به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که در انتهای هفته گذشته برگزار شد، حضور یافت و پیرامون مفاسد اقتصادی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
قسمت اول این سخنرانی تحت عنوان "نقش ویژه یکی از احزاب اصلاحطلب در کرسنت/ رئیس وقت سازمان بازرسی باید پاسخگو باشد" منتشر شد. مشروح قسمت دوم این برنامه که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شده به شرح زیر است:
آقای زنگنه در مجلس برای رأی اعتماد صحبت کردند، گفتند در ۲ هفته مسائل را حل میکنند، اکنون یک سال از این وعده گذشته، چرا مجلس وزیر نفت را استیضاح نمیکند؟
بسیاری از دوستان معتقد بودند که اگر قرار است وزیری از دولت استیضاح شود نباید وزیر علوم استیضاح شود و واجبتر از آن، استیضاح اقای زنگنه است آن هم با توجه به اتفاقاتی بدی که افتاده است. برخی هم معتقد بودند که استیضاح آقای فرجیدانا، اولویت دارد. و بالاخره تصمیم جمعی اینگونه شد.
آقای لاریجانی وقت نداد جواب ادعای زنگنه را بدهم
نکته ای که وجود دارد این است که این استیضاحها دفعتا اتفاق نمیافتد و ما برای اظهارنظری کوتاه درباره مسائل باید ساعتها تحقیق کنیم. برای ۱۰ دقیقه صحبت در صحن علنی مجلس [در جریان رأی آوردن آقای زنگنه] بیست ساعت جلسه با او داشتیم تا والات و ابهامات را مطرح کنم. متاسفانه آقای زنگنه به حرفهایی که ما زدیم، جهت پاسخگویی ورود پیدا نکرد و فقط یک بخش آن موضوعات مطرح شده را نادرست خواند که آن هم مسئله داشتن مجوز برای زدن سکوی نفتی بود که من همانجا خلاف مجوزها را و اعتراضهای وزارت خارجه را بردم و به آقای لاریجانی نشان دادم.
از رئیس مجلس خواستم طبق اصل ۷۹ ماده آییننامه داخلی که به من مجوز میداد ۵ دقیقه صحبت کنم، به من وقت بدهد تا پاسخ حرفهای نادرست ایشان را بدهم اما آقای لاریجانی مجوز نداد و گفت اوضاع بهم میریزد. ما اعتراض داشتیم و [هنوز هم نسبت به مدیریت اقای زنگنه معترضیم] این نکته هم مهم است که در استیضاح باید به اندازه آگاهی نمایندهها اقدام شود تا بتوان اقدام کرد.
من نماینده دانشجویان انجمن اسلامی مستقل یزد هستم و صحبت هایی با آقای جوکار نیز داشتیم که به نتیجه خاصی نرسیدیم، سوالم از شما این است که نمایندگان در یک فضای فکری هستند که نیاز به آگاهی داشته باشند؟ نمایندگان به غیر از شما، مگر وظیفه شان این نیست که دنبال این موارد باشند؟ سوال بعدی این که آیا نمایندهها در این قراردادها نیز دستی هم داشته اند و پولی به حساب آنها واریز شده؟ در این زمینه شما به نتیجهای رسیدهاید؟
خدا نصیب هیچ کدامتان نکند که نماینده شوید! نمایندگی خیلی سخت است و یک فرهنگی نیز در جامعه وجود دارد که یک توقعاتی از نمایندگان دارند که نماینده ها همه تلاشهایشان معطوف به اصل ۱۰۰ قانون اساسی شود. اگرچه اصل ۱۰۰ به ما نمایندگان ربطی ندارد اما بخشی زیادی از نمایندهها وقتشان صرف این اصل می شود، نماینده وظیفه اش از اصل ۶۲ تا ۹۰ قانون اساسی است. نکته اول این که کار سنگینی که در حوزه محلی نمایندگان وجود دارد و توقعات مردم برای حل این مشکلات، فرصت را کم می کند.
نکته دوم این است که بالاخره در برابر هر استدلالی که ما میکنیم، بقیه نیز استدلال می کنند. همین چند روز پیش، کمیسیون آموزش آقای میرزاده را دعوت کرده بود، تا راجع به افزایش غیرقانونی جذب دانشجو دکتری پاسخ دهد. برای من خیلی جالب بود که برخی از نمایندگان سایر کمیسیونها نیز به جلسه آمده بودند و جالبتر آنکه برخی نمایندههای ادوار مجلس نیز آمده بودند، کمیسیون پر شده بود و نمی گذاشتند حرف درست و صحیح مشخص شود و فقط حرفهای کلی زده شد.
