به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی امروز در افتتاح دوره آموزشی «بایستههای معلمی» در جمع دانشجویان پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی که توسط بسیج دانشجویی برگزار شد، به بیان ابعاد تعلیم و تربیت و اهمیت آن در جامعه پرداخت.
وی گفت: تعلیم و تربیت نظام انقلاب بر روی فرهنگ سیاسی، خانواده و بازار عملاً تاثیرگذار است.
مرکز واقعی یک انقلاب، تعلیم وتربیت است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مرکز واقعی یک انقلاب، تعلیم وتربیت است، خاطرنشان کرد: با اهمیت دادن به این مهم در جامعه، همه از این نظام بهره برداری میکنند و از آثار و روشهای آن برخوردار میشوند.
رحیمپور ازغدی با تاکید بر اینکه کل سیستم نظام پای سفره تعلیم و تربیت نشسته است و ممکن است با محاسبات حقوق معلمها بعضیها به این نتیجه برسند که تعلیم و تربیت در صدر مشاغل اقتصادی نیست، افزود: اگر محور را انسان قرار دهیم آنگاه خواهیم دید که همه نهادها مصرف کننده و تعلیم و تربیت، تولید کننده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: اگر کل نظام حکومتی را به ما بدهند و ذات تعلیم و تربیت را از ما بگیرند نباید این معامله را انجام داد و بالعکس اگر یک فردی کارکشته باشد و به او بگوییم فقط نظام تعلیم و تربیت را به او میدهیم او باید قبول کند.
با تعلیم و تربیت میتوان بعد از 10 تا 15 سال کل حکومت را جا به جا کرد
وی ادامه داد: از تعلیم و تربیت کادرسازی، تغییر فرهنگ جامعه و شناسایی نخبگان، میتوان بعد از 10 تا 15 سال کل حکومت را جا به جا کرد؛ چون تمام کسانی را که 20 سال دیگر نخبگان جامعه میشوند هم اکنون کلاس اول ابتدایی و در اختیار معلم سطح اول آموزش هستند و هرطور این افراد تربیت شوند 20 سال دیگر جامعه ما همان گونه خواهد بود.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: در هر جامعه بخش مهمی از نظام شخصیت افراد از نظام تعلیم و تربیت شکل گرفته است و یک بخش دیگر توسط خانواده، فیلم و ماهواره شکل گرفته و اگر یکی از این نهادها قویتر کار کند روی بقیه تاثیر میگذارد؛ یعنی یک معلم قوی میتواند از بچهها آدمی بسازد که در برابر هجوم رسانه قوی باشد.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به دانشگاه فرهنگیان باید یک نگاه ویژه باشد و شما هر طور که خودتان نگاه کنید جامعه مجبور میشود همانطور به شما نگاه کند، افزود: دانشجو معلم ما اگر خودش را باور کرد که کسی هست و کارش مهم است، جامعه هم با همین چشم به او نگاه میکند.
رحیمپور ازغدی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که میفرمایند بترسید از کسی که خودش پیش خودش فقیر است و خطرناک وقتی است که یک نسل و امتی اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، گفت: وقتی کسی خودش را بی ارزش دید در نتیجه دیگران تو را بی ارزش میبینند و میگوید چون من بی ارزشم هر کاری را میتوانم انجام دهم.
معلم اگر سقوط کند، یک نسل ساقط میشود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معلم اگر سقوط کند، یک نسل ساقط میشود، تاکید کرد: هر تغییری که میخواهد انجام شود از معلم باید شروع شود و استاد دانشگاه به اندازه معلم روی فرد تاثیرگذار نیست.
رحیم پور ازغدی با اشاره به آیات سوره جمعه که در آن حساسیت تعلیم و تربیت را بیان میکند، گفت: یکی از فلسفههای دین این است که جامعه به سمت قسط و عدالت برود.
وی بیان داشت: براساس آیه قرآن سه رکن مهم فلسفه دین تلاوت، تزکیه و تعلیم است و انبیاء برای این موارد آمدهاند و بدون تعلیم و تربیت بشریت راه را گم میکنند و معلم این نقش را بر عهده میگیرد که راه را به بشریت نشان دهد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: خواجه نظام الدین طوسی علم اخلاق را علمی که به مطالعه شخصیت افراد میپردازد دانسته است و نسبت اخلاق به تربیت را بیان میکند. وقتی شخصیتی شکل میگیرد به آن خُلق میگویند و تمام اتفاقات خوب و بدی که در جامعه روی میدهد مربوط به تعلیم و تربیت است، میشود یک نسل را بی غیرت و یک نسل را با غیرت به وجود آورد.
مرتبه و اهمیت همه مسئولین بعد از کار معلمی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: نسل در مهد کودکها شروع میشود و اگر از بچگی، نسل، مسئولیت پذیری را یاد گرفت وقتی بزرگ شود کارخانه درست میکند و یک فرد منظم میشود.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه معلمها نسل را میسازند نه بخش نامهها و دستور العملها، بیان داشت: مرتبه و اهمیت همه مسئولین بعد از کار معلمی است، معلمها باید واقعاً کار کنند؛ چرا که حکومت 30 سال دیگر را امروز معلمان در مدرسه میسازند.
