به گزارش گروه دانشگاه خبرگزای دانشجو، جمعی از داوطلبین کنکور در خصوص سوابق تحصیلی به نمایندگان مجلس نامه ای نوشتند که به شرح زیر است:
ضمن عرض سلام و خدا قوت به نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی
این نامه صحبت میلیون ها داوطلب کنکور خطاب به شماست؛
نمایندگان محترم با توجه به رای دیوان عالی عدالت کشور مبنی بر ابطال بندی از طرح سنجش و پذیرش دانشجو و صحبت های ضد و نقیض هر یک از مسئولین در این رابطه، مقاومت سازمان سنجش در پذیرش رای و درخواست سازمان فوق الذکر از مجلس برای استفساریه قانون، خواهشمندم حرف های جمعیت موافقان اجرای رای دیوان عدالت اداری کشور(در رابطه با باطل کردن تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی و مستقیم) را بخوانید.
از روز اعلام این رای ما دانش آموزان واکنش های مختلفی داشته ایم اما همانطور که در خبرها بوده است موافقان اجرای رای دیوان(باطل کردن تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی و مستقیم) بیشتر از مخالفان بوده است. اما صحبت هایی می شود که امکان دارد در مجلس این رای نادیده گرفته شود. صحبت هایی که دوستان من با تعدادی از نمایندگان داشته اند این بوده که برای عده ای که معدل آن ها پایین است ترمیم معدل گذاشته شده است، اما این راه با توجه به فاصله یک ماهه تا کنکور بدترین آثار را برای دانش آموز کنکوری دارد؛ چرا که وی باید از حالت تستی خوانی و دوران جمع بندی دروسش به تشریحی خوانی تغییر حالت دهد که این فاجعه است.
در ضمن آموزش و پرورش هنوز سامانه الکترونیکی را برای ثبت نام طراحی نکرده و ثبت نام با تکمیل فرم کاغذی و پرداخت هزینه می باشد. یعنی اگر آموزش و پرورش نتواند این طرح را اجرا کند بسیاری از داوطلبین هم وقت و هم هزینه ای را که کرده اند، برایشان عملا بی سود و فایده است و نگرانی و استرس داوطلبان بیش از پیش می شود.
تعدادی از اعضای کمسیون می گویند:«که این فشار از سوی انتشاراتی ها و موسسات کنکوری برای حذف سوابق تحصیلی است و باید معدل به صورت تاثیر مستقیم اعمال شود.» اما واقعا چه شد؟! آیا در این دو سال که طرح به صورت تاثیر مستقیم معدل اجرا شد، تاثیرات مفید فراوانی داشت؟ در پاسخ باید بگویم که این چنین نیست! افزایش تعداد پشت کنکوری ها(افرادی که معدل پایین دارند اما پشتکار بالا برای به دست آوردن رشته موردعلاقه شان)، فارغ التحصیلان ناکارآمد، تعداد بیکاران جامعه، جرم، فساد و بزهکاری، سن ازدواج، پیری جمعیت، فرار مغزها، کاهش زاد و ولد، نبود سیستم آموزشی هدفمند در سطح کشور حتی در مناطق محروم از توفیقات این طرح سنجش و پذیرش دانشجو در پی حذف کنکور بوده است.
تاثیر مستقیم معدل طی این دو سال باعث می شد که عده ای سال سوم دبیرستان را فقط به مطالعه تشریحی خوانی و حفظ مطالب بپردازند و عملا با گرفتن نمرات بالا در دروس نهایی(19 به بالا)؛ با تقلب یا بدون تقلب؛ با درصدهای میانگین 40% (با توجه به کارنامه های داوطلبین کنکور سراسری 1394) قبولی خود را در رشته های پرطرفدار تضمین کنند و به راحتی جای کسانی که با پشتکار یک سال کنکور را با تمام وجود خوانده اند، منتهی نمرات پایین تری داشته اند، بگیرند.
