یوسف رشیدی، مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» گفت: خوشبختانه سازمان محیط زیست با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، برنامهریزی برای تست بنزین در تهران انجام داده است.
وی افزود: با توجه به تستهایی که بر روی بنزین توزیع شده در شهر تهران انجام دادهایم، این بنزین از وضعیت مناسبی برخوردار است چرا که هم آروماتیک آن زیر حد استاندارد است و هم بنزن آن.
رشیدی ادامه داد: ما در تلاشیم که حوزه آنالیزمان را گسترش دهیم و همه شهرهای دیگر را نیز به طور کامل تحت پوشش خود قرار دهیم. ضمن اینکه به وسیله یک مرجع ثالث بینالمللی کار آنالیز را ادامه دهیم تا بتوان اظهارنظر درستتری داشت.
وی با مناسب خواندن سوخت تولیدی پالایشگاهها اظهار داشت: پس از انجام اصلاحاتی در بسیاری از پالایشگاهها از جمله پالایشگاه شازند و پالایشگاه تهران میتوان گفت که اینها سوخت مناسبی دارند.
مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست به الزام استاندارد بودن بنزینهای وارداتی تاکید کرد و گفت: اگر وارداتی انجام میشود حتما باید بر اساس استاندارد یورو 4 و همچنین تمام ملاحظاتی که ما داریم از جمله میزان ترکیبات آروماتیک، بنزن، گوگرد و عدد اکتان باشد.
وی بیان داشت: بنزین بر اساس استاندارد یورو 4 باید دارای 16 استاندارد باشد که به ترتیب اهمیت میتوان از آروماتیک، بنزن، سولفور، عدد اکتان و در مرحله بعدی فشار بخار آن نام برد. هر چه فشار بخار کمتر باشد، فراریت بنزین کمتر خواهد بود که مطابق استاندارد است.
رشیدی در خصوص بنزینهای چینی وارد شده به کشور که البته واردات آن چند روز قبل ممنوع اعلام شد، گفت: سازمان محیط زیست متاسفانه آنالیزی از بنزینهای چینی که شما میفرمایید نداشت و نمیتوان بدون عدد و رقم صحبت کرد. اما بر اساس استانداردهایی که پیش از این گفتم و همچنین بر طبق قانون جدید تصویب شده به صراحت ذکر شده است که سوخت استاندارد باشد.