به خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، نشست تخصصی «جایگاه مشاوره و روان شناسی در جامعه امروزی» امروز به مناسبت روز جهانی روانشناس در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور جمعی از رواشناسان و مشاوران و همچنین برخی کارشناسان سازمان بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.
در این نشست روانشناسان و مشاوران به بیان مشکلات خود پرداخته و از مسئولان ذی ربط خواهان پیگیری آنان شدند.
علی مشهدی، یک استاد دانشگاه نداشتن هویت سازمانی را یکی از مشکلات موجود برای روان شناسان دانست و گفت: یکی از مشکلات که باعث شده روان شناسان و مشاوران با آن رست به گریبان باشند این است که ما نمیدانیم چه سازمانی ناظر بر کار ماست و اصولا ما میبایست به چه سازمانی پاسخگو باشیم؟.
وی با اشاره به این موضوع که این موضوع هویت سازمانی ما را زیر سوال برده است، تصریح کرد: البته اقدامات خوبی در چند سال اخیر رخ داده و آن این است که توانستیم سازمانهایی را که ارتباطی با بحث روان شناسی نداشتند و تا پیش از این اقدام به صدور مجوز برای روان شناسان میکردند را مجاب کنیم که نباید این کار را انجام دهند.
این روان شناس به مشکلات آموزشی بر سر راه تربیت روان شناس خبره اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که در این چند ساله بسیار مشاهده میشود این است که برخی دانشگاهها اقدام به فارغ التحصیل کردن ۵۰ تا ۶۰ و بعضا تا ۱۰۰ روان شناس در سال میکنند بودن اینکه به این موضوع توجه کنند که آیا این میزان روان شناس مورد نیاز ما است و یا اینکه آنان به درستی آموزش دیدهاند؟.
مشهدی تاکید کرد: پیشنهاد میکنم به صورت مدون اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی برای روان شناسان کنیم تا آنان روز به روز با یافتههای جدید علمی و نحوه تعامل با مراجع آشنا شوند.
این استاد دانشگاه برگزاری همایشهای بزرگ را در مسیر آموزش ضروری خواند و بیان داشت: چنانچه خود را به لحاظ علمی قوی کنیم بهتر خواهیم توانست با سازمانهای دولتی تعامل برقرار کنیم و در سیاستگذاریها حضور یابیم.
در ادامه بیگدلی، یک روان شناس بر احراز صلاحیت روان شناس تاکید کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در کشورهای پیشرفته دنیا صورت میپذیرد این است که به حرفهای کار کردن روان شناس اهمیت میدهند.
وی کشورهایی همچون انگلستان، استرالیات، آمریکا و کانادا را بخشی از این کشورها برشمرد و ادامه داد: در این کشورها تنها تربیت روان شناس تنها به دادن مدرک تحصیلی خلاصه نمیشود، بلکه پس از فارغ التحصیلی میان متقاضیان آموزن عملی و کتبی بسیار سختی میگیرند و هر فردی که در آن آزمون پذیرفته شود اجازه دارد مشاوره دهد.
بیگدلی بیان داشت: در بسیاری مواقع مشاهده میشود که تنها ۱۰ درصد متقاضیان در آزمون پذیرفته میشوند و آن ۹۰ درصد مابقی به انجام کار آکادمیک روی میآورند.
این روان شناس با بیان اینکه اقدامات روان شناس هم میتواند به بهبود مراجع کمک کند و هم میتواند وضعیت او را نابسامانتر کند، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مدرک داده میشود و فارغ التحصیلان کار مشاوره خود را بدون توجه به این مهم آغاز میکنند و تنها گاهی اوقات در طول سال سازمان بهزیستی و یا سازمان نظام روان شناسی اقدام به برگزاری کارگاههای روان شناسی محدود میکند.
وی به مشکلات موجود در مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: مراکز ترک اعتیاد ما در سراسر کشور به مراکز دارو فروشی معروف هستند و برای خالی نبودن عریضه تنها چند روان شناس را در آن به خدمت میگیرند. چند سال پیش طرحی را دادیم به نام طرح «روانشناختی ترک اعتیاد» که امید است بتوانیم آن را در خراسان رضوی پیاده کنیم.
نبود نرخ مشخص برای گذراندن دوره کاروزی دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است
در ادامه یکی دیگر از روانشناسان هزینه کارورزی را یکی از دغدغههای دانشجویان روان شناسی دانست و بیان کرد: یکی از قوانینی که در روان شناسی وجود دارد گذراندن ۵۰۰ ساعت کارورزی است که متاسفانه نرخ مشخصی برای این دوره در نظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: در نظر نگرفتن میزان مشخص برای کارورزی باعث شده برخی مراکز مبالغ بالا حتی شش، هفت و یا ۱۵ میلیون را اعلام کنند که این خود باعث شده مشکل بزرگی بر سر راه دانشجویان باشد.
در ادامه این نشست ذوالفقاری، دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی روانشناختی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: مشکلی که امروز برای دانشجویان هم رشته من وجود دارد این است که از آینده کاری خود در کشور بیاطلاع هستیم.
وی گفت: در دنیا رشته رواشناسی روان شناختی یک رشته پر کاربرد است؛ اما در ایران به این مهم توجه نمیشود و ما نمیدانیم درآینده با چه چیزی مواجه خواهیم بود.
توجه به صلاحیت روانی روانشان باید مورد توجه قرار گیرد
یکی دیگر از روان شناسان این نشست بر ضرورت توجه به صلاحیت روانی روان شناس تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که بایستی مورد توجه قرار گیرد، صلاحیت روانی خود روان شناس است؛ چراکه چنانچه روان شناس خود دارای صلاحیت لازم روانی نباشد نه تنها مشکلی را از مراجع حل نخواهد کرد، بلکه به مشکلات او نیز میافزاید.
جواهری گفت: پس از اینکه دانشجویان فارغ التحصیل شدند میتوانیم با برگزاری دورههای آموزشی حرفهای هم آموزشهای لازم را به آنان بدهیم و هم اینکه از سلامت روانی آنان اطمینان حاصل کنیم.