وی با بیان اینکه معلم ابتدایی بیشترین تاثیر را دارد و هر چه نسل را در دوران مدرسه هم مسیر و هم جهت قرار دهیم همان جریان را در بزرگسالی ادامه میدهد، بیان داشت: آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت مرتبط با معرفت شناسی و روانشناسی است و افرادی مانند پیاژه نظریههایی را در اروپا در این خصوص مطرح کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تربیت فقط علمی انسان، ابزاری است که حتی به زیبابیها و انسانیت انسان کاری ندارد و فقط میگوید که بر بشریت چگونه مسلط شویم در حالی که حتی نمیتواند بر خودش مسلط شود.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: در تعلیم و تربیت تنها صنعت و تسلط بر طبیعت کافی نیست؛ بلکه انسان ابتدا باید بر خود مسلط باشد.
در تعلیم و تربیت اسلام، انسان بافضیلت و ارزشمند میخواهیم که عالم باشد
این فعال فرهنگی با بیان اینکه در غرب انسان فقط قدرت است و قدرت بدون فضیلت و اخلاق و این تعلیم بدون تربیت بسیار خطرناک است، گفت: اگر فرد متخصص فاسد باشد خیانت مالی میکند و یک جانور خطرناک است مانند آخوندی که ملا هست ولی معنویت ندارد و یا دانشمندی که بمب اتم میسازد؛ دنیا ابزار کاسبی آن است و تمام دیکتاتورهای جهان هم همین گونه هستند.
تعلیم و تربیت مادی فقط به آسایش میاندیشد نه آرامش
وی ادامه داد: در تعلیم و تربیت اسلام، انسان بافضیلت و ارزشمند میخواهیم که عالم باشد. در غرب خلا دین و هدف را با موسیقی، هنر و سینما پر کردهاند در حالی که اینها همه وسیله است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن یکی از اندیشمندان غربی که گفته بود در غرب یکی از صدماتی که به انسانها زدند این بود که در تعلیم و تربیت عملاً کاری کردند که جامعه ثروتمند و قدرتمند و بی هدف بار بیاید و خلا معنوی را با موسیقی و هنر پر کردهاند، گفت: تعلیم و تربیت مادی فقط به آسایش میاندیشد نه آرامش در حالی که تعلیم و تربیت اسلامی به هر دو مینگرد و آرامش خیلی مهمتر از آسایش است و اگر علم باشد ولی ایمان نباشد همین علم صرف خودخواهی و افزون طلبی میشود.
این فعال فرهنگی متذکر شد: نگاه مادی به بشر، فرهنگ و هنر و از نظر مادی و اقتصادی به عالم نگاه کردن دو دروغ بزرگ است، یک؛ معنویت محصول اوقات فراغت و منشا مادی دارد در حالی که شروع انسان با نبوت است و اولین انسان، اولین پیامبر بوده است و دوم اینکه میگویند چون در انقلاب صنعتی، غرب از ما جلوتر بوده، باید در عرصههای دیگر نیز از ما جلوتر باشد که این توجیه امپریالیسم و تجاوز به دیگران است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون آموزش و پرورش اسرائیل اشاره کرد و افزود: اسرائیل که سمبل تسلط غرب بر جهان اسلامی است، در قانون آموزش و پرورش خود میگوید که آموزش و پروش باید غیر مادی باشد.
رحیم پور ازغدی در خصوص حکم گرفتن ریاست دانشگاه فرهنگیان از شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان داشت: راجع به سرپرست دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلاف نظر جدی وجود دارد. یکی از دلایل مخالفت این است که مخالفین استناد می کنند به اینکه سرپرست فعلی قبل از اینکه مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد صریح گفته بود من با تاسیس چیزی به نام دانشگاه فرهنگیان مخالفم. به همین دلیل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند که وی هرچقدر هم که صلاحیت داشته باشد ولی وقتی این دانشگاه را قبول ندارد؛ چطور میخواهند ریاست آن را بر عهده بگیرد؟
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی تازه تاسیس میباشد، اگر اولین ریاست دانشگاه فردی باشد که با فلسفه وجودی دانشگاه مشکل داشته باشد، اگر بر مسند ریاست بنشیند، از ابتدا سنگ بنای این دانشگاه ممکن است کج نهاده شود. واین دلیل اختلاف نظر عده از اعضا میباشد.
وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید ما در تعلیم و تربیت همه چی داریم ولی امکانات و زیرساخت نداریم، گفت: این را باید به مسئولین اجرایی بگویید، به کسانی که امضاهایشان اهمیت دارد. من کاره ای نیستم.
متاسفانه با تدابیر سرمایه داری دولت و سکوت مجلس بی خاصیت، آموزش و پرورش در حال فنا می باشد.