از طرفی ما شاهد هستیم که اگر امتحانات نهایی تعیین کننده تلاش هستند باید تمام کسانیکه نمرات 19 و 20 دارند رتبه های برتر کنکور باشند، اما در 80% موارد این چنین نیست.(رتبه1کنکور 1390رستگار رحمانی بامعدل 13)
چرا امتحانات نهایی تعیین کننده خوبی برای سوابق تحصیلی دانش آموزان نیست؟
1- ممکن است دانش آموزی در این دوران دچار بیماری و یا حادثه ای ناگوار«مرگ اعضای خانواده و ...» شده باشد.
2- در حوزه های امتحانی تقلب وجود دارد.(علی الخصوص شهرستان ها)
3- امنیت سوالات بالا نیست؛در همین سال گذشته در برخی حوزه ها سوالات بین دانش آموزان ردوبدل می شد؛زیرا افراد مسئول حوزه با آنها رابطه خویشاوندی و فامیلی داشتند. مسئولان آموزش و پرورش انکار می کنند!
4- پاسخنامه سوالات امتحان نهایی در برخی سوالات(70%مواقع) جای کافی را نداشته و باعث کاهش نمره می شود.
5- تصحیح سوالات توسط مصحح در بسیاری موارد سلیقه ای و دقت ناکافی است.شاهد هستیم با اعتراض بر روی نمرات پس از انتشار در اغلب موارد شاهد کاهش یا افزایش نمرات هستیم
6- تراکنش های مالی بسیار بالا برای برگزاری کلاس های آمادگی،کتاب ها،آزمون های شبیه سازی(هم اکنون توسط قلمچی،گاج،خیلی سبز و... به داوطلبان ارائه می شود.) وجود دارد.
7- در برخی مدارس شهرهای بزرگ دبیران زبده برای آموزش وجود دارد اما در شهرستان ها این چنین نیست.
پس طرح سنجش و پذیرش دانشجو به کمک سوابق تحصیلی نه تنها باعث حذف کنکور و تراکنش های مالی زیاد آن نشد، بلکه باعث افزایش و سودآوری بسیاری از موسسات شده است.
به همین خاطر از شما درخواست میکنیم که در ایده آل ترین شرایط و برای حفظ آرامش میان داوطلبانی که چه نمرات بالا و چه نمرات پایین دارند این طرح از حالت تاثیر مستقیم سوابق(یعنی سوابق تحصیلی چه به نفع یا چه به ضرر داوطلب باشد باید تاثیر در رتبه اش داشته باشد) خارج و به حالت تاثیر مثبت (یعنی اگر با سوابق تحصیلی رتبه داوطلب خوب می شود،مورد ملاک باشد،اما اگر این نمرات باعث ضرر و زیان وی می شود،تاثیری در رتبه نداشته باشد) قرار گیرد.
امیدواریم تاثیر به حالت مثبت شود تا شوک جدیدی به داوطلبان با نمرات پایین که با تلاش در حال ادامه راه هستند، وارد نشود و به راهشان ادامه دهند.
لازم به یاد آوریست؛ تمام صحبت های ما جمعیت موافقان رای دیوان عدالت اداری با سند، دلیل و مدرک است که حاضر به ارائه آن هستیم.
با سپاس از شما
پاسخ دادن
۱/ آن ها را از نظر سنجی انتشارات فار و این که ۹۰ درصد بچه ها مخالف تاثیر معدلند آگاه کنید.
۲/ برای آن ها توضیح دهید که تراز بندی نمرات نهایی در کنکور به صورت ناصحیح انجام می شود و بای مثال تراز نمره ۲۰ برابر با ۱۰۰۰۰ و یکدفعه نمره ۱۹ با افت تراز شدید ترازش برابر با ۸۰۰۰ می شود و نمر۰ ۱۶ ترازش ۴۰۰۰ میشود و بگویید معدل های زیر ۱۸ اگر حتی درصدهای رتبه های دو رقمی را بزنند باز رتبه شان در بهترین حالت بالای ۲۰۰۰ خواهد بود . در حالی که تا قبل از سال ۹۳ که تاثیر فقط مثبت بود شاهد دانش آموزانی مثل رستگار رحمانی بوده ایم که با معدل ۱۳ رتبه یک کنکور شده اند و اگر معدل در آن سال قطعی بود در بهترین ح
1/ آن ها را از نظر سنجی انتشارات فار و این که 90 درصد دانش آموزان مخالف تاثیر معدلند آگاه کنید.