نمایندگان باید مشاور داشته باشند
من عرضم این است که اشکال به نماینده وارد است ما در آیین نامه سال قبل تصویب شد که هر نماینده ۵ مشاور داشته باشد. اگر درست انتخاب شوند خیلی مؤثر است می توانند در پرونده ها کار کنند و کمک کنند و نماینده نیز از جایگاه حقوقی اش استفاده کند و آن را دنبال کند. درباره بخش آخر سوال شما هم باید بگویم که برخی نمایندهها پول گرفتهاند اما نمایندههای این مجلس و مجلس هشتم جزو آنها نیستند.
رئیس کمیسیون انرژی در دوره اصلاحطلبان از کرسنت رشوه گرفته بود
یکی از رؤسای کمیسیون انرژی در دورههای قبل –که جزو وابستگان به اصلاحطلبان هم هست- جزو کسانی است که پول [رشوه] گرفته؛ ما سؤالمان این است که آیا نباید اصلاحطلبان این فرد فاسد را طرد کنند؟ کسی که وظیفهاش نظارت بوده، سند داریم که رشوه گرفته است. نمایندههای آن دوره را برده بودند، برای دیدن سکوی مبارک. نماینده مجلس جمهوری اسلامی را به امارات برده و از آنجا به سکوی مبارک رفته بودند. با اینکه سکوی مبارک داخل خاک جمهوری اسلامی ایران است اما پرچم امارات بالای سکو بوده، و آن نمایندهها نه تنها سخنی نگفته و اعتراضی نکردند بلکه الان مدافع کرسنت نیز شدهاند. باید بررسی شود که چرا برخی به نظام ظلم میکنند؟
سوال: درصورتی که برای مفسدین داخلی محکومیت صورت بگیرد وضعیت قرار داد چگونه می شود؟
ما در حال حاضر درپرونده کرسنت محکوم شدهایم. برای این که میزان محکومیت معلوم شود، یک دادگاه دیگری تشکیل خواهد شد تا میزان محکومیت [جریمه] تعیین شود. الان گفته میشود باید تفاهم کنید تا به مرحله جریمه شدن نرسد. البته از اول هم میگفتند که به غیر از تفاهم راهی ندارید.
قبل از به وزارت رسیدن آقای زنگنه؛ مگر رأی دادگاه به نفع ایران پیش نرفته بود؟
قبل از این که آقای زنگنه بیاید جلساتی که گذاشته میشد و اخباری که به ما می رسید به نفع ما بود، وقتی که آقای زنگنه آمد آنها گفتند شما به سه دلیل محکوم هستید، دلیل اول شما این فرد را وزیر کردهاید و مجلس خودتان هم به وی رأی داده است.
نکته دوم افرادی را که میگویند در این پرونده فساد است را از وزارت نفت اخراج کردهاید.
تحرکات اطرافیان م.ه برای سرپوس گذاشتن بر کرسنت
نکته سوم هم اینکه یک عده داخل کشور شما از کرسنت دفاع می کنند، ۴ وزیر مصاحبه کرده بودند، برخی از مسئولین شرکتهای دریایی و نفتی که از نزدیکان "م.ه" است مصاحبه کرده بود و برخی نیز قلم زده بودند و بعداً وزارت اطلاعات بررسی کرد که شرکت کرسنت برخی مطالب منتشر شده در روزنامه ها را خودش نوشته است و به نام افراد دیگر، با پول آگهی در روزنامه ها چاپ کردهاند.
یکی از افرادی که خودش مقاله نوشته بود، خودش به دفتر من آمد و گفت: من این مقاله را ننوشتهام، این مقاله را وکیل حقوقی کرسنت نوشته است. من نمی دانستم، به من دادهاند و بعد با روزنامه ها هماهنگ کرده و آنها چاپ کرده اند. روزنامهها هم عموما روزنامههای ۲ خردادی هستند.
چرا روزنامههای اصلاحطلب کورکورانه مدافع کرسنت شدهاند؟
چرا روزنامههای اصلاحطلب کورکورانه مدافع کرسنت شدهاند و به مردم ظلم میکنند؟ آیا نمیدانند که چند ده میلیارد ضرر میکنیم؟ همه اسنادش وجود دارد و قابل بیان هم هست. ما نباید اغماض کنیم.
