به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، دستورالعمل مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت نمایندگیهای فروش خودروهای داخلی و خارجی را تدوین کرده است.
طبق این ضوابط، تمام عرضهکنندکنندگان خودرو باید گردش فرایند فروش را تدوین و به نمایندگیهای خود ابلاغ کنند ضمن آنکه عرضهکننده موظف است سیستم نظارت بر عملکرد نمایندگیهای مجاز را تدوین و در بازههای زمانی مشخص اجرا کند.
علاوه بر آن عرضهکننده خودرو موظف است دستورالعمل اعطا و لغو مجوز و همچنین نظام تشویق و تنبیه نمایندگیهای مجاز را تهیه و اجرا کند. عرضهکننده باید نظام آموزشی پرسنل نمایندگیهای مجاز خود را در چارچوب دستورالعمل آموزشی شامل استانداردهای شغلی تدوین و اجرا کند.
براساس این ضوابط تمام عرضهکنندگان خودرو باید دستورالعملی را برای حمل مناسب خودرو از محل عرضهکننده تا نمایندگی مجاز تدوین و بر حسن اجرای آن نظارت کنند بهگونهای که در صورتی که در زمان حمل، خودرو دچار صدمه شود مسوولیت جبران خسارت مشتری بر عهده عرضهکننده خواهد بود.
همچنین عرضهکننده خودرو موظف است فرآیند بازرسی و سرویس قبل از تحویل خودرو را تدوین و به نمایندگیهای مجاز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند ضمن آنکه باید با انجام نظرسنجی از مصرفکنندگان، از کیفیت فرآیند فروش اطمینان حاصل شود.
تمام عرضهکنندگان خودرو باید نظام رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان را مستقر و اجرایی کنند بهگونهای که در فرایند آن مدت زمان تعیین تکلیف نهایی شکایت مشتریان از 20 روز بیشتر طول نکشد.
عرضهکننده خودرو موظف است کتابچه راهنمای استفاده از خودرو، اوراق ضمانتنامه خودرو و مشخصات خودرو به همراه زمانهای مراجعه خودرو بابت سرویسهای دورهای را به زبان فارسی و همچنین سند فروش، نام و نشانی نمایندگیهای مجاز در سراسر کشور و لیست تجهیزات و متعلقات اضافی در خودرو را در زمان تحویل خودرو به مصرفکننده تحویل دهد.
این دستورالعمل ذیل اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو تدوین شده که به زودی به تصویب نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد.