حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید و بر اساس آمار گمرک، در ۴ ماه نخست امسال واردات قطعات برخی خودروهای تولید داخل از مبدأ چین رونق قابل توجهی داشته است.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید.
بر اساس آمار گمرک، در 4 ماه نخست امسال واردات قطعات برخی خودروهای تولید داخل از مبدأ چین رونق قابل توجهی داشته است.
واردات چینی شامل اکثر قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای ساخت کشورمان میشود. مثلا در مورد پراید، واردات قطعات چینی از قطعات موتوری همچون جعبه فرمان، دنده، رادیاتور و سیلندر را شامل میشود تا لوازم بدنه پراید.
نگاهی به قطعات وارداتی خودروهایی همچون پراید از چین، این طنز تلخ را به دنبال دارد که آیا اگر خط تولید پراید را به کشور چین منتقل کنیم، مقرون به صرفهتر نخواهد بود؟
البته این فقط پراید نیست که قطعات آن از چین تامین میشود، سایر خودروهای تولید داخل از جمله خودروهایی که با نام خودروی ملی معرفی شدهاند مثل رانا و دنا هم با قطعات چینی راهی بازار میشوند.
رونق واردات از چین در دو سال اخیر در حالی است که مسئولان ارشد کابینه آقای روحانی از منتقدان دولت سابق بابت واردات از چین بوده و هستند.
حال مسئولان وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت باید پاسخ دهند با چه توجیهی ثبت سفارش قعطعات پراید از چین را تایید می کنند، در حالیکه بسیاری از قطعه سازان داخلی در دو سال گذشته یا تعدیل نیرو انجام داده اند یا با کمترین ظرفیت در حال تولید قطعه می باشند و آنهم در شرایطی است که پول قطعه های خود را از خودروسازان به سختی دریافت میکنند.
به نظر میرسد وزارت صنعت باید هر چه سریعتر پیشنهاد ممنوعیت واردات 217 قلم کالایی که به هیات دولت داده را اجرایی کند، تا بیش از این تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و همچنین ممنوعیت واردات قطعات خودروهای ایرانی که امکان تولید قطعه آن در داخل کشور است را هم به این لیست اضافه کند.