آقای پورمحمدی باید پاسخگو باشد
همان طور که من سوال کردم، شما دانشجویان هم از آقای پورمحمدی بپرسید که چرا با اینکه سال ۸۶ و ۸۷ این اسناد فساد به داخل کشور آمده، در بازرسی کل کشور شما چکار کردهاید؟ برای ترجمه این اسناد چکار کرده اید؟ چرا باید چند سال در بایگانی بماند و همکاری نشود؟ آقای پورمحمدی که وزیر دولت آقای احمدینژاد بوده است و بعد به بازرسی کل کشور رفته و الان وزیر این دولت شده است.
یعنی مجلس در سال ۸۶ و ۸۷ این اسناد را نداشته است؟
نه منتشر نشده بود. اسناد تازه سال ۸۷ به ایران وارد شد. یکی از نکاتی که بود این بود که هر زمان که از آقای زنگنه سند خواسته میشد میگفت، قراردادهای ما محرمانه است حتی به دستگاه های نظارتی هم نمیداد. هرگاه دستگاههای نظارتی از آقای زنگنه اشکالی میگرفتند، به بهانه محرمانه بودن سندی ارائه نمیشد. اما همین قراردادهای محرمانه و سری در دستگاه رایانه "ع. ی.پ.ی" در لندن کشف شده بود!
چگونه این اسناد به دست مجلس و به دست شما رسید؟
از اواخر مجلس هشتم، روی کرسنت کار شد. ابتدای مجلس نهم و در جریان رای اعتماد به وزرا، بیشترین وقت ما را، -مخصوصا من را- همین اسناد گرفت. ما ساعتها وقت گذاشتیم و با نمایندههایی که در جریان نبودند صحبت کردیم.
ماجرای جلسه نمایندگان با زنگنه قبل از جلسه رأی اعتماد
قبل از جلسه رأی اعتماد مجلس به آقای زنگنه، جلسهای داشتیم که حدود ۶۰ نماینده بودند و ایشان هم حور داشت. آقای زنگنه رفت پای تخته و با ماژیک وایت برد فرمول مینوشت و قراداد کرسنت را توجیه میکرد. وقتی صحبتش تمام شد و نشست؛ من به او گفتم که آقای زنگنه ما اطلاعاتمان از کرسنت به اندازه کافی هست و شما دارید کلی گویی میکنید. من به ایشان عرض کردم که سوال شفاف میپرسم و شما باید جواب شفاف بدهید. اولین سوالم را راجع به قیمت کردم، چرا وقتی قیمت گاز بالا میرود، سود طرف اماراتی چند برابر سود ما می شود؟
آقای زنگنه در جواب گفت: نه، این حرفها درست نیست و شروع کرد به توجیه کردن. ایشان در جمع ۶۰ نفره نمایندگان بالا و پایین کرد و [وقتی دید نمیتواند حرفش را به کرسی بنشاند] گفت من قولی داده ام که دارد دیرم می شود و باید بروم و بلند شد رفت و همه خندیدند!
همه می دانند که آقای زنگنه جوابی ندارد.
دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد که چرا به کرسنت رسیدگی نکرد
به نظرم دستگاه های قضایی باید رسیدگی کند و دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد که چرا پرونده کرسنت را رسیدگی نکرده است؟ چرا اسناد را دستگاه قضایی رسیدگی نکرده است؟ دولت باید بگوید که چرا آدم هایی که در کرسنت دخیل بودند، الان به عنوان مسئول از آنها استفاده میکند؟ مجلس باید پاسخگ باشد که چرا پیگیری نمیکند؟
سایپا از من شکایت کرد، ولی نگذاشتند حرف بزنم
مشکلات ازاین دست یکی، دو تا نیست. برای مثال در پرونده فساد سایپا که در زمان آقای احمدی نژاد بود، بعداز افشاگری من و برخی دیگر از دوستان، شرکت سایپا از من شکایتی کرد. من به دستگاه قضایی رفتم و برای آنها نوشتم که زودتر مرا به دادگاه بفرستید تا حرف خودم را بزنم. برای دادگاه سند آماده کرده بودم تا حرف بزنم اما هیچکس به جلسه دادگاه نیامد و بعد از آن رئیس دادگاه و هیئت منصفه آمدند و گفتند سایپا شکایت خودش را پس گرفته است! من همنجا هم گفتم اعتراض دارم و میخواهم حرف بزنم اما آنها گفتند تو حق حرف زدن نداری! اینها همهاش بازی [مفسدین] است.