2/ برای آن ها توضیح دهید که نمرات امتحان نهایی وقتی تبدیل به تراز میشوند تراز آن ها اختلاف فاحشی پیدا می کند و برای مثال تراز نمره 20 برابر 10000 و تراز نمره 19 با افت شدید به 8000 و تراز نمره 16 به زیر 4000 میرسد و علنا معدل های زیر 18 بازی را از قبل باخته اند و حتی اگر درصد های رتبه دو رقمی را بزنند باز هم در بهترین شرایط رتبه شان بالای 2000 می آید.
3/ برای آن ها تفاوت تاثیر مثبت و قطعی را شرح دهید و مثال رستگار رحمانی را بگویید که اگر در آن زمان تاثیر قطعی بود رستگار رحمانی با معدل 13 خود به جای رتبه 1 رتبه ای حدو 1000 را کسب می کرد.
ولی بعضی آقایون که کاملا مشخص هم هستند چه کسانی هستند منافع شخصی رو بر همه چیز ترجیح میدن و با رایزنی و لابی در حال دور زدن رأی هیئت عمومی دیوان عالی عدالت کشور هستند تا به منافع شخصی خود برسند و تباه کردن آینده داوطلبان هیچ برایشان اهمیت ندارد
با تشکر فراوان از دوستان عزیز خبرگزاری دانشجو بابت انتشار این نامه
خواهشمندیم این موضوع و نامه رو در شماره جدید دکتر سلام بازتاب بدین
خدا خیرتون بده
ممنون بابت انتشار نامه و لطفا به پیگیری هاتون برای لغو تاثیر قطعی و بازتاب نظرات ما کنکوریاادامه بدید.
سپاس.
نامه مارو خواهشن برای نماینده ها بفرستین تا ببینن و با حذف معدل در کنکور موافقت کنن
بازم ممنونم
سپاس
لطفا پخش بکنین
این حرفا حرفای 90درصد کنکوریا(800هزار نفر) وبسیاری از دانش اموزان سال سوم
اموزش و پرورش بخاطر دریافت پول بابت ترمیم معدل نهایی (مبلغ هنگفتی که در بعضی شهرا به 400هزار تومان برای هر دانش اموز میرسد) سعی دارد بر خلاف خواسته ی برحق داوطلبین و رای دیوان عالی عمل کرده بخاطر منافع شخصی خویش تاثیرقطعی را اعمال کند...
سعی در رای زنی با نمایندگان مجلس دارد تا انها را بسوی خود سوق دهد....
کاش این سوی ماجرا هم دیده میشد کاش از اینها گزارش تهیه میشد
که ما قربانی سیاست نشویم ...
به همین علت سازمان سنجش نیز سعی دارد برخلاف خواسته ی بحق دانش اموزان عمل کرده با رای زنی با نمایندگان مجلس سعی کند تا رای دیوان را تغییر دهد...
امیدوارم تشکر
نکاتی چند پیرامون تأثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه ی کنکور
اول: قانون میگوید نمرات سه سال دبیرستان تأثیر دارد ولی عده ای از این قانون صریح چنین برداشت کرده اند (یا برداشتشان را بر قانون تحمیل کرده اند) که می توانند هر تعداد درس که به صورت نهایی برگزار شده است ، نتیجه اش را تأثیر دهند. و اکنون که با حکم دیوان عدالت ادارای مواجه شده اند ، تمام تلاش خود را میکنند تا تأیید تفسیر خودشان را از نمایندگان مجلس بگیرند ، یا تفسیر خودشان را به قانون اضافه کنند و قانون را تغییر دهند .
دوم: تراز نمرات امتحانات نهایی ، هیچ تناسبی با تراز نمرات کنکور ندارد و درست به همین دلیل ، افرادی با درصدهای مشابه در کنکورهای ۹۳ و ۹۴ و تفاوت در نمرات کتبی سال سوم ، اختلاف رتبه ای در حد چند هزار دارند.ادامه...
