اشرف تشکری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اهواز، بیان داشت: امروزه کودکان بسیاری را مشاهده میکنیم که در حال بازی با تلفن گوشی همراه و یا تبلت هستند و به نظر میرسد بازی با این وسایل و ابزار برای آنها از دیگر فعالیت ها و بازی با هم سالان سرگرم کننده تر و جذاب تر است.
وی افزود: هنگامی که کودکان، بزرگسالان و یا سایر کودکان را در حال بازی با این وسایل می بینند به انجام این کار ترغیب می شوند و چه بسا به سختی می توان این وسیله را از دست آنها گرفت.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: واقعیت کنونی این است که تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است و کودکان ما نیز در زندگی روزمره و برای بقا و بودن در کنار دیگران نیاز به تسلط بر تکنولوژی دارند.
وی بیان کرد: آموزش کنونی مدارس نیز به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی میرود؛ ارتباطات، سفر، خرید و بسیاری موارد دیگر بر این پایه است و میتوان گفت کودکان ما نیازمند آشنایی با نحوه بکارگیری از این ابزارها هستند.
تشکری ادامه داد: کودکان به دلیل صرف وقت بیشتر و کنجکاوی و رقابت با همسالان، ممکن است هنگام استفاده از این ابزار تسلط بیشتری داشته باشند و از والدین خود پیشی بگیرند، به نظر میرسد تهیه این چنین ابزارهایی در صورت استفاده نادرست و نا بهنگام آن، همانند هر ابزار دیگری میتواند در کنار منافع، مضراتی هم داشته باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: باید استفاده از این قبیل وسایل مثل هر ابزار رفاهی و اسباب بازی دیگری قانونمند باشد و جنبه های جسمی و روانی استفاده از آن در کودک و خانواده در نظر گرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه بازی با تبلت نباید جایگزین بازی های فیزیکی کودکان شود، گفت: کودک در بازیهای حرکتی و تفریحی استفاده از سایر ابزار زندگی را یاد میگیرد، او وقتی با دیگر هم سالان و بزرگترها بازی میکند و نقش افراد مختلف را ایفا میکند در واقع به تمرین زندگی می پردازد، در اینگونه بازی ها کودکان ارتباط و گفتگو را یاد میگیرند، توجه به احساسات و عواطف دیگران را می آموزند و بسیاری از مهارتهای دیگر حسی و حرکتی کودک در اینگونه بازی ها پیشرفت میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: کودکان کوچکتر که به طور معمول در کنار خانواده و یا در محیط های کنترل شده مثل مدرسه و مهد کودک هستند، نیازی به سیم کارت، شماره و ایمیل ندارند؛ زیرا ارتباط با افراد ناشناس می تواند به آنها آسیب بزند و مهار اینگونه روابط برای والدین دشوار بوده و نظارت بر آن همیشگی نیست.
وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر نوجوان از سوی خانواده ها گفت: وقتی فرزندان به سن نوجوانی نزدیک می شوند، این نیاز بیشتر شده و لازم است خانواده ها ارتباط خود را توسعه دهند به عبارتی نمی توان آنها را محدود کرد چون بی تجربه و نا پخته پیش می روند.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پایان چند توصیه برای استفاده از این وسایل را به والدین خاطرنشان کرد: در فضای ارتباط مجازی کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشید بهتر است وسایل ارتباطی مثل تلفن در بخش های عمومی منزل قرار بگیرد؛ تا امکان نظارت والدین در کودکان و نوجوانان بیشتر شود.
وی گفت: در هرسنی که کودک با تبلت آشنا می شود، قوانین استفاده از آن را باید به کودک آموخت و خود خانواده ها نیز رعایت کنند.
تشکری با توصیه به خانواده ها ادامه داد: ابزارهایی را که برای خانواده گران قیمت است، نباید به سرعت در دسترس کودکانتان قرار داد و خانواده ها اجازه ندهند بیشتر از 30 دقیقه تا یک ساعت در روز کودکان از تبلت استفاده کنند.
وی گفت: خانواده ها با برنامه ها و بازی های کودکان آشنا بوده و محتوای آن را بدانند و سعی کنند کودکان کمتر در معرض امواج تلفن همراه قرار گیرند و همچنین دقت کنند کودکان دچار اعتیاد و وابستگی به تبلت و اینترنت نشوند.