فساد نه چپ می شناسد نه راست
سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان که ۶، ۷ هزار میلبارد تومان آن سود است، اختصاصی شده است. و نکته جالب هم اینکه در دولت آقای احمدینژاد کسانی که این کار را کردند که وابسته به اصلاحطلبان و دوم خردادیها بودند! فساد نه چپ میشناسد نه راست میشناسد.
احمدی نژاد فقط شعار مبارزه با فساد داد ولی برخورد نکرد
آقای احمدینژاد شعار فساد داد اما با فساد که برخورد نکرد، تازه برای خود و اطرافیانش حریم تعریف کرد.
وقتی که مقام معظم رهبری میفرمایند مبارزه با فساد؛ خودشان در درجه اول صیانت کرده اند از خود و خانواده و اطرافیانشان تا به معنای کامل و حقیقی هیچ ابهامی در زندگیشان نباشد. البته چندی قبل، برخی از این عناصر مفسد خارج از کشور کوشیدند که برای مقام معظم رهبری ابهام اقتصادی ایجاد کنند ولی جالب اینکه بعضی از ضدانقلابهای فراری خارج از کشور هم اعتراف کردند که به رهبرانقلاب این وصلههای دروغین نمیچسبد. متاسفانه بعضی از مسئولین ما اینگونه رفتار نکردند، ما مسئول خوب و پاکدست زیاد داریم، اما به قول معروف "یک بز گر، یک گله را آفت میزند" و یا حداقل در معرض آفت زدن میگذارد.
پرونده کرسنت با ابعادی که دارد، باید یک نوع جنایت محسوب شود. رئیس دستگاه قضا با اینکه حکم مستقیم از رهبرانقلاب دارند، چطور در این چند سال به این قضایا وارد نشده است؟ شما گفتید برخی افراد نمیگذارند اما چرا خود شخص رئیس قضا وارد نشده است؟
دوره اخیر در دستگاه قضایی خیلی بهتر از دوره قبل است. من هم دوره قبل را دیدم و هم این دوره را دیدم، این دوره بی اشکال نیست اما واقعا اشکالات دوره قبل بیشتر بود الان در مسیر اصلاح دارد حرکت می کند. اما باز هم باید مطالبه شما دانشجویان از دستگاه قضایی صورت بگیرد. آن چیزی که من میتوانم اینجا به شما شهادت بدهم این است که رئیس دستگاه قضایی و برخی عناصر انتخاب شده توسط ایشان واقعا اراده حرکت به این سمت را دارند و بنده هم مشاهده کردهام اما دستگاه قضایی هم اقتضائات و مشکلات خاص خودش را دارد.
با توجه به شرایط موجود اگر آقای زنگنه استیضاح و عزل شوند و از این سمت شما بیایید و ادعا کنید که ما کسی را که متهم به فساد بوده را عزل کرده ایم ، امکان دارد این پرونده جریانش برگردد؟
یکی از پیشنهاداتی که برخی برای فرار از جریمه میدهند همین است. اما من عرض میکنم نباید نگاه اینگونه باشد که آقای زنگنه عزل شود تا پرونده جریان بگیرد. بلکه ایشان در جهت مبارزه با فساد اقتصادی کنار برود.
آقای زنگنه باید کنار برود
در زمان مجلس هشتم، پرونده اختلاف ۲ بانک در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده بود. یک بنده خدایی که فکر میکرد برای ما خیرخواهی میکند، آمده بود و میگفت آن بانکی که شاکی است، راضی شده، چرا شما رها نمیکنید؟ بعداً متوحجه شدیم که آن بانک به آن نماینده گفته است که من حاضرم در خیریهای در استان شما سرمایهگذاری کنم درازای حمایت آن نماینده!
من به شما میگویم که اگر کمیسیون اصل ۹۰ فارغ از فشارهایی که وارد میشود، کار خود را انجام بدهد و مواجهه فعال و درستی با فساد داشته باشد کشور نیز درست می شود.
تقدیر از نقش ویژه "حسین فدایی" در کیسیون اصل ۹۰
آن زمان که ما در کمیسیون بودیم، تعجب میکردیم از این همه فشاری که وارد می شود این همه تماسی که گرفته میشود تا به فلان پرونده رسیدگی نشود. اما وقتی می دیدیم که اینگونه فشار میآورند؛ پرونده را فعال تر میکردیم. آقای حسین فدایی نماینده تهران در مجلس هم انصافا نقش بسزایی داشت و کمک میکرد.
مهم است که ما با فساد برخورد کنیم و هزینه های آن را نیز بدهیم.
منبع: جهان نیوز