در امتحانات نهایی ، اصرار بر حفظ (صرفا حفظ بدون فهم) مطالب است ولی سؤالات کنکور ، با تأکید بر مفاهیم است و درست به همین دلیل است که خیلی از معدل بالاها در کنکور ، نتیجه ی مطلوبی نمی گیرند …
آقا بالاخره ملاک سنجش داوطلبان ، سؤالات کنکور است یا سؤالات نهایی ؟
بر خلاف تصور مسئولین ، نتیجه گرفتن در کنکور مستلزم صرف کردن وقت زیادی است ؛ مثلا برای کسب درصد ۵۰ در درس زیست شناسی باید حداقل ۶ ماه روزانه ۲ ساعت مفید ، زیست خواند اما برای کسب نمره ی ۲۰ نهایی.3روز
اگر امکان دارد این حرف مرا پی نوشت صحبت های کنکوری های عزیز کنید.متشکرم
خب فردا این فرد بیاد جای من رو بگیره توی دانشگاه و رشته ای که حقم بود و حق اون نبود چه کسی جواب میده؟ فقط این یک نفر که نیست دهها هزار نفر در سراسر ایران "مفت" نمره گرفتند. فکر کنید ورود این دهها هزار نفر به دانشگاه های کشور به جای افرادی که "حق" ورود به آن جاها را داشتند میتواند چه فاجعه ای ایجاد کند.
اما درمقابل کنکور با سیستم عالی بی نظیرش و ورود وزارت اطلاعات به این سیستم، بسیار امن تر و قابل اعتمادتر است، ضمن آنکه سوالات مفهومی آن به خوبی داوطلبان را از هم متمایز میکند.
سؤال من اینه اگه روز کنکور همین اتفاق بیفته بی عدالتی نیست؟؟؟؟ توی امتحان نهایی اگه این اتفاق بیفته شاید یکی دوتا امتحان خراب شه، اما اگه توی کنکور این اتفاق بیفته کلا بر باد فنا رفته طرف.
دانش آموزی که از اول دبستان با شوق و اشتیاق درس خونده و معدل کتبی دیپلمش شده 19 یا بالاتر، اگه به هر دلیلی روز کنکور نتیجه خوبی نگرفت، آیا این بی عدالتی نیست؟؟؟
البته، باید این امکان برای بچه ها وجود داشته باشه تا بتونن چندین بار توی امتحانات نهایی شرکت کنن تا اگه یه بار نتیجه خوبی نگرفتن، یه بار دیگه اش بتونن جبرانش کنن.
کلیت طرح بد نیست، فقط باید مدیریت شده تر اجرا بشه.
ولی فکر کن هم نهایی هم کنکور واسه جبران باهم اضافه شه ؟ تستی تشریحی باهم ! خداییش خودت میتونی؟
بابا این یه چیز بدیهی است که باید تاثیر معدل ها رو بردارن . والا نمیدونم چرا سنجش و .... تلاش می کنن که تاثیر ها بمونه . اگه می خوان تاثیر بدن باید نمره سه سال رو لحاظ کنن نه یک سال رو تازه بعضی از آقایان می آیند رای دیوان یه جور تفسیر می کنن که دیوان باید عذر خواه باشد که بازار شون رو داره کساد می کنه ......
باید برداشته بشه
من همه ی درس ها رو برای ترمیم ثبت نام کردم حتی درسایی که ۱۹.۵ شدم . حالا اگه کمتر بشم نمره ی بهتر رو میذارن یا همینی که جدید دادم؟ اگه بخام توی یک درس غایب بشم چی میشه؟ اصلا میتونم انصراف بدم؟
دانش آموزان با معدل کمتر از ۱۸ حق انتخاب پزشکی ،حقوق و مهندسی برق را ندارند؛در بخشنامه جدید منتشر شده اعلام گردید که دانش آموزانی که معدل کتبی نهایی سال سوم آنها کمتر از هجده است در گروه علوم تجربی مجاز به انتخاب سه رشته پزشکی،دندان پزشکی و داروسازی و در گروه علوم انسانی مجاز به انتخاب رشته حقوق و روان شناسی و در گروه ریاضی و فیزیک مجاز به انتخاب سه رشته برق ،عمران و معماری نخواهند بود. این تصمیم در راستای طرح عدالت آموزشی و تمرکز زدایی از رشته های پر مخاطب اتخاذ شده است و از آزمون سراسری سال ۹۵ لازم الاجرا خواهد بود