت الاسلام مروی با بیان اینکه او اساتید بزرگی چون رهبری و شهابی را تربیت می کند و به حوزه های علمیه شیعه ارائه می دهد، گفت: آنچه موجب شد شیخ هاشم قزوینی به چنین استاد برجسته ای تبدیل شود، علو همتی است که در این مرد وجود داشت او به محض به هوش آمدن مباحثه را از همان جا که قطع شده بود ادامه می دهد و از گرسنگی و ضعف گله ای نمی کند آیا امروز در میان طلبه های ما چنین علو همتی وجود دارد.
وی به خاطره ای از آیت الله العظمی خوی اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی خوی در جلسه ای به آیت الله سیدعلی شاهرودی که از برجستگان حوزه هستند، گفت: آیا سیدعلی شاهرودی از افتخاراتش این بود که 20 سال در فقه و اصول من شرکت کرده است و در عین حال یک روز درس را تعطیل نکرده است.
توجه به نیاز مخاطبین دومین نکته اساسی در تحرک اساتید حوزه است
این مدرس حوزه علمیه با انتقاد از برخی از طلبه ها در حوزه های علمیه در ضعف نشان دادن در یادگیری گفت: پس از علو همت آنچه که مورد توجه اساتیدی و فرهیختگان به محوریت آموزشی و پژوهشی و هم آوردی با نیازهای مخاطبین است.
حجت الاسلام مروی ادامه داد: درست است که دروس حوزه علمیه را قوی بخوانیم و ادبیات را در حد علی یاد بگیریم و اصول کاربردی را قوی و ژرف متسلط باشیم؛ اما این نکته را نیز باید دقت کنیم که از این دستاوردهای بزرگ اگر برای رفع مشکلات فکری مخاطبین خود استفاده نکنیم دچار مشکل شده ایم.
وی با انتقاد از برخی افراد که می گویند توجه به نیاز مخاطب توجه به دروس حوزه را تحت شعاع قرار می دهد، گفت: اینکه برخی این چنین عقیده ای در خصوص مباحث فقه دارند از جهالت آن ها است، ما باید به صورت کاربردی آنچه را که می آموزیم در راه نیاز جامعه صرف کنیم.
این مدرس حوزه علمیه قم به جلسه اساتید و دانشمندان در آکسفورد اشاره کرد و افزود: امروز در دانشگاه آکسفورد اساتید بحث منطق رفتار را مطرح می کنند و این در کنار منطق گفتار براساس بایدها و نبایدهاست حال من از طلبه های خود می پرسم بحث منطق رفتار همان بایدهای نیست که براساس یک منطق درفقه ما رویش کار می شود.
آیت الله مروی ادامه داد: استادی در آکسفورد با پنج دانشجو مباحثی را مطرح می کند که همان الزام به مقدمات حوزه علمیه ماست پس ببینید آنچه را که ما در اینجا به روی آن بحث می کنیم تا دل غرب نفوذ پیداکرده و آنجا نیز به این مباحث توجه نشان داده می شود.
وی به حوزه علمیه نجف اشاره کرد و افزود: در یک زمان مرحوم آیت الله جواد بلاغی در حوزه علمیه قم پرورش پیدا می کند اگر حاشیه رسائل ایشان را خوانده باشید به عمق مسائل اصولی که انسان با آن ها درگیراست پی می برید.
حجت الاسلام مروی ادامه داد: یک مجتهد ژرف اندیش دین را آورده و براساس نیاز مخاطب آن را خرج می کند زمانی که آیت الله جواد بلاغی احساس می کند یهود و مسیح مشغول به کار شده اند تلاش می کند تا زبان یهودی یا همان زبان عبری را بیاموزد؛ اما یهودیان این زبان را به کسی یاد نمی دهند.
وی افزود: آیت الله بلاغی اثاث منزل خود را به یک یهودی می فروشد تا در حین این خیر و فروش به برخی از کلمات یهودی اشراف پیدا کند و به بغداد به محله یهود نشینان می رود و با دادن شکلات به فرزندان یهودی سعی در فهم برخی سوالات خود در خصوص زبان یهود می کند.
این مدرس حوزه علمیه قم گفت: الرحله المدرسه آیت الله بلاغی موجب می شود که تفسیر البیان مدرسه مرحوم خوی بنویسد و هیچ کس نمی تواند منکر شود که مقدمات البیان مرحوم خوی از مقدمات بلاغی گرفته شده است.
حجت الاسلام مروی گفت: زمانی که آیت الله بلاغی متوجه حرکت یک فرد وهابی در زیر سوال بردن مهدویت در بغداد می شود به مکان منبر رفتن او می رود و قصیده ای را در وصف امام زمان در آن مکان می خواند و آن فرد راجهت اثبات حقانیت حضرت مهدی (عج) به مباحثه دعوت می کند.
این مدرس گفت: عالم دیگری نیز درهمان بغداد کتاب خیر المقال را می نویسند که در این کتاب می خواهد ثابت کند که استفاده کردن از قاشق و چنگال حرام است یا حلال دعا کنید خیر المقال ننویسید و در اوج نیاز کشور به فهم و بصیرت شما دچار بی بصیرتی و دور ماندن از زمان خود نشوید.
حجت الاسلام جواد مروی با توجه به اینکه نکته آخر در ایجاد تحرک معنوی در اساتید حوزه های علمیه توجه به معنویت و تهجد است، گفت: چقدر به قرآن و ادعیه توجه داریم و تا چه اندازه آن را در زندگی خود بازتاب می دهیم.
وی با انتقاد از بی توجهی برخی طلبه ها از جایگاه قرآن و ادعیه اسلامی بیان داشت: فردا برای من و شما علمای بزرگ را نمی آورند؛ بلکه اقبال لاهوری را در مقابل می گذارند و ما در برابر او توان پاسخگویی نداریم.
این مدرس به خاطره ای در خصوص زیارت قبر اقبال لاهوری اشاره کرد و افزود: سر قبر اقبال یک قرآن بزرگ گذاشته شده است که زمانی که قرآن را باز می کنید صفحاتی را می بینید که انگار در حوزه آب افتاده و بیرون آورده شده و خشک شده است، این قرآن به زحمت جمع و جور می شود.
حجت الاسلام مروی افزود: مطالعه کردم که علت این آشفتگی قرآن چیست. در اطلاعاتی که از شرح حال او و از اطرافیان پرسیدم این بود که اقبال بیش از 12 سال در آکسفورد زندگی کرده است شش سال درس خوانده و شش سال آخر را تدریس می کرده در شرح حال خودش نوشته بود که در آکسفور کارم این بود که هر روز صبح یک جزء قرآن می خواندم و قصیده ای در رابطه با امیرالمومنین را که خودم را سروده بودم جهت استمداد از روح حضرتش می خواندم.
ای سر خط وجوب و امکان تفسیر تو آیه های قرآن
ای ماهی نقش باطل من وی فاتح خیبر دل من
وی ادامه داد: رفیق هم اتاقی اش می نویسد زمانی که اقبال قرآن می خواند آنچنان گریه می کرد که قطرات اشک بی وقفه بر صفحه قرآن می ریخت و من به عنوان یک عالم حوزه علمیه در قرآن از اینکه این چنین اقبال بااشک هایش قرآن را آشفته کرده بود که گویی درحوزه آبی افتاده و بیرون کشیده بودند از خودم بی نهایت خجالت کشیدم.
این مدرس ادامه داد: من نمی دانم که فردا که اقبال را بیاورند و بگویند او در اروپا شرایطش در فهم قرآن این چنین بود و شما در کنار قبر امام رضا (ع) قرآن را از یاد بردید ما چه جوابی برای گفتن خواهیم داشت.
وی در پایان با بزرگ شمردن نعمت ولایت گفت: من نقدها را قبول دارم عملکرد برخی مسئولان در برخی جاها جای نقد دارد؛ اما اصل انقلاب، اصل اسلام و اصل ولایت فقیه است که هر انسان عاقلی باید از آن دفاع کند؛ در غیر این صورت این نعمات بزرگ از دست ما می رود.